Myrkytystietokeskus palvelee uudessa ilmaisnumerossa 0800 147 111

Myrkytystietokeskus vastaa ympäri vuorokauden äkillisten myrkytysten ehkäisyyn ja hoitoon liittyviin kysymyksiin. Puheluihin vastaavat toksikologiaan perehtyneet erityiskoulutetut farmaseutit. HUSin ylläpitämä Myrkytystietokeskus palvelee koko maata ja antaa neuvontaa yleisölle sekä terveydenhuollon ammattilaisille.

Lokakuusta 2018 lähtien Myrkytystietokeskukseen voi soittaa uuteen ilmaisnumeroon 0800 147 111. Myrkytystietokeskuksen vanha puhelinnumero 09 471 977 palvelee myös edelleen.

– Haluamme, että kaikilla apua tarvitsevilla on mahdollisuus soittaa Myrkytystietokeskukseen ilman, että soittajan tarvitsee ajatella puhelun hintaa, kertoo proviisori Anna-Kaisa Eronen Myrkytystietokeskuksesta.

HUSissa sijaitsevaan kansalliseen Myrkytystietokeskukseen tulee vuosittain noin 40 000 puhelua, jotka koskevat epäilyä kasvien, kemikaalien, lääkkeiden tai sienten aiheuttamasta myrkytyksestä.

Uuden ilmaisnumeron myötä Myrkytystietokeskus on uudistanut myös visuaalisen ilmeensä.

Giftinformationscentralen har fått ett nytt avgiftsfritt telefonnummer 0800 147 111

Giftinformationscentralen svarar dygnet runt på frågor om förebyggande och behandling av akuta förgiftningar. Samtalen besvaras av farmaceuter som är specialutbildade inom toxikologi. Giftinformationscentralen som upprätthålls av HUS betjänar hela landet och ger råd både till allmänheten och personal inom hälso- och sjukvården.

Från och med oktober 2018 kan man ringa Giftinformationscentralens nya avgiftsfria telefonnummer 0800 147 111. Det går fortfarande att nå Giftinformationscentralen på det tidigare telefonnumret 09 471 997.

– Vi vill att alla som behöver hjälp ska ha en möjlighet att ringa till Giftinformationscentralen utan att behöva tänka på hur mycket samtalet kostar att ringa, berättar provisor Anna-Kaisa Eronen vid Giftinformationscentralen.

Giftinformationscentralen tar emot ungefär 40 000 samtal varje år om misstänkta förgiftningar orsakade av kemikalier, läkemedel, svampar eller växter. Giftinformationscentralen finns på HUS och tar emot samtal från hela landet.

I och med det nya avgiftsfria telefonnumret har Giftinformationscentralen även förnyat sin grafiska profil.

Anna-Kaisa Eronen
proviisori / provisor
Myrkytystietokeskus HUS / Giftinformationscentralen HUS
anna-kaisa.eronen@hus.fi