Myynti ja markkinointi ovat pk-yritysten suurimmat kasvuhaasteet

Kasvu Open kartoitti suomalaisten kasvuyritysten kasvuhaasteita. Vuoden 2019 kasvuhaasteet mukailevat Kasvu Openin vuoden 2018 tilastoja. Suurimmat haasteet ovat myynti ja markkinointi.

Myynti ja markkinointi sekä talous ja kasvun rahoittaminen ovat edelleen yritysten suurimpia kasvuhaasteita. (Kuva: Matias Ulfves/Kasvu Open)

Kasvu Openin maksuttomaan kasvusparraukseen haki tänä vuonna mukaan 769 pk-yritystä eri puolilta Suomea. Mukaan hakeneet yritykset kokivat tarvitsevansa eniten sparrausta myynnissä ja markkinoinnissa (34%) sekä taloudessa ja kasvun rahoittamisessa (30%).

Seuraavaksi eniten sparrausta kaivattiin johtamiseen ja strategiaan (14%), kansainvälistymiseen (9%), tiimin rakentamiseen (6%) ja tuotekehitykseen (5%).

- Myynti ja markkinointi sekä talous ja kasvun rahoittaminen ovat olleet jo pitkään yritysten suurimpia kasvuhaasteita. Ymmärrettävästi kasvua hakevat yritykset tarvitsevat lisää tekeviä käsiä ja siten myös rahoitusta kasvulle. Pk-yritykset rahoittavat kasvua myös kassasta, minkä vuoksi tarvitaan lisää myyntiä ja uusia nykyaikaisia markkinointiratkaisuja, Kasvu Openin varatoimitusjohtaja Jaana Seppälä kertoo.

Haasteet johtamisen ja strategian luomisessa sekä tiimin rakentamisessa nousussa

Vuoden 2019  kasvuhaasteet mukailevat Kasvu Openin vuoden 2018 tilastoja. Vuonna 2018 Kasvu Open -hakijoiden suurimmat kasvuhaasteet olivat myynti ja markkinointi.

Kuitenkin johtamisen ja strategian luomiseen sekä tiimin rakentamiseen kaivattiin tänä vuonna aiempaa enemmän apua vuoteen 2018 verrattuna. Myös talouden ja kasvun rahoittaminen sekä kansainvälistyminen koettiin hieman haastavammaksi vuonna 2019 kuin vuonna 2018.

- Johtamisen ja strategian nousu suurimpiin kasvuhaasteisiin on uutta viime vuosiin verrattuna. Tänä vuonna sparraukseen haki liikevaihdoltaan selvästi suurempia yrityksiä. Yhtenä syynä on varmasti ensimmäistä kertaa järjestetty Sijoittajan suosikki -kilpailu, jonka kriteereissä vaaditaan näyttöjä liiketoiminnasta ja siitä, että yritys pystyy vastaanottamaan miljoonan euron kasvurahoituksen. Suuremmilla yrityksillä korostuu johtamisen, tiimin ja strategian luominen sparraustarpeissa, Seppälä kommentoi.

Lisätiedot:

Jaana Seppälä, 050 304 6974

jaana.seppälä@kasvuopen.fi

Kasvu Open -kuvapankki:

Kasvu Open on Suomen suurin, kaikille pk-yrityksille avoin ja maksuton kasvun sparrausohjelma. Mukaan sparraukseen voi hakea yrityksen liikevaihdosta, toimialasta, sijainnista tai iästä riippumatta.

Olemme kasvaneet pienestä pilottihankkeesta koko Suomen kattavaksi ja koko kasvuyrityskentän läpäiseväksi toimijaksi. Tavoitteemme on sytyttää kasvukipinä sellaisissakin yrityksissä, joissa sitä ei vielä ole.

Vuonna 2018 Kasvu Openille myönnettiin Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto sekä European Enterprise Promotion Award, joka on Euroopan komission jakama tunnustus menestyksekkäimmille yritystoiminnan ja yrittäjyyden edistäjille.