Myös verottajan otettava ruokahävikki tosissaan

Hävikkiruokakauppa WeFood lopettaa toimintansa heinäkuussa. Syynä on verottajan linjaus, jonka mukaan kauppa joutuu maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Tämä tekee toiminnasta kannattamatonta. Kuluttajaliitto suosittaa hävikkiruokakaupan kaltaisille toimijoille esimerkiksi verohelpotuksia, jotta toiminta olisi kannattavaa ja sopusoinnussa hallitusohjelmaankin kirjattujen hävikin vähentämisen tavoitteiden kanssa.

”Nykyisessä maailmantilanteessa, jossa puhutaan jopa globaalista ruokakriisistä, on kestämätöntä lisätä hävikkiä sen sijaan, että ruoka päätyy ravinnoksi”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”WeFood mahdollisti sekä edullisemman ruoan ostamisen kuluttajille, että torjui ruokahävikkiä myymällä muutoin jätteeksi päätyvää ruokaa.”

Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan verolainsäädäntöä tulisi tulkita hävikkiruokakauppojen toiminnan kannalta mahdollisimman suotuisalla tavalla ja viime kädessä käyttää taloudellisia ohjauskeinoja, kuten verolainsäädännön uudistuksia, mikäli muu ei auta.

Kuluttajaliitto muistuttaa hallitusohjelmaan kirjatusta tavoitteesta, jonka mukaan Suomi on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä.

”Hävikin vähentämiseen tähtäävää työtä tehdään hartiavoimin monella rintamalla ja myös yhteiskunnan verotuskäytäntöjen on perusteltua tukea yhteisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamista”, Beurling-Pomoell huomauttaa.

Kauppakeskus Redissä sijaitseva WeFood on ruokakauppa, jossa myydään muutoin hävikkiin päätyviä tuotteita. Vuoden 2021 verottajan linjauksen mukaan WeFood joutuu nyt maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Hävikkiruokakaupan perustaja Kirkon Ulkomaanapu on kertonut, että verolinjauksen jälkeen toiminta ei ole enää kannattavaa. Redissä sijaitseva WeFood -myymälä suljetaan lopullisesti 31.7.2022. WeFood ehti toimia vuodesta 2018 lähtien.

Minska på elräkningen genom att ändra avtalet?8.8.2022 14:38:13 EEST | Tiedote

Konsumentförbundet uppmanar konsumenter att kontrollera sitt eget elavtal innan vintern kommer. Om du inte har förbundit dig till ett avtal för viss tid är det nu ett bra tillfälle att utvärdera om du genom att byta eller ändra elavtalet kan minska på de växande kostnaderna när det gäller elenergi. Att konkurrensutsätta och jämföra priser har en allt större betydelse, då priserna på nya elavtal är rekordhöga och prisskillnaderna dessutom är höga.

Helpotusta sähkölaskuun sopimusta muuttamalla?8.8.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto kehottaa kuluttajia tarkistamaan oman sähkösopimuksensa ennen talven tuloa. Mikäli ei ole sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen, on nyt hyvä arvioida voisiko sähkösopimusta muuttamalla saada helpotusta oman talouden menoihin sähköenergian osalta. Kilpailuttamisella on tällä hetkellä entistä suurempi merkitys, kun uusien sähkösopimusten hinta on ennätyksellisen korkealla ja hintaerot suuret.

Hintojen nousu kohtelee suomalaisia eriarvoisesti24.5.2022 16:44:29 EEST | Tiedote

Yksittäisillä kulutusvalinnoilla, erityisesti asumiseen ja liikkumiseen liittyvillä valinnoilla, on tällä hetkellä todella suuri merkitys kuluttajien omaan inflaatioon. Kotitalouden olosuhteista riippuen joidenkin suomalaisten inflaatio nousi huhtikuussa jopa noin 11 prosenttiin. Kuluttajaliitto julkaisee suurta kiinnostusta herättäneet esimerkkikotitaloudet, joiden inflaatio poikkeaa toisistaan huomattavasti.