Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten palkat nousivat 3,2 prosenttia

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n uusimman palkkatutkimuksen mukaan alan palkat nousivat vuodessa 3,2 prosenttia. Mediaanikuukausipalkka on nyt 4 850 euroa, kun se vuotta aiemmin oli 4 700 euroa.

Eniten myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset tienaavat teollisuudessa, jossa mediaanipalkka on 5 000 euroa kuukaudessa. Sekä palvelut-toimialalla että tukkukaupassa mediaanipalkat ovat noin 4 800 euroa.

Tilastokeskuksen laskelman mukaan suomalaisten naisten kokonaisansiot ovat noin 82 prosenttia miesten kokonaisansioista, mutta myynnissä ja markkinoinnissa nainen tienaa noin 89 prosenttia siitä, mitä vastaavissa tehtävissä toimiva mies. Mediaanikuukausipalkka on naisella 4 379 euroa ja miehellä 4 934 euroa.

Toisaalta myyntiedustajan nimikkeellä toimivien mediaanikuukausipalkkoja vertailtaessa naiset jopa kirivät miesten ohi. Naisedustajan mediaanipalkka oli 4 200 euroa kuukaudessa, kun mies tienasi 4 124 euroa. Palkkaeroa selittää jonkin verran se, että lääke- ja sairaalatarviketeollisuus on yksi parhaita palkkoja maksavista aloista, ja enemmistö alan myyntiedustajista on naisia.

- Myynnin ja markkinoinnin alalla palkat ovat nousseet tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Näkymää kuitenkin synkentää se, että alan työttömyys on kasvanut taantumavuosien kuluessa 5 prosentista 8 prosenttiin, huomauttaa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten toiminnanjohtaja Juha Häkkinen.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten mielestä työpaikoilla menee kuitenkin nyt paremmin kuin vuosi sitten. Silloin alan työmarkkinatutkimukseen vastanneista 17 prosenttia piti irtisanomistilannetta omalla työpaikallaan todennäköisenä tai varmana. Nyt tällaisen uhkakuvan näkee enää 8 prosenttia.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n työmarkkinatutkimukseen osallistui 1 500 jäsentä, joista liki puolet työskentelee teollisuuden palveluksessa. Taloustutkimus Oy toteutti tutkimuksen tammikuussa 2016.

Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, puh. 020 122 4408