Myös algoritmin suunnittelija on vastuussa markkinoinnista
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt kertovat, mikä on sallittua markkinoinnissa ja mikä ei. Säännöissä käsitellään myös vastuuasioita, digitaalisen markkinoinnin pelisääntöjä ja ympäristöväittämiä. Säännöt ovat palvelleet markkinoijia, mainonnan tekijöitä ja mainoksia julkaisevia medioita yli 80 vuoden ajan.
Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden asiantuntija Paula Palorannan mukaan päivitys heijastelee digitaalisen vallankumouksen mukanaan tuomia muutoksia, jolloin päivitetyt markkinointisäännöt asettuvat hyvin nykyaikaisen sääntelyn mittapuuksi.
”Sääntöjen soveltaminen käytännössä näyttää jatkossa, mitä muutokset merkitsevät aivan konkreettisesti. Kiinnostava kysymys kuuluu, voidaanko esimerkiksi Google ja Facebook asettaa vastuuseen markkinoinnista, jota ne julkaisevat alustoillaan”, Paloranta toteaa.
Vastuusäännöksiin uusia toimijoita
Palorannan mukaan mainostajilla vastuusäännökset eivät ole aina kristallinkirkkaana mielessä.
”Esimerkiksi eräässä mainonnan eettisen neuvoston käsittelemässä asiassa mainostaja totesi puolustuksekseen, ettei se ole vaikuttanut siihen, että sen mainos esitetään televisioissa tiettynä ajankohtana. Neuvosto kuitenkin totesi, että markkinoija on viime kädessä aina vastuussa markkinoinnistaan. Yritys ei pääse vastuustaan sillä, että joku toinen taho on vaikuttanut esimerkiksi mainoksen sisältöön tai esitysaikaan”, Paloranta sanoo.
ICC:n päivitetyt säännöt ovat teknologianeutraalit, ja niissä otetaan huomioon myös sosiaalinen media ja digitaalisen ympäristön uudet toimijat.
”Esimerkiksi algoritmin suunnittelijat ja markkinoinnissa tekoälyä hyödyntävät tahot mainitaan säännöissä uusina vastuutahoina. Lisäksi oma vastuunsa on markkinointia julkaisevilla medioilla, bloggaajilla ja vloggajilla”, Paloranta sanoo.
Palorannan mukaan sääntöjen päivittämiselle on ollut selkeä tarve. On tärkeää, että erilaiset uudet toimijat tunnistavat vastuunsa ja osaavat toimia sen mukaisesti.
Huolellisuusvelvollisuus on laaja
Paloranta korostaa, että sääntöjen mukaan kaikki markkinoinnissa mukana olevat tahot ovat vastuussa markkinoinnista oman roolinsa mukaisesti ja omien toimiensa rajoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että myös markkinointia suunnittelevien tulee toimia ammatissaan huolellisesti säännöt tuntien.
”Sen lisäksi markkinointia julkaisevien, välittävien ja jakelevien tahojen on noudatettava huolellisuutta omassa roolissaan. Tämä tarkoittaa, että myös erityyppisillä alihankkijoilla, mediatoimistoilla ja vaikuttajayhteisöillä on oman roolinsa mukainen vastuu sääntöjen noudattamisessa”, hän korostaa.
Keskuskauppakamari ja Kansainvälisen kauppakamarin Suomen osasto ICC ry järjestävät 5.4.2019 tilaisuuden, jossa esitellään uudistuneet suomenkieliset ICC:n markkinointisäännöt.
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussäännöt ovat laajasti tunnettu ja tunnustettu markkinoinnin ohjeisto. Suomessa ICC:n perusääntöjä soveltavat mainonnan eettinen neuvosto ja Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta. Liiketapalautakunta antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän liiketavan mukaisuudesta ja mainonnan eettinen neuvosto hyvän tavan mukaisuudesta.
Päivitetyt englanninkieliset säännöt ovat ladattavissa täältä: https://iccwbo.org/publication/icc-advertising-and-marketing-communications-code/
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ekonomistin pikakommentti: Taantuma tarttui työmarkkinoille - työttömyys kasvoi jyrkästi24.4.2024 09:08:57 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanne on pitkään pysynyt suhdannetilanteen heikkouteen nähden yllättävän hyvänä, mutta tuoreista luvuista ei valopilkkuja löydy. Suhdannetilanne heikkeni työmarkkinoilla roimasti maaliskuussa. “Aletaan pikkuhiljaa olla ihan aidoissa taantumatunnelmissa”, sanoo Appelqvist.
Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon23.4.2024 17:30:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.
Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.
Keskuskauppakamari: Puhtaan siirtymän investointiverohyvityksen käyttöönotto vahva kasvusignaali16.4.2024 16:50:27 EEST | Tiedote
Hallituksen päätös suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksen käyttöönottamisesta on vahva signaali Suomelta investointikilpailussa. Teolliset investoinnit ovat ratkaisevassa asemassa sekä taloudellisen kasvun että päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote
Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme