Myyntipäällikköbarometri: Kasvu vahvistuu entisestään vuonna 2018

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten luottamus Suomen talouteen on kasvanut merkittävästi. Samalla he vahvistavat, että yritysten myynti, liikevaihto ja kannattavuus ovat parantuneet. Myyntipäälliköt uskovat, että kehitys on vieläkin vahvempaa seuraavan 12 kuukauden aikana.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämän ensimmäisen myyntipäällikköbarometrin mukaan myynnin ammattilaisten luottamus Suomen talouteen on huipputasoa. Jopa 70 prosenttia kertoo luottamuksensa talouteen vahvistuneen viime vuoden aikana, kun luottamuksen heikkenemisestä raportoi vain 6 prosenttia vastaajista. Positiivisista talousuutisista nauttinut Lounais-Suomi näyttäytyy tuloksissa erityisen vahvana alueena. Siellä luottamus taloutta kohtaan on kasvanut 77 prosentilla vastaajista.

- Talouden positiivinen vire näkyy myyntialalla hyvin voimakkaana, vahvistaa MMA:n puheenjohtaja, myyntipäällikkö Marko Hovinmäki. - Tulokset ovat linjassa positiivisten talousuutisten ja viime viikolla julkaistun pk-yritysbarometrin kanssa.

Myynnissä ja markkinoinnissa toimivien arvion perusteella yritysten myynti, liikevaihto ja kannattavuus ovat parantuneet selvästi 12 viime kuukauden aikana. Vastaajista 60 prosenttia sanoo yrityksensä myynnin kasvaneen vuoden aikana, kun taas liikevaihto on kasvanut 55 prosentissa ja kannattavuus 49 prosentissa yrityksistä. Kasvua on näkyvissä kaikilla toimialoilla, kiivaimmin porskuttavat rahoitusala ja rakentaminen.

Myyntipäällikköbarometriin vastanneet odottavat seuraavan 12 kuukauden aikana kasvun vahvistuvan entisestään. Myynnin kasvua ennakoi 71 prosenttia, liikevaihdon 67 prosenttia ja yrityksen kannattavuuden 58 prosenttia. Hyvien uutisten odotetaan jatkuvan erityisesti rahoitusalalla, rakentamisessa ja IT-alalla.

Lähes kolmannes myyntipäälliköistä odottaa yli 10 prosentin kasvua edustamansa yrityksen liikevaihtoon ensi vuodeksi. Kovimmat tavoitteet ovat vientiyrityksillä. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että mitä kansainvälisempi yritys on, sitä suuremmat ovat kasvuodotukset.

Yrityksissä panostetaan jälleen myyntiin

Vastaajista 28 prosenttia arvioi, että myyntihenkilöstön määrä tulee kasvamaan heidän edustamissaan yrityksissä, kun vain 6 prosenttia povaa laskua henkilöstön määrään. Erityisesti suurissa yrityksissä myyntiin ollaan panostamassa.

Myynti- ja markkinointihenkilöstön tilanne on kuitenkin jonkin verran polarisoitunut: joka yhdeksäs myynnin ammattilainen kokee irtisanomisen tai lomautuksen uhkaa yrityksessään.

Irtisanomisuhan kokemiseen voi olla monia syitä. MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen nostaa esiin alkuvuodesta toteutetun, alan työllisyyttä selvittävän kyselyn. Se osoitti, että myynti- ja markkinointialalla toimii myös kyseenalaisia yrityksiä, jotka pyrkivät hyötymään ammattilaisen työpanoksesta maksamatta siitä kohtuullista korvausta. Näille yrityksille ominaista on toiminnan lyhytjänteisyys, joka työntekijän kannalta näyttäytyy muun muassa epävarmuutena työsuhteen jatkosta.

Myyntipäällikköbarometri toteutettiin vuonna 2017 ensimmäistä kertaa ja sen tarkoituksena on toimia tulevaisuuteen katsovana indikaattorina Suomen talouden ja yrityskentän näkymistä. Myyntipäällikköbarometrin toteutti Aula Research Oy Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimeksiannosta. Barometriin osallistui 1 101 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista, MMA:n jäsentä, eri puolilta Suomea. Selvityksen otos kerättiin sähköisellä kyselyllä aikavälillä 10.8.–30.8.2017.

Lisätietoja antavat:

Marko Hovinmäki, puheenjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, myyntipäällikkö, puh. 0400 747333, marko.hovinmaki@mma.fi

Juha Vekkilä, toimitusjohtaja, Aula Research Oy, puh. 050 352 5335

Vaasalainen myyntipäällikkö Marko Hovinmäki on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n puheenjohtaja.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 27 000 myynnissä, markkinoinnissa ja hankinnassa työskentelevän ammattijärjestö. MMA kuuluu Akavaan.