Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) satsar på kundservice och utvecklande av digitala tjänster
Hösten 2021 började 40 nya personer vid ämbetsverket med uppgifter inom kundservicen med stöd av anslag som beviljats i tilläggsbudgeten. På så sätt kunde ämbetsverkets handläggningstider förkortas betydligt, särskilt i fråga om intressebevakningsärenden. Med hjälp av det nya tilläggsanslaget som beviljats ämbetsverket den 28 juni 2022 fortsätter flera av dessa anställningar.
Den åldrande befolkningen ökar behovet av intressebevakning
Efterfrågan på MDBs tjänster ökar särskilt på grund av befolkningens åldrande, som bland annat ökar behovet av intressebevakning. MDB uppmuntrar alla medborgare att förutse behovet av intressebevakning och göra en intressebevakningsfullmakt i god tid. Ur de anhörigas synvinkel påskyndar och underlättar detta skötseln av ärenden och hjälper personerna att själva påverka skötseln av sina egna ärenden när de inte själva klarar av det.
- Vårt mål är att våra kunder, om de så önskar, ska kunna sköta alla ärenden som gäller intressebevakning elektroniskt, även till exempel registrering av en intressebevakningsfullmakt. Lagstiftningen gör det inte möjligt ännu, säger Aino Jalonen, överdirektör vid MDB.
Tjänsterna digitaliseras stegvis
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas viktigaste uppgift är att göra medborgarnas vardag smidigare. Under de närmaste åren utvecklas Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster stegvis så att största delen av ärendena kan skötas elektroniskt utan telefonsamtal eller besök.
Ännu i år digitaliserar MDB tjänsten för handelstillstånd inom förmyndarverksamheten. Intressebevakaren behöver förmyndarmyndighetens, dvs. MDBs, tillstånd för att sälja egendom som ägs av minderårig eller en person som är under intressebevakning, dvs. reformen underlättar vardagen för många. Efter reformen kan kunden elektroniskt göra ansökan om handelstillstånd och ärendet behandlas också elektroniskt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Det finns redan många utvecklingsmöjligheter men det behövs också lagändringar. Vi tar initiativ och samarbetar intensivt med ministerierna för att utveckla lagstiftningen, så att den gör det möjligt för det digitala samhället att fungera smidigt nu och i framtiden, fortsätter Aino Jalonen.
Allt fler väljer digitala tjänster för att de är enkla och snabba
Man har fått goda erfarenheter av digitaliseringen av tjänsterna. Du kan till exempel söka namnändring via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska namnändringstjänst. Ärendet sköts snabbt och du behöver inte vänta länge på beslutet eller behandlingen av ärendet. 71 procent av förnamnsändringarna görs redan elektroniskt.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder också intyg ur befolkningsdatasystemet som elektronisk självbetjäning. Det intyg som oftast beställs är ett levnadsintyg som du kan behöva till exempel för att förrätta en bouppteckning. Redan cirka hälften av befolkningsdatasystemets intyg skaffas via en elektronisk självbetjäningskanal, som är snabbare och förmånligare för kunden än att beställa intyget via kundtjänsten.
- Vi utvecklar de vardagliga tjänsterna på ett kundorienterat sätt och allt fler vill sköta sina ärenden flexibelt via digitala kanaler. Vi satsar starkt på att göra tjänsterna elektroniska, men även andra kundservicekanaler bevaras för de som behöver dem, berättar Aino Jalonen.
Kontakter
överdirektör Aino Jalonen
aino.jalonen@dvv.fi
tfn +358 295 535 335
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Suomi.fi-mobilappen förnyas 22.4.2024 – Se hur ändringen påverkar dig!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote
De nya Android- och iOS-versionerna av Suomi.fi-mobilappen publiceras 22.4.2024. I och med förnyelsen förändras appens utseende och funktioner. I den nya Suomi.fi-mobilappen har bland annat appens användbarhet, tillgänglighet och navigationsstruktur förbättrats. När den nya appen har publicerats är det inte längre möjligt att använda gamla versioner av appen.
Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote
Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.
The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release
The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.
Aino ja Eino uudet lasten suosikkinimet16.4.2024 09:29:34 EEST | Tiedote
Vuonna 2023 Suomessa syntyneiden lasten suosituimmat ensimmäiset etunimet olivat suomenkielisillä lapsilla Aino ja Eino. Kaksi vuotta putkeen suosituimman lasten nimen titteliä hallinneet Olivia ja Leo joutuivat viime vuonna väistymään kärkipaikalta. Ruotsinkielisillä lapsilla ykköspaikkaa pitävät Ellen ja Liam ja muunkielisillä lapsilla Sofia ja Adam.
Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum