Myös erityislasten sisarukset kaipaavat huomiota

10.4. vietetään kansainvälistä sisarusten päivää. Erityinen sisaruus -projekti muistuttaa sisaruussuhteiden tärkeydestä, mutta myös erityislasten sisarusten riskistä jäädä perheessä näkymättömiksi. Kaikkien aikuisten tehtävä on muistaa huomioida myös erityistä tukea tarvitsevien lasten sisarukset.

”Olisin toivonut, että mun perään katsotaan enemmän. Kaikki kuvitteli, että kyllä se pärjää. Annettiin vastuu itsestä ja muista liian varhain, joka kääntyi mua vastaan.” Näin kuvailee eräs nuori aikuinen Erityinen sisaruus -projektissa toteutetuissa haastatteluissa. Kun perheessä on pitkäaikaissairas tai vammainen lapsi, vaikuttaa se aina koko perheen dynamiikkaan. Yksi lapsi saattaa viedä normaalia huomattavasti enemmän vanhempien aikaa tai tilanne saattaa tuoda perheeseen paljon huolta. Tällöin on riski, että sisaruksista tulee liiankin pärjääviä tai he alkavat vuorostaan oireilla, joko siinä tilanteessa tai myöhemmin.

Yhtä lailla erityistä tukea tarvitsevan lapsen sisaruudella on kuitenkin todettu olevan paljon positiivisia vaikutuksia ja monet sisarukset kertovat erilaisuuden olevan itselle normaalia. ”Erityinen sisaruus ei koskaan ole mustavalkoisesti joko hyvä tai huono asia, vaan siihen liittyy monia vivahteita”, kertoo Erityinen sisaruus -projektin projektipäällikkö Katri Lehmuskoski. ”Nykyään perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset osaavat jo kysyä pitkäaikaissairaan tai vammaisen lapsen kuulumisten lisäksi vanhempien jaksamisesta ja tuen tarpeesta, pikkuhiljaa enenevässä määrin toivottavasti myös sisarusten”, Lehmuskoski jatkaa. Sisarukset toivovat vanhemmilta ja muilta aikuisilta mm. tietoa sisaruksen sairaudesta tai vammasta, omien kuulumisten kyselyä, pienissä arkisissa asioissa huomioimista, välillä omaa aikaa vanhempien kanssa ilman sisarusta sekä oman rauhan turvaamista erityisesti tilanteissa, joissa sisaruksella on haastavaa käyttäytymistä. ”Vertaistuki sisaruksille on tärkeää ja monet järjestöt ovat tarttuneet tähän haasteeseen. Kaikista merkittävintä sisarusten kannalta on kuitenkin se, kuinka hyvin kotona pystytään asioista keskustelemaan sekä aikuisilta saatu turva, vaikka aika ei aina jakautuisikaan tasan kaikkien lasten kesken”, kuvaa Katri Lehmuskoski.

Erityinen sisaruus -projekti on Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n, Sylva ry:n ja TATU ry:n yhteistyöprojekti, jossa on tiiviinä yhteistyökumppanina myös Leijonaemot ry. Projektia rahoittaa Sosiaali- ja Terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA Veikkauksen tuotoilla. Projektissa on tuotettu tietoa ja materiaalia sisarusten huomioimisen tueksi läheisille ja ammattilaisille. Kansainvälistä sisarusten päivää vietetään vuosittain 10.4. Päivän on alkujaan lanseerannut yhdysvaltalainen Claudia Evart. Menetettyään molemmat sisaruksensa varhain hän halusi muistuttaa sisaruussuhteiden tärkeydestä. Sisaruus on aina erityistä ja sisaruus on usein elämän pisin ihmissuhde.

Erityinen sisaruus -projekti haastaa kaikki mukaan huomioimaan sisaruksia ja nostamaan aiheen näkyviin sosiaalisessa mediassa tunnuksella #erityinensisaruus

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Katri Lehmuskoski
Projektipäällikkö, Erityinen sisaruus
katri.lehmuskoski@rinnekoti.fi, p. 050 4930 073

Sanna Kalmari
Viestintäsuunnittelija, Erityinen sisaruus
sanna.kalmari@rinnekoti.fi, p. 044 7700 146

Julkaisu: ”Näe minutkin, kuule minuakin” – myös erityislasten sisarukset kaipaavat huomiota (Bergman Milla, Roponen Marjaana, 2017) http://erityinensisaruus.fi/application/files/4615/1333/5317/Sisaruusjul-kaisu.pdf

www.erityinensisaruus.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04Tiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys

LEHDISTÖKUTSU: tiistaina 28.8. klo 8.30 Pilottitutkimuksen julkistustilaisuus - Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä.24.8.2018 10:39Tiedote

Rinnekoti ja Oy Sailer käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin älysormuksen avulla toteutettu digitaalinen tunne- ja stressitilan mittaaminen päiväkirjoihin, syvähaastatteluihin ja videografiseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin ohjaajien ja kehitysvammaisten asiakkaiden tunne- ja stressitiloja.

LEHDISTÖKUTSU: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä - Pilottitutkimuksen tulosten julkistus tiistaina 28.9.2018 klo 8.3022.8.2018 15:05Tiedote

Maurinkoti avautui - oman näköinen elämä on tärkeää vaikeasti vammaisellekin henkilölle20.6.2018 10:24Tiedote

Rinnekoti avasi uuden moni- ja vaikeavammaisten henkilöiden asumisyksikön Maurinkodin Alppikadulle, Rinnekodin alkujuurille. Maurinkodin 20 asiakasta pääsivät muuttamaan viime viikolla uuteen kotiinsa. Maurinkodissa eletään asiakkaiden näköistä elämää jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Yksikkö työllistää reilu parikymmentä sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Maurinkodin palveluesimies Taru Åkerfelt kertoo muuton jälkeisistä tunnelmista.

Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa29.5.2018 07:30Tiedote

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.