Naantalin Master 2020 -tunnustus Merimaskun Rantamakasiinille ja Naantalin Musiikkijuhlien Tiina Tunturille

Vuoden 2020 Naantalin Master 2020 -matkailutunnustus annettiin Merimaskun Rantamakasiinille. Tunnustus elämäntyöstä annettiin Naantalin Musiikkijuhlien eläköityneelle toimitusjohtaja Tiina Tunturille

Kolmannen kerran jaettava matkailutunnustus luovutettiin tunnustuksen saajille aurinkoisissa tunnelmissa Merimaskun Rantamakasiinin laiturilla tiistaina.
Tilaisuus pidettiin poikkeustilanteen takia striimattuna verkossa.

Vuoden 2020 Naantalin Master -matkailutunnustuksen saaja on Naantalin Merimaskussa toimiva Ravintola Rantamakasiini.
Muutamia vuosia sitten uuden elämän saanut, remontoitu ravintola ja vierassatama ovat systemaattisesti kehittyneet uusien yrittäjien toimesta.
Viime keväänä, ensimmäisen korona-aallon ollessa päällä, lanseerasivat Rantamakasiinin yrittäjät ensimmäisenä Suomessa Vene-Drive-in -palvelun.
Ravintoloista tuttu take away -konsepti laajeni näin myös veneilijöille. Venekunta tilasi ruuat etukäteen ravintolasta ja ruoka saapui juuri valmistettuna sovittuun aikaan veneeseen.

Idea palvelusta lähti, kun koronarajoitusten vuoksi ainoastaan takeaway-ruoan myynti oli luvallista. Varhainen kevät, suuret veneilijämäärät vilkkaalla väylällä ja juuri remontoitu suojaisa satama antoivat kipinän Suomen ensimmäiselle Vene-Drive-In:lle.
Jotain uutta pitää aina keksiä, kertoo Rantamakasiinin Tuomas Levanto.

Tulevana kesänä mennään suunnilleen samalla konseptilla muutamin uudistuksin. Toiminta pyritään avaamaan vappuna ja Drive-in jatkuu tietenkin.
Ruoka pyritään mahdollisuuksien mukaan hankkimaan lähituottajilta, mm. Mikolan luomutilalta ja Tamsaaren tilalta.
Ravintolapäälliköksi on palkattu tulevalle kaudelle Jenni Malmberg, joka on aikaisemmin toiminut mm. Tomi Björckin ravintola Levainin ravintolapäällikkönä Helsingissä.
Jenni on rautainen ammattilainen, jonka kädenjälki tulee varmasti näkymään ensi kesänä Rantamakasiinin toiminnassa, iloitsee Tuomas Levanto.
Lisäksi ohjemassa tulee olemaan live-musiikkia viikonloppuisin ja onpa ravintolaan palkattu oma trubaduuri-taikurikin lapsiperheiden iloksi.

Keväällä yrittäjät aloittavat saunarakennuksen rakentamisen. Rakennukseen tulee myös ulkobaari, joka palvelee niin terassia kuin saunojiakin. Baari pyritään saamaan jo auki vapuksi ja sauna valmistuu mahdollisesti kesäksi. Lisäksi suunnitteilla on majoitustoimintaa rantaan.
Ravintola Rantamakasiinin toiminnassa ovat Tuomas Levannon lisäksi Ville Vuorio, Juha Mäkinen ja Sami Nurmela, joilla kaikilla on oma päätyönsä Rantamakasiinin ulkopuolella.

Elämäntyöstä Naantalin Musiikkijuhlille ja Naantalin matkailuelinkeinon ja kulttuurisen elämän hyväksi tekemästään pitkäaikaisesta työstä palkittiin Naantalin Musiikkijuhlien eläköitynyt toimitusjohtaja Tiina Tunturi.
Tiina Tunturin arvokas ja sinnikäs työ on kasvattanut Naantalin Musiikkijuhlista yhden Suomen arvostetuimmista musiikkijuhlista, joka perinteisesti avaa kesän festivaalikauden.
Laadukas esiintyjäkaarti on Tiinan ja tietenkin taiteellisen johtajan yhteinen ansio, mutta Tiinan aina yhtä iloinen ja avulias asenne on saanut maailmanluokan tähdet saapumaan idylliseen Naantaliin aina uudestaan.
Musiikkijuhlien kävijämäärä on vakiintunut 17.–19.000:een.

Musiikkijuhlien ohjelmistossa on aina ollut jotain uutta, vaikka tarjonta on keskittynytkin kamarimusiikkiin.
Lasten Musiikkijuhlien suosio on ollut suurta heti ensimmäisestä kesästä alkaen, onhan lapsille tarjottu ohjelmisto ollut myös hyvin laadukasta.
Myös kesän 2019 Kirkkopuistoon tuotu Apocalyptican huikaiseva esiintyminen osoitti Musiikkijuhlien tarjonnan laventamisesta uusille kohderyhmille.

”Halusimme jakaa tunnustuksen jälleen sekä seniorille että junioreille. Tiina Tunturi on jo kertaalleen heitetty mereen Unikekona, vuonna 2004, mutta halusimme kuitenkin muistaa vielä Tiinaa hänen jäätyään ansaituille eläkepäiville.
Myös yksi Rantamakasiinin yrittäjistä, Tuomas Levanto on palkittu Unikekona vuonna 2017, joka tunnustus tuli Naantalin Venemessujen kehittämisestä. Vaikka koronakurjimus on valitettavaa, kannustaa aika kuitenkin uudenlaisiin tuotteisiin ja sisältöjen kehittämisiin. On hienoa, että emme jää toimettomiksi vaan olemme valmiita uusilla tuotteilla, kun matkailu jälleen lähtee nousukiitoon”, iloitsee Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.

Lisätietoja: Tarja Rautiainen, tarja.rautiainen@visitnaantali.com, p.040 7478847

Naantalin Master 2020-matkailutunnustuksen julkistamistilaisuus

tiistaina 2.3.2021 klo 14-14.30 Merimaskun Rantamakasiinin laiturilla,
os. Paltteentie 13, Merimasku.

Tilaisuus striimataan poikkeustilanteen takia yleisölle. Lehdistö on tervetullut joko paikanpäälle turvallisuusohjeita noudattaen tai tilaisuuteen voi osallistua etänä verkossa.
Laita ystävällisesti viesti tarja.rautiainen@visitnaantali.com sähköpostiin, mikäli haluat linkin huomiseen tilaisuuteen tai jos haluat kuvia tilaisuudesta, laita siitäkin viesti minulle!

Tarja Rautiainen

Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy

Tarja Rautiainen, p. 040 7478847,

tarja.rautiainen@visitnaantali.com

Veneala toivoo Naantalin Venemessujen järjestämistä2.2.2021 08:16:00 EET | Tiedote

Hankalasta koronatilanteesta huolimatta Naantalin Venemessujen organisaatio työskentelee sen eteen, että toukokuun viimeisenä viikonloppuna messuveneet olisivat jälleen esillä Naantalin rannassa. -Venealalle tulevasta keväästä on tulossa haasteellinen, kun perinteiset sisähalleissa tapahtuvat messut on peruttu. Kevään messut ovat aina olleet alalle tärkeä kanava asiakkuuksien hankinnassa ja kaupantekemisessä. Moni kauppias toivookin nyt, että Naantalissa messut saataisiin kuitenkin järjestettyä koronasta huolimatta. Usko tähän on vahva, koska ulkoilmatapahtuma voisi olla mahdollista järjestää turvallisesti näissäkin olosuhteissa, miettii messujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua19.10.2020 13:00:00 EEST | Tiedote

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Artesaaniruoan mestaruutta Raisiossa tavoittelee 66 yritystä 130 tuotteella6.10.2020 13:19:10 EEST | Tiedote

Raisiossa lokakuun 14. – 16. päivä järjestettävään Artesaaniruoka SM 2020 -kilpailuun on ilmoittautunut 66 yritystä yli 130 tuotteella. – Kilpailu järjestetään nyt viidennen kerran ja tällä kertaa osallistujia on kaikkialta Suomesta, iloitsee Suomen Artesaaniruoka ry:n puheenjohtaja Eija Lamsijärvi. – Kaikki tuotteet ovat käyneet läpi esikarsintaseulan, jossa on tarkastettu, että ne täyttävät artesaaniruoan kriteerit. Niitä ovat mm. se, että tuote on valmistettu paikallisista raaka-aineista ilman keinotekoisia aromeja tai säilöntä- ja väriaineita. Samalla on myös varmisteltu, että tekijän kädenjälki näkyy tuotantoketjussa, Lamsijärvi jatkaa.