Naantalin Musiikkijuhlat 40 vuotta kamarimusiikin huipulla

Tänä kesänä Naantalin Musiikkijuhlat soi isommin ja moni-ilmeisemmin kuin koskaan ennen. Kesäkuussa 4.-15.6.2019 juhlitaan Naantalin Musiikkijuhlien 40. festivaalia ja mukana on useita maailman kantaesityksiä, vaikuttavia orkesterivierailuja ja muusikoita maailman huipulta. Konserteille on saatu lisätilaa suuresta Kirkkopuistosta, jossa Naantali-debyyttinsä tekee voimallinen raskaan sarjan selloyhtye Apocalyptica.
Osmo Vänskä taituroi sekä klarinetistina että kapellimestarina Naantalin Musiikkijuhlilla kesäkuussa. Kuva: Lisa-Marie Mazzucco

Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Arto Noras on luonut festivaalin 40-vuotisjuhlaan huikean ohjelman. Maailman kantaesityksiä kuullaan yhteensä neljä, joista ensimmäinen jo festivaalin Talvikonsertissa 9.3. Tällöin esitetään Olli Kortekankaan when if not (Five Love Songs) -laulusarja. Kortekankaan toinen kantaesitys kuullaan varsinaisen festivaalin alkajaiseksi keskiviikkona 5.6., kun Sinfonia Lahti ja kapellimestari Osmo Vänskä nostavat Naantalin kirkon holvien alle Kortekankaan Konserton viululle ja klarinetille. Viulistina kantaesityksessä on Naantalin Musiikkijuhlilla debytoiva amerikkalainen Erin Keefe ja klarinetistina tuplaroolissa kapellimestari Osmo Vänskä.

Tiistaina 11.6. Naantaliin saapuu Tallinnan Kamariorkesteri, jota johtaa Jaakko Kuusisto. Kantaesityksenä kuullaan tällöin Sellokonsertto, jonka Jaakko Kuusisto on säveltänyt solistina toimivalle Arto Norakselle. Perjantaina 14.6. juhlilla vierailee Korean Chamber Orchestra, joka kantaesittää Aulis Sallisen Kamarimusiikki nro 10 viululle ja harpulle ja jousille. Viulistina taituroi Elina Vähälä, harpistina Laura Hynninen ja kapellimestarina Ralf Gothóni. Neljäntenä orkesterivieraana Naantaliin saadaan Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri johtajanaan maineikas kapellimestari Sakari Oramo.

Orkesterivierailujen lisäksi juhlavuotta komistaa kymmenen hienoa kamarimusiikkikonserttia. Festivaali avataan tiistaina 4.6. opus 40 -teemalla, jolloin kuullaan Chopinin, Schumannin, Shostakovitshin ja Brahmsin teokset opusnumerolla 40. Konsertissa esiintyvät mm. baritoni Tommi Hakala, pianisti Juhani Lagerspetz sekä juhlilla debytoiva saksalainen pianisti Oliver Triendl. Kamarimusiikin kärkinimistä mainittakoon vielä Naantaliin tänä vuonna saapuvat sellistit Ivan Monighetti ja Young Hoon Song, viulisti Christian Altenburger huilisti Patrick Gallois, oboisti Jean-Louis Capezzali sekä jopa maailman parhaaksi nimetty käyrätorvitaiteilija Radovan Vlatković. Säveltäjä Kalevi Ahon 70-vuotissyntymäpäivää juhlistetaan kahdella konsertilla. Lauantaina 8.6. esitetään Kalevi Ahon Laulu maasta ja keskiviikkona 12.6. Ahon klarinetille, alttoviululle ja pianolle säveltämä Trio.

Huippusellisteistä koostuva Apocalyptica esiintyy lauantaina 8.6. Naantalin Kirkkopuiston ulkoilmakonsertissa iltapäivällä ja myöhään samana iltana Naantalin kirkossa. Apocalyptica on odotettu ensikertalainen Naantalin Musiikkijuhlilla ja tuo mahtavaa särmää festivaalin juhlavuoteen. Apocalyptican riveissä vaikuttava Perttu Kivilaakso on kansainvälisen Paulon sellokilpailun kaikkien aikojen menestyksekkäin suomalainen sellisti ja Apocalyptica kenties maailman tunnetuin metallimusiikkia soittava selloyhtye. Apocalyptican myöhäiskonsertti on loppuunmyyty.

Naantalin Musiikkijuhlat on saanut jälleen harvinaisen tilaisuuden järjestää konsertin myös Kultarannassa, tasavallan presidentin kesäasunnon puutarhassa. Historiansa aikana Naantalin Musiikkijuhlat on päässyt tuomaan konserttielämyksen Kultarannan puutarhaan kaikkien presidenttien aikana aina Urho Kekkosesta lähtien. Tänä vuonna konsertissa esiintyy Lauluyhtye Rajaton ja yksi maailman tunnetuimmista jousikvarteteista, Fine Arts Quartet. Kultarannan konsertti on loppuunmyyty, mutta Fine Arts Quartettia kuullaan myös useassa muussa festivaalin konsertissa.

Tänä vuonna juhlien lisämausteena on kaksi erilaista tangokonserttia. Mari Palo, Jaakko Kuusisto, Marzi Nyman, Niko Kumpuvaara ja Ville Herrala tuovat Muistojen tangon Kaivohuoneelle, kun taas Kristoffer-salissa eläydytään Tango de mi Alman pyörteisiin Essi Luttisen, Martin Alvardon ja Petri Haapasalon kanssa. Suuren suosion saavuttaneet Casa Haartmanin taiteilijakotikonsertit jatkuvat myös tänä vuonna. Näitä hurmaavia konsertteja Casa Haartmanin intiimissä ruokasalissa on juhlavuoden kunniaksi neljä, ja siellä esiintyy mm. viimeisimmän Turun sellokilpailun voittanut ja Paulon sellokilpailussa finaaliin yltänyt Leonardo Chiodo.

Vallis Gratiae -akatemia tuo jälleen lahjakkaat nuoret jousisoittajat Naantalin Musiikkijuhlien taiteilijoiden opetukseen ja mestarikursseille. Tulevia huippuja kuullaan Nuoret mestarit -konsertissa Raision kirkossa keskiviikkona 12.6. Lisäksi suosittu Naantalin Lasten Musiikkijuhlat järjestetään nyt jo kuudetta kertaa 6.-9.6.2019. yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Tapahtuman koko ohjelma julkistetaan huhtikuun alussa.

Naantalin Musiikkijuhlat konsertoi tänä vuonna poikkeuksellisesti neljänä kuukautena. Kesäkuun varsinaisen festivaalin lisäksi maaliskuun alun Talvikonserteissa Naantalissa 9.3. kuullaan Kortekankaan, Kuulan ja Tsaikovskin lauluja ja 10.3. Schubertin  Jousikvintetto. Maaliskuun lopulla 28.-29.3. Naantalin Musiikkijuhlia juhlitaan Turun Filharmonisen Orkesterin kanssa Turussa, kun solistit Elina Vähälä ja Arto Noras tulkitsevat Brahmsin Kaksoiskonserton kapellimestari Okko Kamun johdolla. Ohjelmassa on lisäksi Beethovenin 4. sinfonia. Huhtikuussa lauantaina 13.4. Naantalin Musiikkijuhlat järjestää Kulttuuri-iltamat Naantalin satamaterminaalissa yhdessä Pienen Kirjapuodin kanssa, ja sunnuntaina 28.4. nautitaan kauneimmista ooppera-aarioista Oopperakammarin ja Raision kaupungin kanssa yhteistyössä järjestettävässä Oopperan lumoissa -konsertissa Raision Martinsalissa. Toukokuussa lauantaina 4.5. Helsingin Temppeliaukion kirkossa viulisti Elina Vähälä, sellisti Arto Noras ja pianisti Ralf Gothóni esittävät Sallisen, Ryun ja Shostakovitshin kamarimusiikkia.

Lipunmyynti kaikkiin konsertteihin alkaa tiistaina 12.2. Lippupisteessä.
Lisätietoja ohjelmasta: www.naantalinmusiikkijuhlat.fi.

tiina.tunturi@naantali.fi

Viulisti Elina Vähälää kuullaan jälleen useassa Naantalin Musiikkijuhlien konsertissa. Kuva: Laura Riihelä
Kapellimestari Sakari Oramo johtaa Naantalin Musiikkijuhlilla Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteria. Kuva: Benjamin Ealovega