Myllyhaan koulu luovutettu Nokian kaupungille - lukuvuosi käynnistyy 10.8. uudessa koulussa

Lapti on luovuttanut Myllyhaan koulun Nokian kaupungille 30.7. Koulussa on tilat 450 alakoulun oppilaalle. Tänä lukuvuonna koulussa on noin 330 oppilasta ja 40 työntekijää. Myllyhaan koulun rakentaminen aloitettiin toukokuussa 2020 ja tilat valmistuivat heinäkuussa 2021. Lukuvuosi käynnistyy 10.8. uudessa koulussa.

Myllyhaan koulun leikkipihalla koululaisten sisäänkäyntien yhteydessä lapsia kutsuvat oppimaan Aapiskukko ja koulun oma logoseinä.

Kaikki valmiina uutta lukuvuotta varten

Myllyhaan kaksikerroksinen koulu tarjoaa modernit, uuden opetussuunnitelman mukaiset muunneltavat ja monikäyttöiset tilat 1-6-luokkalaisille oppilaille. Suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota toimintojen selkeään sijaintiin ja siihen, että kaikkia tiloja voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti opetuskäytössä.

Toiminnot on jaettu soluihin. Solujen perinteisiä luokkahuoneita voidaan yhdistää isommiksi tiloiksi avaamalla luokkahuoneen levyinen taiteseinä. Tilat on suunniteltu myös siten, että opetustilannetta voidaan laajentaa myös luokan ulkopuolelle esimerkiksi koulun aulatiloihin ja ulkotiloihin.

Koulun keskellä on tilava sydänosa, joka toimii monitoimi- ja ruokailutilana. Kerrokset yhdistävä, massiivikoivusta rakennetut leveät portaat - oppiportaat soveltuvat isompaan kokoontumiseen. Oppiportaita vastapäätä on näyttämötila, joka yhdistää aulan ja liikuntasalin. Näyttämö ei ole yhdenkäyttötarkoituksen tila vaan jatkuvassa käytössä koulun arjen eri toiminnoissa.

Sydänosasta aukeavat upeat näkymät suojaisaan leikkipihaan. Koululaisten sisäänkäyntien yhteydessä lapsia kutsuvat oppimaan Aapiskukko ja koulun oma logoseinä. Myllyhaan koulussa luonto on näkyvä osa myös koulun sisätiloissa. Seinille on valittu yli 30 eri kokoista luontoaiheista akustiikkataulua sydänosan suuresta rauhoittavasta metsämaisemasta alkuluokkien solujen leppäkerttujen ja lintujen lähikuviin. Kuvat on ottanut Nokian Lähdekorven ja Emäkosken kouluissa työskennellyt erityisopettaja Jouko Lehto

Opetuksessa käytettävä tekniikka on asennettu paikoilleen ja koulun kalustus on loppusuoralla. Vielä ei huokaista helpotuksesta, mutta hyvältä näyttää. Koulu on valmiina oppilaita ja opettajia varten, kertoo Myllyhaan koulun rehtori Kalle Rautama.

Myllyhaan koulu on kasvun koti, jossa kaikkien on hyvä olla. Myllyhaan koulu tarjoaa lapsille mahdollisuuden kasvaa turvallisessa ja viihtyisässä ympäristössä, joka tarjoaa monipuolisesti erilaisia virikkeitä ja liikuntamahdollisuuksia myös iltaisin ja viikonloppuisin, kertoo aluejohtaja Tuomo Turkkinen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Hanke eteni aikataulussa ja budjetissa

Myllyhaan koulu rakennettiin KVR-urakkana, jossa Lapti vastasi koulun suunnittelusta ja toteutuksesta. Urakoitsijavalintaan vaikuttivat tarjoushinnan lisäksi annetut laatupisteet. Lapti sai korkeimmat laatupisteet mm. toiminnallisuuden osa-alueesta.

Hankkeen aikataulu oli erittäin tiukka. Tästä huolimatta suunnittelu ja rakentaminen etenivät suunnitellusti koko hankkeen ajan. Muutos- ja lisätyöt toteutettiin jouhevasti budjetissa pysyen. Yhteistyö sujui Laptin kanssa hyvässä yhteishengessä koko rakentamisen ajan. Tämä on ensimmäinen rakennusprojekti, jossa lähes kaikki kokoukset pidettiin etänä, kertoo rakennuttajapäällikkö Kirsi Maijala Nokian kaupungilta.

Olemme hyvin tyytyväisiä, miten urakoitsija on ottanut muutostoiveemme huomioon hankkeen aikana”, toteaa Kalle Rautama.

Haasteenamme onkin oppia käyttämään uusia tilojamme opetustilanteissa mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti koulun sisällä ja ulkona. Koulun toteutus vastaa hyvin toiveitamme ja odotuksiamme. Tämähän on kuin olisi itse tehnyt, Rautama lisää.

Rakensimme Nokialle laadullisesti ja toiminnallisesti korkeatasoisen koulun, jonka tilat palvelevat tulevia käyttäjiä, opettajia, oppilaita sekä ilta- ja viikonloppukäyttäjiä, mahdollisimman hyvin. Rakentamisen aikana kiinnitettiin erityistä huomiota kosteuden ja sisäilman hallintaan tavoitteena sisäilmaltaan terveellinen rakennus, summaa Turkkinen.

Nokian kaupunki:
rakennuttajapäällikkö Kirsi Maijala, 040 592 7825
Myllyhaan koulun rehtori Kalle Rautama, 040 779 9036
etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi

Rakennusliike Lapti Oy:
Pirkanmaan aluejohtaja Tuomo Turkkinen, 040 717 7576, tuomo.turkkinen@lapti.fi

Tiedotteen kuvat: Opa Latvala 2021

Myllyhaan koulun seinille on valittu yli 30 eri kokoista luontoaiheista akustiikkataulua. Kuvat on ottanut Nokian Lähdekorven ja Emäkosken kouluissa työskennellyt erityisopettaja Jouko Lehto (kuvassa).
Kuvassa vasemmalla tilaajan Nokian kaupungin rakennuttajapäällikkö Kirsi Maijala, keskellä Myllyhaan koulun rehtori Kalle Rautama ja oikealla Laptin aluejohtaja Tuomo Turkkinen.

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä. www.lapti.fi

Uusi Emäkosken koulu ja vastavalmistunut piha-alue houkuttelevat oppilaita ja vapaa-ajan käyttäjiä liikkumaan myös iltaisin8.8.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Emäkosken koulussa alkaa ensimmäinen kokonainen lukuvuosi täysin uudistuneissa tiloissa ja vastavalmistuneella monipuolisella piha-alueella. Yläkoulun 550 oppilasta ovat jo kevätlukukauden verran päässeet totuttelemaan arkeen uudessa koulurakennuksessa. Kesällä 2022 valmistui vanhan koulurakennuksen tilalle tullut monipuolinen piha-alue, joka mahdollistaa opetuksen ja koulun toiminnan laajenemisen ulos sekä kannustaa viihtymiseen ja liikkumiseen koulupäivän aikana sekä vapaa-ajalla.

Laptin mittava rakennushanke Kuopion Portti on valmistunut31.3.2022 12:02:58 EEST | Tiedote

Kuopion Portin viimeisen eli C-vaiheen rakentaminen on saatu päätökseen. Viimeisessä vaiheessa valmistui 15-kerroksinen tornitalo ja siihen liittyvä matalampi rakennusosa, jossa on vuokrattavia toimisto- ja liiketiloja yhteensä noin 4 472 neliömetriä. Kuopion Portin rakentaminen käynnistyi kesällä 2018. Hankkeen toteutunut kokonaisinvestointi koko Kuopion Portin alueella on noin 120 miljoonaa euroa.