Sosped Säätiö

Myös läheiset tarvitsevat tukea rahapeliongelman käsittelemiseen

Arvioiden mukaan ongelmallisen pelaamisen haitallisista vaikutuksista kärsii pelaajan ympärillä jopa 6-8 läheistä. Läheisten ohella rahapeliongelma saattaa heijastua esimerkiksi työyhteisöön. Rahapelaajan läheiset ottavat usein liikaa vastuuta tilanteen ratkaisemisesta, ja saattavat itsekin oireilla voimakkaasti. Tästä huolimatta harva läheinen osaa hakea apua.

-Läheisen tärkein tehtävä on huolehtia omasta hyvinvoinnista ja asettaa tuen antamiselle selkeät rajat. Ainoastaan pelaaja itse voi tehdä päätöksen pelaamisen lopettamisesta. Läheinen tekee virheen ottaessaan päävastuun tilanteesta, antaessaan rahaa pelaajalle tai toimiessaan tilanteen pelastajana kerta toisensa jälkeen. Näin toimiessaan läheinen saattaa mahdollistaa ja pitkittää ongelmallista pelaamista, kertoo vertaistukea rahapelaajille sekä läheisille tarjoavan Pelirajat’on-toiminnan koordinaattori Catarina Forsström.

Perusterveydenhuollossa tiedetään vähän rahapeliongelmasta ja sen vaikutuksista pelaajan läheisiin. Moni löytää avun pelaajien läheisille suunnatuista vertaisryhmistä, joita järjestetään eri puolilla Suomea. Vertaistuessa arvokasta on ymmärretyksi tuleminen. Samassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa on helppo keskustella vaikeistakin asioista. Vertaistuen lisäksi ryhmässä huomio kiinnittyy läheisen omaan hyvinvointiin.

Ohjeet rahapelaajan läheiselle:

• Huolehdi ensisijaisesti omasta jaksamisestasi ja hakeudu vertaisryhmään tai ammattilaisen puheille.
  • Keskustele pelaajan kanssa pelaamisen vaikutuksista läheisiin ja sinuun. Pelaajan voi olla vaikea nähdä asiaa muiden näkökulmasta.
  • Suojaa perheen varat ja tulot.
  • Kysy pelaajalta minkälaista tukea hän kaipaa sinulta ja aseta selkeät rajat, joiden mukaan tarjoat apua ja tukea.
  • Muista että pelaaja ei hyödy siitä, että kannat päävastuun. Pelaajan tulee itse ottaa vastuu omasta pelaamisesta ja pelaamisen vaikutuksista.
  • Muista että vain pelaaja itse voi tehdä päätöksen pelaamisen lopettamisesta.

Lisätietoja alkavista läheisten vertaisryhmistä sekä rahapeliriippuvaisen läheisenä elämisestä löytyy osoitteesta: pelirajaton.fi

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Catarina Forsström, koordinaattori, Pelirajat’on
Cata.forsstrom@sosped.fi tai 050 560 6428

Sosped Säätiö
Elimäenkatu 25-27

050 566 2414, toimisto@sosped.fihttp://www.sosped.fi

Sosped-säätiö on valtakunnallinen sosiaalialan järjestö. Säätiö edistää yksilön hyvinvointia vertaisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden keinoin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sosped Säätiö

Tuore hanke edistää ulkomaalaistaustaisten seksuaaliterveyttä uusilla keinoilla20.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote

VIGOR-hanke tarjoaa ulkomaalaistaustaisille uudenlaista tukea ja toimintaa seksuaaliterveyden edistämiseksi. Tiedon levittämiseen käytetään ulkomaalaistaustaisia koulutettuja mentoreita, ja esimerkiksi vessoja. Hankkeen tärkeyttä ja tarpeellisuutta peräänkuuluttavat myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Ammattilaiset kokevat, että seksuaaliterveyskysymysten käsitteleminen on haastavaa, kun asiakkaan kulttuuri on vieras.

Yksi lause voi muuttaa kaiken – merkityksellisillä kohtaamisilla suuri vaikutus rahapeliongelman taltuttamiseen11.9.2018 07:00:00 EEST | Tiedote

Merkitykselliset kohtaamiset voivat auttaa ongelmallisesti pelaavaa hakeutumaan avun pariin tai vähentämään pelaamistaan. Vertaistukiryhmissä kohtaamiset syventyvät, kun rahapelaajat ja heidän läheisensä pääsevät jakamaan kokemuksiaan saman kokeneiden kanssa. Pelirajat'on-toiminnan tekemä selvitys osoittaa, että ymmärrys toimii syyllistämistä tehokkaammin.

Paljon digipelaaville tarjolla uudenlaista tukea pelaamisen vähentämiseen10.9.2018 13:00:28 EEST | Tiedote

Aikuisuuden kynnyksellä moni herää miettimään oman peliharrastuksensa suhdetta arkeen, ajankäyttöön ja sosiaalisiin suhteisiin. Yhä useampi paljon digipelejä pelaava nuori aikuinen toivookin uutta tekemistä pelaamisen rinnalle ja tukea pelaamisen vähentämiseen. Digipelirajat’on-hanke pyrkii vastaamaan kasvavaan kysyntään tarjoamalla matalan kynnyksen tukea digipelaajille, jotka kaipaavat uutta otetta arkeen. Tekemiseen ja vertaisuuteen painottuva DPR Bootcamp -ryhmätoiminta käynnistyy syyskuussa Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa.

"Kaikki oli toissijaista pelaamisen rinnalla" – tuore tutkimuskatsaus pureutuu ongelmalliseen digipelaamiseen25.10.2017 09:59:53 EEST | Tiedote

Suurimmalle osalle nuorista aikuisista digipelaaminen on harrastus muiden joukossa. Kuitenkin arviolta 8-12 prosenttia pelaa ongelmallisesti. Varoitusmerkkejä ovat vaikeudet opiskelussa, työssä ja ihmissuhteissa sekä fyysisten tarpeiden laiminlyönti. Tukea ongelmallisen digipelaamisen käsittelyyn on ollut vaikea löytää, koska ilmiöön on herätty Suomessa vasta viime vuosina.