Muuri-tapahtuma lauantaina 17.11. klo 13.00 Helsingin Lapinlahdessa

Ihmisketju puolustaa Lapinlahtea ja sen nykyistä toimintaa

Lapinlahden Lähde ja Osuuskunta Tilajakamo vuokralaisineen järjestävät tukimielenilmauksen puolustaakseen toimintansa jatkumista Lapinlahdessa. Sairaalarakennuksen ympärille muodostetaan ihmisketju. Tilaisuudessa kuullaan myös puheita ja laulaja, lauluntekijä Laura Sippolan musiikkiesitys.

Helsingin kaupunki kaavailee suuria vuokrankorotuksia ja ylimitoitettua remontointia, joka häätäisi nykyisen toiminnan pois Lapinlahdesta. Lapinlahden Lähteen ja Tilajakamon mukaan on kohtuutonta pyrkiä maksattamaan rakennusten kymmenien vuosien korjausvelkaa ja huollon laiminlyöntiä vuokralaisilla.

Kansalaistoimijoiden häätäminen Lapinlahdesta olisi iso menetys kaupungille ja kaupunkilaisille.

Lapinlahden Lähde on tuottanut Lapinlahden sairaalan alueelle mielen hyvinvoinnin ja kulttuurin keskuksen. Lapinlahden Lähteen 200 yleisötapahtumaa ovat tuoneet Lapinlahteen 70 000 kävijää vuosittain ja toiminta on palkittu moneen kertaan. Lapinlahden Lähteen vapaaehtoistoiminta ja palvelut tarjoavat kaupunkilaisille yhteisöllistä toimintaa, vapaa-ajanviettomahdollisuuksia, työllistymismahdollisuuksia, sekä ainutlaatuisen tapahtumaympäristön Helsingin keskustassa

Osuuskunta Tilajakamo on muodostanut Lapinlahteen monimuotoisen taiteilijoiden ja luovan alan toimijoiden yhteisön. Tilajakamo kehittää kaupunkikulttuuria vuokraamalla Lapinlahden rakennuksia jäsenilleen ensisijassa luovien alojen ja niitä tukevien yritys- ja muiden toimintojen tarpeisiin.

Media on tervetullut seuraamaan Muuri-tapahtumaa, joka alkaa päärakennuksen edessä kello 13. Lyhyiden puheiden ja musiikkiesityksen jälkeen päärakennuksen ympärille muodostetaan ihmisketju.

30-vuotta täyttäneessä Pro Lapinlahti-kansanliikkeessä on ollut mukana tuhansia ihmisiä, voimannäyttönä oli sairaalan ympärille organisoitu ihmismuuri vuonna 2000.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Lapinlahden alueen tulevaisuutta tämän hetken tiedon mukaan tiistaina 20.11.2018.

Puheenjohtaja Katja Liuksiala, Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry

Hallituksen puheenjohtaja Teemu Lehto, Osuuskunta Lapinlahden Tilajakamo

Projektipäällikkö Tuula Sundman, Lapinlahden Lähde

Kulttuurituottaja Pekka Niemiaho, Lapinlahden Lähde
Puh 040 530 1736

Suomen Mielenterveysseura on kansanterveys- ja kansalaisjärjestö. Seura edistää Suomessa asuvien mielenterveyttä, tekee ehkäisevää mielenterveystyötä ja rakentaa vapaaehtoisen kansalaistoiminnan edellytyksiä mielenterveyden alalla. mielenterveysseura.fi

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.