Naantalin kesä sykähdyttää

Taloustutkimuksen ”Kaupungit matkailukohteena” -tutkimuksen mukaan Naantali arvotettiin ensimmäiselle sijalle, kun kohteena oli kaupungin viihtyisyys. Tämä on helppo aistia lyhyellä tai pitkällä vierailulla kaupungissa; merellisyys yhdistettynä vanhan kaupungin idylliin tarjoaa ainutlaatuisia tunnelmia, hienosti hoidetut puistoalueet ja kauniit puutalot kauneutta ja vilkas matkailusesonki kansainvälisiä kohtaamisia. Tänä kesänä mukavaa ”pöhinää” on kasaantunut oikein roppakaupalla!
Vanhakapunki

Ruoka kruunaa matkailijan lomapäivän

Talven aikana rannan ravintolamaailma on saanut uutta elämää vanhojen tuttujen rinnalle; uusi Snickari avasi ovensa vappuna, Ravintola Valborgista kuoriutui italialaistyyppinen Bistro ja veneilijöiden uusi huoltorakennus ja ravintola A/S 714 ehti valmiiksi venemessuille.

Brinkhallsparkling avasi viinitehtaansa keväällä ja möi ensimmäisen varastonsa heti loppuun. Onneksi uusi satsi, nyt kuohuviiniä, tulee tehtaalle myyntiin la 10.6. kun ”Silli ja uussi peruni” – tapahtuma avaa Röölän kesän. Tapahtumaan on vesibussikuljetus Turusta.

Naantali Costa Food Festival hemmottelee meitä pe-su 18.-20.8. Tapahtumassa nostetaan ruoka eri muodoissa pääosaan. Mukana mm. Kaks Kokki -parivaljakon kokkikoulu ja näytöskokkailua, paneelikeskusteluja ja kaikkea muuta rentoa viihtymistä ruuan parissa.

Tapahtumat saavat ihmiset liikkeelle

Kultturellisia elämyksiä koetaan Kailon saaressa, kun Emma Teatteri tarjoaa jälleen hauskoja hetkiä; Fingerporissa kuohuu, kun sitä uhkaa kuntaliitos – Turkuun. Tule toteamaan, toteutuuko liitos vai jatkaako Fingerpori itsenäisenä. Lisäksi kaupunkiin ja saaristoon mahtuu lukuisia tapahtumia, kesäteatteria, taidenäyttelyitä, katso lisää.

Kesäkuun huipputapahtuma Naantalin Musiikkijuhlat starttaa 6.6.  Luvassa on jälleen kansainvälisiä tähtiä ja ennenkuulumattomia esityksiä. Eikä lapsiakaan ole unohdettu; Lasten Musiikkijuhlat 8.-11.6.2017.

Muumimaailma aukeaa 10.6. ja Ukkopekka risteilee 10.6. alkaen Naantalin ja Turun välillä kahdesti päivässä.

Röölän kesän 2017 taidenäyttely- II Rö(ö)lä biennale, 10.06. - 30.07. 2017.

Islantilaista ja suomalaista tekstiilitaidetta - kutsuttuna taiteilijat Helga Palina Brynjolfsdottir, Arnthrudur Osp Karlsdottirin ja Svanborg Matthiasdottirin Islannista sekä taiteilija Ulla Pohjola Suomesta.

Tunnettu Meriteatteri rantautuu kesäksi kotisatamaansa, Naantalin Röölään ja ensimmäinen esitys Maailman meri -vesi on maailman muisti nähdään 5.7.

Opastukset

Kultarannan puutarhan opastetut kierrokset alkavat 6.6. Uutuuskierroksilla juhlistetaan Suomen 100-vuotissyntymäpäiviä ja kuullaan Kultarannan historiaa 12 presidentin aikakausilta. Muut mielenkiintoiset opastetut kierrokset täältä.

Merikaupungista, Naantalista pääsee Ukkopekan lisäksi merelle myös Naantali-Kustavi -risteilyllä 26.6.-12.8. joka ma, ke ja la. Risteilyn sivustolta löytyy myös vinkkejä Saaristoreitin varrella oleviin kohteisiin.

Iltaristeilyt palaavat jälleen Naantalin kesäiltoihin.Kesän kohokohta, Unikeonpäivä alkaa jo ke 26.7. kun laadukkaat käsityöläismarkkinat avautuvat klo 14 ja Fashion Teamin muotinäytös tarjoaa kesän muotia ja huipentuu Jukka Rintalan luomuksiin. Jukka Rintalan myyntinäyttelyRaatihuoneella 1.-31.7.

Unikeonpäivänä ke 27.7. tuore Unikeko heitetään mereen klo 7.00, jonka jälkeen koko perheen tapahtumat täyttävät päivän; mm. lasten suosikki Ammuu -orkesteri, Kummeleista tutut Mauno Ahonen ja Matti Näsä ja illan ilmaiskonsertissa Unikeko-orkesterin solistina TVOF Juuso Vuorinen ja JukkaPoika.

Shoppailu Naantalissa

Mannerheimin- ja Tullikadun pikku putiikkien lisäksi kesäksi avautuu kolme pop-up myymälää Tuulensuojan rakennukseen; herkkudeli Smallstore, Finlayson ja Brandi Outlet.

Majoitus

Vain Naantalissa voit valita yöpymisen joko korkeatasoisesta Kylpylästä tai Kultaranta Resortista,  vanhan kaupungin idyllisistä puutaloista tai rauhallisesta saaristosta. Kaikki majoitukset löytyvät puolen tunnin ajomatkan etäisyydellä vanhasta kaupungista ja hintatietoiselle vaihtoehtoja löytyy runsaasti.

Naantalissa sijaitsee luultavasti Suomen kauneimmalla paikalla oleva camping, josta löytyy erilaisia mökkejä, karavaani- tai telttapaikkoja.

Naantalin idylliin kuuluu myös ainoana Suomessa trumputtaja ja kirkontornista jokaisena kesäiltana kajahtava Iltavesper.

Lisätiedot Naantalin kesän tapahtumista ja ohjelmista

toimitusjohtaja Tarja Rautiainen, GSM 040 747 8847

tarja.rautiainen@visitnaantali.com