Muutoksia lähijunaliikenteen lipunmyyntiin 1.1.2018

HSL:n lippuja ei enää myydä VR:n automaateista ja VR:n asemien lipunmyynneistä 1.1.2018 alkaen. Vuoden 2017 puolella ostetuilla VR:n lähijunaliikenteen lipuilla voi matkustaa HSL-alueella, niin kauan kuin liput ovat voimassa.

Vuodenvaihteen jälkeen HSL:n lippuja ei myydä enää VR:n automaateista ja VR:n asemien myyntipisteistä. HSL:n lippuja saa R-kioskeilta, HSL:n palvelupisteistä ja HSL:n automaateista.

Siuntion asema ja Tuusulan Jokelan asema siirtyvät vuodenvaihteesta lähtien HSL-alueeseen. Matkat Siuntion ja Jokelan asemilta HSL-alueen muille asemille voi maksaa 1.1.2018 alkaen HSL:n lipuilla. Vuoden 2017 puolella ostetuilla VR:n lähijunaliikenteen lipuilla voi matkustaa HSL-alueella, niin kauan kuin liput ovat voimassa.

Järvenpään alueella olevilla asemilla (Järvenpää, Ainola, Saunakallio, Haarajoki) voi matkustaa sekä HSL:n että VR:n lipuilla. Tämä koskee sekä kyytiin nousemista että kyydistä poistumista.

Myös Järvenpään sisäisillä sekä Järvenpäästä HSL-alueelle (Jokela, Kerava ja asemat Keravan eteläpuolella) kulkevilla matkoilla voi käyttää sekä VR:n että HSL:n lippua.

Lasten ikäraja yhtenäistyy

Lastenlipun ikäraja muuttuu VR:n lähiliikennealueella 1.1.2018. Jatkossa myös lähiliikenteen junissa kaikki alle 7-vuotiaat voivat matkustaa maksutta. Lastenlipun ostavat 7–16-vuotiaat. Ikärajat ovat siis jatkossa samat kuin HSL:n liikenteessä. Myös käytäntö lastenvaunujen kuljettamisesta yhtenäistyy: sekä HSL:n että VR:n lähiliikenteessä voi yksi aikuinen voi matkustaa lastenvaunujen kanssa maksutta 1.1.2018 alkaen.

Tiedottaja Tuija Ruoho, HSL viestintä 040 169 3579

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.4.201817.4.2018 12:40Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018524 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018 ratkaisu HSL:n hallitus ratkaisi tiistaina bussiliikenteen tarjouskilpailun 43/2018. Mukana oli kaksi kilpailukohdetta. Helsingin bussiliikenne voitti ajettavakseen 31 auton liikenteen Helsingin linjoille 14, 17, 18, 18N ja 24. Nobina Finland voitti 17 auton liikenteen Herttoniemen suunnan linjoille 80, 81, 82, 82B ja 83. Molemmat yhtiöt liikennöivät jo nyt voittamiaan linjoja. Tarjoukset vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018524-2 Arabian ja Kalasataman alueen bussilinjojen muutokset Hallitus päätti vaihtoehdosta, jossa linja 55 kulkee Arabian kautta. Se tarjoaa vaihdottoman yhteyden Kalasatamaan Arabiasta, Vanhastakaupungista ja Koskelasta. Hallitus päätti myös