Muuttuuko Suomi käteisvapaaksi kymmenessä vuodessa?

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan puolet yrityksistä Euroopassa ja Suomessa uskoo, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenen vuoden kuluessa. Neljännes eurooppalaisista yrityksistä uskoo, että muutos tapahtuu nopeammin, jo viidessä vuodessa.

Setelien ja kolikoiden päivät ovat luetut, mikäli on uskominen eurooppalaisia ja suomalaisia yrityksiä. 48 % 11,856 kyselyyn vastanneista yrityksistä sanoo, että heidän maassaan muutos käteisvapaaseen yhteiskuntaan tulee tapahtumaan kymmenessä vuodessa. Suomessa muutokseen uskoo 51 % vastanneista yrityksistä. Toinen puoli sen sijaan uskoo, että muutos tapahtuu hitaammin tai ei koskaan. Kysyttäessä käteisvapaan yhteiskunnan seurauksista yli puolet eurooppalaisista yrityksistä näkee sen lisäävän kyberhyökkäyksiä. Suomalaisista yrityksistä kyberhyökkäysten lisääntymiseen uskoo harvempi, 34 % vastanneista. Koko Euroopan mittakaavassa kolmannes yrityksistä kokee käteisvapaan yhteiskunnan tehostavan maksutapoja ja kirjanpitoa sekä lisäävän transaktiotietojen saatavuutta ja läpinäkyvyyttä.

- Kuten Intrumin pääjohtaja Mikael Ericson totesi, käteisvapaa yhteiskunta tarkoittaa, että kaikki maksutapahtumat tulevat olemaan digitaalisia. Se tuo uusia mahdollisuuksia luotolla ostamiseen. Yhteiskunnassa, jossa luotolla maksamisesta tulee yhä keskeisempää, yritysten tulee tuntea asiakkaidensa luottokelpoisuus entistä tarkemmin välttääkseen mahdolliset luottotappiot. Muutos tulee vaatimaan kuluttajilta entistä parempaa valveutuneisuutta henkilökohtaisen talouden hallintaan ja maksukyvystä huolehtimiseen liittyen. Maksukäyttäytymisen ymmärtämisestä ja maksutiedon hyödyntämisestä tulee entistä keskeisempi osa yritysten ja kuluttajien arkea, arvioi Juha Iskala, Intrum Oy:n myyntijohtaja.

Maittain mitattuna Kreikassa yritykset ovat kaikkein luottavaisimpia sen suhteen, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenessä vuodessa. Näin arvioi kaksi kolmesta kreikkalaisesta yrityksestä. Useissa muissa maissa, esimerkiksi Irlannissa, Romaniassa, Ruotsissa ja Italiassa, kuusi kymmenestä yrityksestä uskoo muutoksen tapahtuvan nopeasti. Sen sijaan Tsekissä, Slovakiassa, Unkarissa, Puolassa, Virossa ja Liettuassa kaksi kolmesta uskoo että muutos tapahtuu yli kymmenen vuoden päästä tai myöhemmin. Serbia on ainoa valtio, jossa vain 18 % yrityksistä uskoo käteisvapaan yhteiskunnan tuloon.

Tulokset, Suomi
Tulokset, EU

Tietoa Maksutaparaportista 2019

Eurooppalainen maksutaparaportti 2019 pohjautuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin yhtä aikaa 29 Euroopan maassa 31.1.-5.4.2019 välisenä aikana. Raportin tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen näkemys eurooppalaisten yritysten maksutavoista ja taloudellisesta tilasta. Kyselyyn vastasi yhteensä 11,856 eurooppalaista yritystä. Kysely kohdennettiin yrityksen taloudesta vastaaville henkilöille, jotka ovat tunnistaneet itsensä talousjohtajaksi, talouspäälliköksi, Business Controlleriksi tai vastaavaksi.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, leena.rindell@intrum.com

Raportti julkaistaan 11.6.2019 Intrum-konsernin sivuilla www.intrum.com/epr2019

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 201928.1.2020 07:00:04 EETTiedote

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.