ELY-keskuksetELY-keskukset

Mynäjoen valuma-alueella aloitetaan vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnittelu (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry laatii Mynäjoen vesistöalueelle vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnitelman Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta. Mynäjoen valuma-alue valikoitui kohdealueeksi, sillä siellä ei ole tehty kokonaisvaltaista koko valuma-aluetta kattavaa suunnittelua ja sekä Mynäjoen että Mynälahden vesien tila kaipaavat tilannetta kohentavia toimenpiteitä. Mynäjoen valuma-alue on suurimmaksi osaksi Mynämäen kunnan alueella, mutta osia siitä on Maskun, Nousiaisten ja Pöytyän kunnissa.

Yleissuunnitelma-alueen kartta. Valokuvassa Mynäjokea Nihteisissä. ©ELY-keskus, Arri Koskela

Suunnitelma tulee sisältämään ehdotuksia maa- ja metsätalouden vesiensuojelu- ja vesienhallintatoimenpiteiksi sekä mahdollisiksi kalatalous- ja virtavesikunnostuskohteiksi. Suunnittelutyössä hyödynnetään erilaisia paikkatietoaineistoja, kuormitus- ja kohdentamistyökaluja, mutta tehdään myös maastokartoitusta. Suunnittelutyössä pyritään löytämään hyviä erilaisilla toimenpiteillä toteutettavia vesiensuojelukokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen voitaisiin jatkossa hakea rahoitusta, esimerkiksi maatalouden ympäristökorvausjärjestelmästä, Vesiensuojelun tehostamisohjelmasta tai metsätalouden luonnonhoito- ja METSO -ohjelmista.

Suunnitelmatyö toteutetaan heinäkuusta 2021 helmikuuhun 2022. Maanomistajille ja asiasta kiinnostuneille pidetään yleisötilaisuudet suunnitelmatyön alussa ja loppuvaiheessa, ennen kuin suunnitelmajulkaisu valmistuu. Myös maanomistajien kanssa pidetään erillisiä neuvotteluita ja palavereja heidän niin halutessa. Yhdistyksen työntekijät tulevat kiertämään valuma-alueen maastoa kohteita kartoitettaessa. Maanomistajien toivotaan ehdottavan mahdollisia vesiensuojelu-, virtavesikunnostus- tai vesienhallintakohteita. Suunnitelmaan tulevat kohde-ehdotukset eivät sido eivätkä velvoita maanomistajia mihinkään, mutta toimivat taustatietona mahdollisiin yksityiskohtaisempiin suunnitelmiin ja toteuttamiseen, jos sellaisiin on halukkuutta. Työ on osa vesienhoitotyötä ja osaltaan edistää hyvän vesien tilan tavoitetta.

Suunnittelutyön aloitustilaisuus pidetään 3.8.2021 klo 14-16 Mynämäen kunnan auditoriossa, Vehmaantie 111, 23100 Mynämäki
Tilaisuudessa on mahdollisuus keskustella sekä suunnittelijoiden että ELY-keskuksen asiantuntijan kanssa ja esittää omia näkemyksiä asiaan. Tilaisuudessa on esillä alueen karttoja ja niissä lähtötietoja. Jos korona-tilanne ei salli tilaisuuden järjestämistä aloitustilaisuus pidetään verkossa Teams-tilaisuutena 12.8.2021 klo 14-16, johon linkki: Mynäjokitilaisuus

Lisätietoja:

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry
Projektityöntekijä Pasi Salmi
pasi.salmi@lsvsy.fi

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ylitarkastaja Anni Karhunen
anni.karhunen@ely-keskus.fi

Mynäjokea Nihteisissä, kuva: Arri Koskela

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.