Myytit kannabiksen käytöstä elävät vahvoina

”Pilvestä tulee aina hyvä fiilis.” ”Kannabishan on puhdas luonnontuote.” ”Kannabiksen avulla pääsee mukaan porukaan.” Muun muassa tällaisia ajatuksia ja uskomuksia nuoret aikuiset* mainitsivat, kun heiltä kysyttiin, millaisia olettamuksia heillä on kannabiksen käyttöön liittyen.

Kannabiksen kokeilu ja käyttö on arkipäiväistynyt 2010-luvulla etenkin nuorten aikuisten kohdalla. Yleisintä kannabiksen kokeilu ja käyttö on 25-34 -vuotiailla. Heistä lähes puolet on vähintään kokeillut kannabista.

– Kannabikseen ja sen käyttöön liittyy paljon erilaisia myyttejä, ja järkevää, vuorovaikutteista keskustelua tarvitaan lisää. Pelottelu ei ole hyvä tapa lähestyä aihetta. Sen sijaan on tarvetta myyttien purkamiselle ja pohdinnalle, miten kannabis vaikuttaa ja miksi sitä käytetään, sanoo YAD Youth Against Drugs ry:n toiminnanjohtaja Janne Paananen.

Huomionarvoista on, että nuorempien kohdalla kannabiksen kokeilu ei ole lisääntynyt. Peruskouluikäisten kannabiskokeiluja on harvemmalla kuin joka kymmenennellä, lukiolaisista alle 15 prosentilla ja ammattikouluissa opiskelevista noin joka viidennellä. Useimmilla kannabiskokeilut jäävät muutamaan kertaan. Suurin osa suomalaisista ei ole kokeillut kannabista.

Puhuminen kannabiksesta on usein arvolatautunutta ja vahvoihin mielikuviin nojaavaa. Omat tai lähipiirin kokemukset voivat myös värittää aihetta suuntaan tai toiseen.

– On hyvä muistaa, että kannabiksesta puhuminen ei ole sama asia, kuin sen kokeilu tai käyttö. Kannabiksesta voi puhua ihan yhtä lailla, kuin mistä tahansa muustakin aiheesta. Kysyminen, pohdiskelu, ja erilaiset mielipiteet kuuluvat rakentavaan keskusteluun, sanoo Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hankkeen projektipäällikkö Kim Kannussaari.

Muun muassa Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hanke, YAD ry sekä Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston järjestämä Ehkäisevän päihdetyön viikko -kampanja tarjoavat materiaalia ja faktatietoa keskustelun tueksi.

Kannabiksen vaikutus ajokykyyn mukaan keskusteluun

Kannabiksen käyttö vaikuttaa myös ajokykyyn. Vaikutus kestää joitakin tunteja riippuen muun muassa käyttömäärästä.

– Kannabis hidastaa reaktiokykyä, vääristää käsitystä etäisyyksistä ja nopeudesta sekä heikentää keskittymiskykyä. Kuljettaja ei kuitenkaan välttämättä itse huomaa aineen vaikutusta ajokykyynsä, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen kertoo.

Huumerattijuoppojen osuus poliisin tietoon tulleista rattijuopoista on lisääntynyt 2010-luvulla. Myös kiellettyjen aineiden käytön kirjo on muuttunut moninaisemmaksi.

Suomessa huumausaineilla ei ole alkoholin promillerajojen tapaisia rajoja, vaan huumeisiin on liikenteessä nollatoleranssi.

Ehkäisevän päihdetyön viikolla tänä vuonna teemana on kannabis. Tavoitteena on herättää keskustelua aiheesta, avata kannabiksen käyttöön liittyviä uskomuksia, sekä kannustaa varsinkin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia sekä nuorten ja nuorten aikuisten parissa toimivia kannabiksen käytön puheeksiottoon.

Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään 4.-10. marraskuuta. Teemaviikon järjestää Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto. Liikenneturva on yksi kampanjan viestintäyhteistyökumppaneista.

*Kannabikseen liittyviä uskomuksia kerättiin keväällä 2019 Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hankkeen vertaisryhmän nuorilta aikuisilta. Vertaisryhmän koko on noin 20 nuorta aikuista.

Janne Paananen, toiminnanjohtaja, YAD Youth Against Drugs ry, puh. 040 551 9067

Kim Kannussaari, projektipäällikkö, Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hanke, puh. 050 597 7555

Laura Loikkanen, suunnittelija, Liikenneturva, puh. 020 7282 341

Ehkäisevän päihdetyön viikko -kampanja:

Maaret Väkinen, viestinnän asiantuntija, EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, puh. 050 327 0009

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 50 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Huumekuolemien määrä edelleen kasvussa – huumeisiin kuolleita muistetaan marraskuussa Helsingissä jo 20. kerran29.10.2019 08:30:00 EETTiedote

Huumekuolema koskettaa monia – Huumekuolema koskettaa ihan tavallisia ihmisiä ja perheitä. Kukaan ei voi sanoa, että minun läheisestäni ei tule huumeidenkäyttäjää. Huumekuolemista pitää puhua, koska läheisen huumeriippuvuus on edelleen tabu, toteaa Heli Saavalainen, jonka poika menehtyi huumeidenkäytön seurauksena 26-vuotiaana. – Valitettavan usein huumekuolemaan suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ikään kuin ansaittuna tai hävettävänä. Oman lapsen tai muun läheisen kuolema viiltää kovaa kuolinsyystä riippumatta, Saavalainen sanoo. –Kun kuolema koskettaa perhettä, suru, ahdistus ja häpeä jäävät pitkäksi aikaa. Läheisen oman elämän jatkaminen on aina tuskallista. Tämä näkyy Irti Huumeista ry:n surutyössä, jonka tarve on kasvanut, Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka sanoo. Huumekuolemien ehkäisyyn ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota - Päihdepalveluita kehitettävä ja lainsäädäntöä uudistettava – Huumekuolemista on syytä olla huolissaan, sillä lähes kaikki niistä olisivat e

EU:ssa myytävien alkoholijuomien tuotetiedot pitää saada pakkauksiin10.10.2019 00:00:00 EESTTiedote

EU-lainsäädäntö edellyttää ainesosaluettelon ja ravintoainesisällön ilmoittamista elintarvikepakkauksissa, mutta yli 1,2 tilavuusprosentin alkoholijuomia asetus ei koske. Kansanterveystahot vaativat EU:ta muuttamaan asetusta niin, että se koskee myös kaikkia alkoholijuomia. EPT-verkosto, EHYT ry ja Eurocare järjestävät alkoholijuomien pakkausmerkintöjä koskevan kansainvälisen konferenssin torstaina 10.10. Helsingissä.

Kaikkien kaupunki -kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta23.9.2019 11:07:38 EESTTiedote

Päihtyneiden ihmisten pelkääminen julkisissa tiloissa on Suomessa paljon yleisempää kuin muissa maissa. Joka kolmas suomalainen kertoo kuluneen vuoden aikana pelänneensä päihtyneitä ihmisiä julkisella paikalla ja lähes joka viides kertoo joutuneensa päihtyneen henkilön ahdistelun tai kiusaamisen kohteeksi. Naisista noin puolet on pelännyt kadulla tai muulla julkisella paikalla kohtaamiansa päihtyneitä. (THL 2016.)

Turussa alkaa Kaikkien kaupunki –kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta12.8.2019 09:15:00 EESTTiedote

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.