Muuttuuko Suomi käteisvapaaksi kymmenessä vuodessa?

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan puolet yrityksistä Euroopassa ja Suomessa uskoo, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenen vuoden kuluessa. Neljännes eurooppalaisista yrityksistä uskoo, että muutos tapahtuu nopeammin, jo viidessä vuodessa.

Setelien ja kolikoiden päivät ovat luetut, mikäli on uskominen eurooppalaisia ja suomalaisia yrityksiä. 48 % 11,856 kyselyyn vastanneista yrityksistä sanoo, että heidän maassaan muutos käteisvapaaseen yhteiskuntaan tulee tapahtumaan kymmenessä vuodessa. Suomessa muutokseen uskoo 51 % vastanneista yrityksistä. Toinen puoli sen sijaan uskoo, että muutos tapahtuu hitaammin tai ei koskaan. Kysyttäessä käteisvapaan yhteiskunnan seurauksista yli puolet eurooppalaisista yrityksistä näkee sen lisäävän kyberhyökkäyksiä. Suomalaisista yrityksistä kyberhyökkäysten lisääntymiseen uskoo harvempi, 34 % vastanneista. Koko Euroopan mittakaavassa kolmannes yrityksistä kokee käteisvapaan yhteiskunnan tehostavan maksutapoja ja kirjanpitoa sekä lisäävän transaktiotietojen saatavuutta ja läpinäkyvyyttä.

- Kuten Intrumin pääjohtaja Mikael Ericson totesi, käteisvapaa yhteiskunta tarkoittaa, että kaikki maksutapahtumat tulevat olemaan digitaalisia. Se tuo uusia mahdollisuuksia luotolla ostamiseen. Yhteiskunnassa, jossa luotolla maksamisesta tulee yhä keskeisempää, yritysten tulee tuntea asiakkaidensa luottokelpoisuus entistä tarkemmin välttääkseen mahdolliset luottotappiot. Muutos tulee vaatimaan kuluttajilta entistä parempaa valveutuneisuutta henkilökohtaisen talouden hallintaan ja maksukyvystä huolehtimiseen liittyen. Maksukäyttäytymisen ymmärtämisestä ja maksutiedon hyödyntämisestä tulee entistä keskeisempi osa yritysten ja kuluttajien arkea, arvioi Juha Iskala, Intrum Oy:n myyntijohtaja.

Maittain mitattuna Kreikassa yritykset ovat kaikkein luottavaisimpia sen suhteen, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenessä vuodessa. Näin arvioi kaksi kolmesta kreikkalaisesta yrityksestä. Useissa muissa maissa, esimerkiksi Irlannissa, Romaniassa, Ruotsissa ja Italiassa, kuusi kymmenestä yrityksestä uskoo muutoksen tapahtuvan nopeasti. Sen sijaan Tsekissä, Slovakiassa, Unkarissa, Puolassa, Virossa ja Liettuassa kaksi kolmesta uskoo että muutos tapahtuu yli kymmenen vuoden päästä tai myöhemmin. Serbia on ainoa valtio, jossa vain 18 % yrityksistä uskoo käteisvapaan yhteiskunnan tuloon.

Tulokset, Suomi
Tulokset, EU

Tietoa Maksutaparaportista 2019

Eurooppalainen maksutaparaportti 2019 pohjautuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin yhtä aikaa 29 Euroopan maassa 31.1.-5.4.2019 välisenä aikana. Raportin tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen näkemys eurooppalaisten yritysten maksutavoista ja taloudellisesta tilasta. Kyselyyn vastasi yhteensä 11,856 eurooppalaista yritystä. Kysely kohdennettiin yrityksen taloudesta vastaaville henkilöille, jotka ovat tunnistaneet itsensä talousjohtajaksi, talouspäälliköksi, Business Controlleriksi tai vastaavaksi.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, leena.rindell@intrum.com

Raportti julkaistaan 11.6.2019 Intrum-konsernin sivuilla www.intrum.com/epr2019

Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti5.12.2019 07:00:00 EETTiedote

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna29.10.2019 07:21:39 EETTiedote

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.

Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee15.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.