Naantalin Musiikkijuhlat lanseerasi äänilogon

Olli Kortekankaan Naantalin Musiikkijuhlille säveltämän äänilogon esittää Naantalin kirkossa tehdyssä äänityksessä sellisti ja Musiikkijuhlien pitkäaikainen taiteellinen johtaja Arto Noras. Äänitunnusta käytetään jatkossa laajasti Musiikkijuhlien viestinnässä, muun muassa väliajan päättymisen merkkiäänenä.

Arto Noras

Naantalin Musiikkijuhlat lanseerasi eilisessä konsertissaan äänilogon, jota käytetään jatkossa laajasti Musiikkijuhlien audiobrändäämisessä, mm. väliajan päättymisen äänimerkkinä, videoiden tunnussävelmänä sekä radiomainoksissa.

- Uusimme viestinnällisen ilmeen vuoden 2021 aikana, jolloin otimme käyttöön uuden, Miia Liesegangin suunnitteleman upean visuaalisen tunnuksen. Mutta täytyyhän musiikkijuhlalla olla tietysti myös arvoisensa äänilogo, kertoo Naantalin Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Suvi Innilä.

Äänilogon on säveltänyt Naantalin Musiikkijuhlien pyynnöstä festivaalin mainontaa varten Olli Kortekangas, jonka teos Partita Concertante saa maailman kantaesityksen tänään 15.6. klo 19 Naantalin kirkossa. Äänilogossa on vaikutteita samasta teoksesta.

- Tuollaisen "rallatuksen" voisi kuvitella syntyvän tuosta vain, mutta totuus on täysin päinvastainen. Suhtauduin tehtävään kaikella vakavuudella ajatellen, että laatu korvaisi määrän. Säveltämisessä on sitä paitsi aina kysymys paitsi ilmaisun runsaudesta myös tiivistämisestä ja pelkistämisestä - tällä kertaa ehkä enemmän kuin koskaan, kertoo Olli Kortekangas äänilogon syntymisestä.

Sellisti ja Naantalin Musiikkijuhlien perustaja Arto Noras on toiminut tapahtuman taiteellisena johtajana peräti 42 vuotta. Hänen kautensa taiteellisena johtajana päättyy tämän kesän jälkeen. Olikin selvää, että juuri hänet haluttiin äänittämään Naantalin Musiikkijuhlilla kenties vuosien ajan elävä äänitunnus.

- Yksi maailman lyhyimmistä sävellyksistä, totesi Arto Noras saatuaan harjoiteltavakseen tämän kahdeksan tahdin mittaisen jinglen.

Kyse oli myös hänen uransa lyhyimmästä ’levytyksestä’, kun äänilogo nauhoitettiin keväällä Naantalin kirkossa. Yleisö voi tutustua äänilogoon muun muassa Musiikkijuhlien konserttien väliajoilla Naantalin kirkossa. Se on kuultavissa myös Naantalin Musiikkijuhlien Youtube-kanavalla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Naantalin Musiikkijuhlien äänitunnus

Arto Noras

050 5590 186http://www.naantalinmusiikkijuhlat.fi

Naantalin Musiikkijuhlat on yksi Suomen vanhimmista ja arvostetuimmista musiikkitapahtumista. Monipuoliset ja korkeatasoiset konsertit järjestetään merellisen Naantalin ja lähiseudun idyllisissä konserttipaikoissa jälleen 7.–18.6.2022.

Naantalin Musiikkijuhlat toteutui jälleen runsaana ja korkeatasoisena konserttisarjana20.6.2022 14:19:39 EEST | Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlat voitiin toteuttaa normaalisti kesäkuun alussa 7.-18.6.2022 kahden koronavuoden jälkeen. Yli 30 konsertista ja muusta tapahtumasta koostuva kokonaisuus toi Naantalin ja lähimiljöön kirkkoihin ja muihin idyllisiin miljöihin yli 200 taiteilijaa kahdentoista päivän aikana. Festivaali juhlisti niin yleisökonserttien paluuta kuin perustajansa sellisti Arto Noraksen työtä.

Naantalin Musiikkijuhlat muistaa sunnuntaina säveltäjämestari Pendereckiä10.6.2022 15:47:54 EEST | Tiedote

Puolalainen säveltäjä ja kapellimestari Krzysztof Penderecki oli suuri Naantalin Musiikkijuhlien sekä tapahtuman perustaneen Arto Noraksen ystävä, joka vieraili Naantalissa säännöllisesti vuosien ajan. Keväällä 2020 menehtynyttä säveltäjää muistetaan Maestro Penderecki in memoriam -muistokonsertissa sunnuntaina Naantalin kirkossa. Ennen konserttia Kirkkopuistoon istutetaan hänen kunniakseen tammi, jonka tuo Naantalille Puolan suurlähettiläs Piotr Rychlik.

MUISTUTUS Kutsu Naantalin Musiikkijuhlien avajaispressiin maanantaina 6.6. klo 11 Naantalin Kylpylässä6.6.2022 07:54:36 EEST | Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlat käynnistyy tiistaina 42. kerran. Kahdentoista päivän mittainen festivaali tuo yleisön koettavaksi yli 200 taiteilijaa 30 konsertissa ja muussa tapahtumassa. Toivotamme tiedotusvälineet lämpimästi tervetulleeksi kuulemaan festivaalin uutisia ja tunnelmia maanantaina 6.6. klo 11 Naantalin Kylpylän Seaview -tilaan (ravintola Rucolan vieressä).