Myyjähautomo työllistää pitkäaikaistyöttömiä Varsinais-Suomessa

Myyjähautomo on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Varsinais-Suomen yhdistyksen hanke, jonka kautta pyritään työllistämään erityisesti pitkäaikaistyöttömiä. Hankkeen rahoittamiseen osallistuu Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Turun kaupunki. Tulokset ovat lupaavia, sillä ensimmäisestä hautomoryhmästä työllistyi 76 prosenttia osallistujista.

Myyjähautomo on rekrytointia suunnittelevan yrityksen ja myyntihenkisen työnhakijan kohtauspaikka. Hautomoon valitut, myyntityöstä kiinnostuneet työttömät työnhakijat saavat B-to-B-myynnin valmennusta ja työskentelevät kohdeyrityksessä. Yritys puolestaan pääsee tutustumaan myyjäkandidaattiin ja hänen työskentelytapaansa ennen rekrytointia.

– PK-puolella työntekijöiden palkkaaminen ja oikean henkilön löytäminen on haasteellista. Monella yrityksellä ei ole omaa HR-osastoa, joten valintaprosessi on pitkä, satojen hakemusten täyttämä tie. Meidän pyrkimyksemme on helpottaa tätä tietä, myyjähautomon projektipäällikkö Esko Saurio kertoo.

Jokainen hautomoon valittu henkilö saa myyntialalla työskentelevän tutorin. Hän on koulutettavan luottohenkilö puoli vuotta kestävän hautomovaiheen aikana ja sen jälkeen.

Ensimmäinen hautomojakso alkoi elokuussa 2014. Koulutukseen valittiin 43 hakijasta 16 henkilöä ja mukana oli saman verran työnantajayrityksiä. Tammikuussa 2015 päättyneen hautomojakson tulokset olivat innostavia: 76 prosenttia osallistujista työllistyi hautomon jälkeen.

‒ Paljon tuli toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ja yli puolet oli pidempiä kuin kolme kuukautta, mikä oli hankkeen tavoite, Saurio sanoo.

Myyjähautomon laskelmien mukaan hanke on tuonut Turun kaupungille 390 000 euron säästön työttömyyden kustannuksissa 12 kuukauden aikana. Lisäksi hautomosta työllistyneet henkilöt tuovat verotuloja vähintään 130 000 euroa vuodessa sekä ostovoimaa kulutukseen. Myös työntekijöiden myyntityön panos tuottaa alueelle uusia työpaikkoja.

‒ Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset haluaa olla mukana omalta osaltaan vaikuttamassa suhdannetaantuman voittamisessa ja kantamassa vastuuta myyntikulttuurin kehittämisestä yrityksissä, Varsinais-Suomen yhdistyksen puheenjohtaja Kari Laakso toteaa.

Helmikuun 13. päivä aloitti myyjähautomon vuoden 2015 ensimmäinen ryhmä. Ryhmän koko on kymmenen henkilöä. Elokuussa aloittaa vielä toinen ryhmä, jonka koko on lähes 20 henkeä.

Kuvat: Vesa-Matti Väärä

Myyjähautomon projektipäällikkö Esko Saurio, 040 548 8998, esko.saurio@myyjahautomo.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Varsinais-Suomen yhdistyksen puheenjohtaja Kari Laakso, 0400 535 241, kari.laakso@vsmma.fi

Yksi myyjähautomon kautta vakituiseen työsuhteeseen työllistyneistä on Marko Palmula Suomen Vuokrakopit Oy:stä. Hän on lupautunut haastateltavaksi aiheesta. Marko Palmulan tavoittaa numerosta 044 988 7505 tai sähköpostitse marko.palmula@vuokrakopit.fi.

Myyjähautomon projektipäällikkö Esko Saurio.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Varsinais-Suomen yhdistyksen puheenjohtaja Kari Laakso (vas.) ja myyjähautomon projektipäällikkö Esko Saurio.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n jäsenenä on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostotehtävissä työskentelevää osaajaa. Alueellisesti liitto jakaantuu 23 yhdistykseen, minkä lisäksi lääke-ja sairaalatarvikealan edustajilla sekä yrittäjillä on omat verkostonsa. Tänä vuonna 120 vuotta täyttävä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on Akavan seitsemänneksi suurin jäsenjärjestö.