Muuttuuko Suomi käteisvapaaksi kymmenessä vuodessa?

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan puolet yrityksistä Euroopassa ja Suomessa uskoo, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenen vuoden kuluessa. Neljännes eurooppalaisista yrityksistä uskoo, että muutos tapahtuu nopeammin, jo viidessä vuodessa.

Setelien ja kolikoiden päivät ovat luetut, mikäli on uskominen eurooppalaisia ja suomalaisia yrityksiä. 48 % 11,856 kyselyyn vastanneista yrityksistä sanoo, että heidän maassaan muutos käteisvapaaseen yhteiskuntaan tulee tapahtumaan kymmenessä vuodessa. Suomessa muutokseen uskoo 51 % vastanneista yrityksistä. Toinen puoli sen sijaan uskoo, että muutos tapahtuu hitaammin tai ei koskaan. Kysyttäessä käteisvapaan yhteiskunnan seurauksista yli puolet eurooppalaisista yrityksistä näkee sen lisäävän kyberhyökkäyksiä. Suomalaisista yrityksistä kyberhyökkäysten lisääntymiseen uskoo harvempi, 34 % vastanneista. Koko Euroopan mittakaavassa kolmannes yrityksistä kokee käteisvapaan yhteiskunnan tehostavan maksutapoja ja kirjanpitoa sekä lisäävän transaktiotietojen saatavuutta ja läpinäkyvyyttä.

- Kuten Intrumin pääjohtaja Mikael Ericson totesi, käteisvapaa yhteiskunta tarkoittaa, että kaikki maksutapahtumat tulevat olemaan digitaalisia. Se tuo uusia mahdollisuuksia luotolla ostamiseen. Yhteiskunnassa, jossa luotolla maksamisesta tulee yhä keskeisempää, yritysten tulee tuntea asiakkaidensa luottokelpoisuus entistä tarkemmin välttääkseen mahdolliset luottotappiot. Muutos tulee vaatimaan kuluttajilta entistä parempaa valveutuneisuutta henkilökohtaisen talouden hallintaan ja maksukyvystä huolehtimiseen liittyen. Maksukäyttäytymisen ymmärtämisestä ja maksutiedon hyödyntämisestä tulee entistä keskeisempi osa yritysten ja kuluttajien arkea, arvioi Juha Iskala, Intrum Oy:n myyntijohtaja.

Maittain mitattuna Kreikassa yritykset ovat kaikkein luottavaisimpia sen suhteen, että yhteiskunnasta tulee käteisvapaa kymmenessä vuodessa. Näin arvioi kaksi kolmesta kreikkalaisesta yrityksestä. Useissa muissa maissa, esimerkiksi Irlannissa, Romaniassa, Ruotsissa ja Italiassa, kuusi kymmenestä yrityksestä uskoo muutoksen tapahtuvan nopeasti. Sen sijaan Tsekissä, Slovakiassa, Unkarissa, Puolassa, Virossa ja Liettuassa kaksi kolmesta uskoo että muutos tapahtuu yli kymmenen vuoden päästä tai myöhemmin. Serbia on ainoa valtio, jossa vain 18 % yrityksistä uskoo käteisvapaan yhteiskunnan tuloon.

Tulokset, Suomi
Tulokset, EU

Tietoa Maksutaparaportista 2019

Eurooppalainen maksutaparaportti 2019 pohjautuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin yhtä aikaa 29 Euroopan maassa 31.1.-5.4.2019 välisenä aikana. Raportin tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen näkemys eurooppalaisten yritysten maksutavoista ja taloudellisesta tilasta. Kyselyyn vastasi yhteensä 11,856 eurooppalaista yritystä. Kysely kohdennettiin yrityksen taloudesta vastaaville henkilöille, jotka ovat tunnistaneet itsensä talousjohtajaksi, talouspäälliköksi, Business Controlleriksi tai vastaavaksi.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, leena.rindell@intrum.com

Raportti julkaistaan 11.6.2019 Intrum-konsernin sivuilla www.intrum.com/epr2019

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.