Suomen Sijoitusmetsät Oy

Myytävien metsäkiinteistöjen määrä pomppasi touko-kesäkuussa – hinnat nousevat nyt nopeammin kuin kertaakaan vuoden 2007 jälkeen

Tammi-maaliskuussa hiipunut metsätilamarkkina kiihtyi uudelleen huhti-kesäkuussa. Erityisesti kesäkuussa metsätiloja tuli myyntiin selvästi, yli 50 prosenttia, edellisvuotta enemmän. Metsätilojen hinnat nousevat nopeammin kuin kertaakaan sitten vuoden 2007 kantohintapiikin.

Suomen Sijoitusmetsät Oy:n keräämistä, metsätilakauppojen määrää kuvaavista tilastoista käy ilmi, että myytävien metsätilojen määrä kasvoi huhti-kesäkuussa selvästi edellisvuoteen verrattuna.

Tammi-maaliskuussa 2021 myyntiin tuli 25 prosenttia vähemmän metsätiloja kuin vastaavana aikana vuonna 2020, mutta kevään ja alkukesän aikana tilanne muuttui.

”Touko-kesäkuu on ollut poikkeuksellisen aktiivista aikaa. Toukokuussa myyntiin tuli noin 20 prosenttia ja kesäkuussa yli 50 prosenttia enemmän metsäkiinteistöjä. Lisääntyneen tarjonnan myötä heinäkuussa tehtiin yli 20 prosenttia enemmän tilakauppoja kuin edellisvuonna”, sanoo metsäkiinteistömarkkinaa seuraavan Suomen Sijoitusmetsät Oy:n Mika Venho.

Hintataso rajuimmassa nousussa 14 vuoteen

Tammi-maaliskuun hintoihin pohjautuen Suomen Sijoitusmetsät ennustivat metsäkiinteistöjen hintojen nousevan tänä vuonna koko valtakunnassa 8,7 prosenttia. Kevään ja alkukesän tietojen perusteella vauhti kiihtyy entisestään.

”Hintataso tulee näillä näkymin nousemaan liki kymmenen prosenttia tänä vuonna. Vastaavaa on koettu viimeksi 14 vuotta sitten, kun tilojen hinnat hyppäsivät puun hintapiikin aikaan vuonna 2007. Tuolloin nopeasta noususta seurasi markkinoilla krapula, mutta hintataso jäi kuitenkin pysyvästi korkeammalle verrattuna tilanteeseen ennen hintojen kipuamista”, Venho sanoo.

Ammattimaisen metsäsijoittajan oltava hereillä

Vuoteen 2007 verrattuna markkinatilanne on tällä hetkellä kuitenkin erilainen, koska hinnat ovat nousseet nopeasti jo ennen tätä vuotta. Viime vuonna hintataso koko maan osalta nousi yli seitsemän prosenttia.

Kuinka paljon hintojen nousu selittää myyntiin tulleiden kiinteistöjen määrää? Jonkin verran, Venho sanoo.

”Kohonnut hintataso ei ole mitenkään erityisen selvästi lisännyt tarjontaa, vaikka yksittäisissä tapauksissa näin varmasti onkin. Nämä tapaukset painottunevat metsänomistajiin, joille metsä on ollut sijoitus ja jotka ovat hankkineet metsänsä ostamalla.”

Jo pitempään kestänyt vahva hintojen nousu tuo metsäsijoittamiseen mielenkiintoisia aikoja, Venho sanoo.

”Ammattimaisten sijoittajien tuottovaade ei voi enää joustaa useita vuosia nykytasolta tähän tahtiin. Kun hintataso nousee näin nopeasti, ostajan on arvioitava erityisen tarkasti tilan hankintahintaa, jotta ostolle on taloudelliset perusteet. Myyjälle viime vuoden hyvä hinta ei ole sitä enää tänään.”

Mika Venho
mika.venho@sijoitusmetsat.fi

Nurmeksentie 14, L1
80100 JOENSUU

Vuonna 2013 perustettu Suomen Sijoitusmetsät Oy palvelee metsäkiinteistömarkkinoiden toimijoita koko maan kattavilla metsäkiinteistöjen hankinnan, hallinnan, kiinteistövälityksen ja arvonmäärityksen palveluilla sekä erilaisilla tietotuotannon palveluilla kuten markkinakatsauksilla ja -analyyseillä. Suomen Sijoitusmetsät Oy seuraa myyntiin tulevia metsäkiinteistöjä yli 30 julkisen myynnin kanavalta ja hakee toteutuneiden metsäkiinteistökauppojen kauppahinnat Maanmittauslaitoksen ylläpitämästä kauppahintarekisteristä. Yhtiön kotipaikka on Joensuu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Sijoitusmetsät Oy

Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin5.1.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Metsäkiinteistömarkkinoilla on eletty monta lihavaa vuotta. Kauppa on käynyt ja metsämaan hintataso on noussut reippaasti. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut merkittävästi korkotason nousun ja yleisen markkinatilanteen myötä. Nollakorkojen päättyminen vuoden 2022 keväällä näkyi metsäkiinteistömarkkinoilla vasta vuotta myöhemmin metsärahastojen ja sijoitusyhtiöiden tilojen oston hiipuessa.

Metsäkiinteistöjen hintahuippu toistaiseksi nähty – kauppaa käydään kuitenkin yli 4 % viime vuotta korkeammilla hinnoilla12.10.2023 00:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Sijoitusmetsien Markkinahintaindeksi antaa luotettavan kuvan metsäkiinteistömarkkinoiden hintatason pidemmän aikavälin kehityksestä. Siinä verrataan samanlaisten kohteiden hintatasoja viimeisen 12 kuukauden (tarkastelu 1.10.2023 saakka) ja sitä edeltäneen 12 kuukauden aikana. Manner-Suomessa hintatason nousu on ollut tällä ajanjaksolla 4,2 % (Kuva 1).