Naantalin kaupungin visuaalinen ilme uudistuu – käyttöön myös uusi Muumimaailman kotikaupunki -logo
Uudessa kaupungin muumiaiheisessa logossa Muumipeikko ja Niiskuneiti paistattelevat Naantalin auringossa. Sitä käytetään valikoiden Naantalin kaupungin ja Visit Naantalin viestinnässä, markkinoinnissa ja matkailumarkkinoinnissa.
– Muumiyhteistyöllä haluamme tukea Naantalin kaupungin imagoa perheystävällisenä kaupunkina. Naantali on tunnettu Muumimaailman kotikaupunkina jo pitkään, joten on hienoa, että voimme hyödyntää tätä jatkossa myös kaupungin markkinoinnissa. Sopimuksen mukaan sekä kaupunki, että Visit Naantali voivat käyttää logoa omassa markkinoinnissaan. Logoa ei kuitenkaan saa käyttää kaupallisesti, esimerkiksi myytäviin tuotteisiin, kertoo kaupungin viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää.
Uusi visuaalinen ilme on suunniteltu yhdessä kaupungin viestinnän, Muumimaailman ja Visit Naantalin sekä helsinkiläisen suunnittelutoimisto Kobra Agencyn kanssa. Kobra Agency on toteuttanut muumiteemaista visuaalista suunnittelua, esimerkiksi Our Sea -kampanjan, Muumi- ja Tove-fontit sekä erilaisia muumituotteita.
– Naantalin matkailulle yhteistyön vahvistaminen Muumimaailman kanssa on hieno asia. Muumibrändi on maailmalla tunnettu ja sen hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa tukee alueen vetovoimaa entisestään, iloitsee Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.
Uusi visuaalisen ilme kattaa Muumilogon lisäksi esimerkiksi kaupungin logon, typografian sekä kuva- ja värimaailman. Tavoitteena on ollut yhdistää Naantalin kaupungin ja keväällä 2021 uudistetun Visit Naantalin ilmeen muotokieltä ja väripalettia.
– Kaupungin ja Visit Naantalin ilmeet ovat nyt entistä enemmän samaa perhettä. Kummallakin on kuitenkin edelleen omat erityispiirteensä; Visit Naantalilla sydän ja Naantalin kaupungilla tutut tunnistettavat elementit, aurinko ja merellisyys, Rinne-Kylänpää toteaa.
Logon kuvio Naantalin historiasta
Osana suunnittelutyötä Kobra Agencyn suunnittelijat tutustuivat paikan päällä Naantalin kaupunkiin ja sen erityispiirteisiin. Logossakin nähtävä Onnellinen aurinko -elementti sai inspiraationsa Naantalin museon arkistoista löytyneestä vanhasta asiakirjasta, jossa vastaavanlainen kuvio yhdistettiin Naantalin kaupunkiin.
Kaupungin uusi fontti on räätälöity Naantalia varten. Fontti on Jaakko Suomalaisen muotoilema, Kobra Agencyn tyylittelemä Tanssikallio. Sama kirjasin toistuu myös logossa. Tanssikallion kirjaimet ovat lempeitä, merellisiä ja aaltoilevia, mutta myös yksinkertaisia ja selkeitä.
Kaksi graafista elementtiä, Onnellinen aurinko ja Lempeä meri, tukevat kaupungin ilmettä tuoden Naantalin tunnelman ja luonteen mukaan sovelluksiin. Kaupungin uusi värimaailma on sama kuin Visit Naantalilla. Värejä on haettu Naantalin ominaispiirteistä, kuten Vanhankaupungin puutaloista sekä merellisyydestä.
Visuaalisen ilmeen uudistus näkyy ensi vaiheessa kaupungin verkkosivujen ulkoasussa sekä kaupungin kuulutuksissa ja ilmoituksissa. Vuonna 2022 Naantalin viestinnän painopiste on kesällä järjestettävissä Asuntomessuissa. Messujen jälkeen uuden ilmeen käyttöä laajennetaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiina Rinne-Kylänpää
viestintä- ja kehittämispäällikkö
Naantalin kaupunki
040 900 0866
etunimi.sukunimi@naantali.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Naantalin kaupunki
Mihin sinä käyttäisit 60 000 euroa? Naantalin ensimmäisessä osallistavassa budjetissa kaupunkilaiset voivat äänestää 12 hankkeesta18.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Naantalin asukkaat pääsevät vaikuttamaan suoraan kaupungin rahankäyttöön ensimmäistä kertaa toteutettavassa osallistavan budjetoinnin kokeilussa. Äänestää voi suosikkejaan 12 hankkeesta 1.4.2024 mennessä.
Meriverkostot-tapahtuma 14.3.2024 katsoo meriteollisuuden tulevaisuuteen4.3.2024 13:00:00 EET | Tiedote
Meriklusterin toimijat Naantaliin kokoava Meriverkostot-tapahtuma järjestetään torstaina 14.3.2024 klo 9–15 Naantalin kylpylässä. Tapahtuman painopisteenä on edesauttaa yritysyhteistyön käynnistymistä ja kehittymistä. Aamupäivällä tapahtumassa kuullaan kiinnostavia puheenvuoroja meriteollisuuden tulevaisuuden näkymistä.
Meriverkostot-tapahtuma avaa ovia yritysyhteistyölle13.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Meriverkostot-tapahtuma järjestetään jo kuudetta kertaa torstaina 14.3.2024 klo 9–15 Naantalin kylpylässä. Meriteollisuuden ammattilaisille suunnattu tapahtuma tarjoaa osallistujille innostavan seminaariohjelman lisäksi mahdollisuuden tavata uusia yhteistyökumppaneita, jotka voivat tarjota osaamistaan, tuotantokapasiteettia tai kokonaan uudenlaisia ratkaisuja toimialan tuleviin haasteisiin.
Naantali julkaisi uudistuneen verkostoitumissovelluksen yrittäjille15.1.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Naantalin kaupunki on julkaissut uudistuneen verkostoitumissovelluksen naantalilaisille ja alueella toimiville yrittäjille ja yritysten vastuuhenkilöille. Uusi NaantaliWorks-sovellus on nyt ladattavissa sovelluskaupoista.
Naantalin Rekrymessut uudistuu mielenkiintoisella lavaohjelmalla – puhujana mediapersoona Roope Rannisto9.1.2024 13:00:00 EET | Tiedote
Naantalin Rekrymessut järjestetään keskiviikkona 17.1.2024 klo 13–16 Naantalin kylpylässä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme