Naantalin MusiikkijuhlatNaantalin Musiikkijuhlat

Naantalin Musiikkijuhlien ja Saaristomeren Suojelurahaston yhteistyö jatkuu ja laajenee

Naantalin Musiikkijuhlat haluaa tänäkin vuonna kiinnittää huomiota Saaristomeremme tilanteeseen. Jatkamme yhteistyötä Saaristomeren Suojelurahaston kanssa sekä esitämme Jaakko Ruolan ainutlaatuisen Saaristomeren panoraaman, jossa kerrotaan kuvilla, sanoilla ja musiikilla Saaristomeren muutoksista.

Jaakko Ruolan upea Saaristomeren panoraama Naantalin Musiikkijuhlilla. Kuvassa Björkö.

Jaakko Ruolan Saaristomeren panoraama - meremme tuleville sukupolville -kuvaesitelmä pidetään Kristoffer-salissa lauantaina 16.6. kello 16. Esitys sisältää Jaakko Ruolan komeat panoraamakuvat, napakan tekstin ja sävähdyttävän musiikin. Esitelmän tarkoituksena on herättää tunteita ja saada miettimään, mitä joka ikinen meistä voi tehdä puhtaan Saaristomeren tulevaisuuden hyväksi. Jaakko Ruolan kuvista tehdään lisäksi säänkestävä ulkoilmanäyttely Naantalin kaupungintalon edustalle 25.5.-18.6.2018 väliseksi ajaksi.

- Saaristomeri on maailman mitassa ainutlaatuinen luonnonmuodostuma: saarien meri, jonka historia ja luonnon kirjo hakevat vertaansa. Ihminen on vaikuttanut voimakkaasti saaristoon siitä lähtien, kun saaret jääkauden jälkeen alkoivat maankohoamisen seurauksena nousta merestä. Vähitellen ihmisen vaikutus muutti luonnettaan. Kasvavien kaupunkien jätevedet, teollisuuden päästöt ja maatalouden ravinnehuuhtoumat ulottivat vaikutuksensa vesiluontoon. Osa suurista päästölähteistä on saatu kuriin, mutta ongelma ei ole väistynyt. Toiminnan aika on nyt, valokuvaaja Jaakko Ruola muistuttaa.

- Naantalin Musiikkijuhlille Saaristomeri on kuin toinen koti. Esimerkiksi Kökar, Utö, Örö ja tänä vuonna Seili ovat upeita konserttimatkakohteitamme. Päättäjäiskonserttimme lauantaina 16.6. klo 19 Naantalin kirkossa on nimeltään In honorem maris eli meren kunniaksi. Konsertin alussa kuultavan Saaristomeripuheenvuoron pitää tänä vuonna Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, toimitusjohtaja Tiina Tunturi kertoo.

- Musiikkijuhlakävijät voivat osallistua Saaristomeren Suojelurahaston keräykseen ostamalla erityisen Saaristomerilipun, josta 3 €/lippu menee Saaristomeren suojeluun. Kerätyt varat käytetään Saaristomeren tilan parantamiseen tähtääviin, tarkoin kohdennettuihin konkreettisiin toimenpiteisiin, joilla vähennetään ravinnekuormitusta, lisätään vesiensuojelun neuvontatyötä ja ympäristötietoisuutta sekä vaikutetaan päätöksentekoon. Tähän mennessä Saaristomeren Suojelurahasto on rahoittanut lähes 50 hanketta, kertoo toiminnanjohtaja Tove Holm.

Saaristomeri-keräykseen voi osallistua helposti myös tekstiviestitse tekemällä 5, 10 tai 40 euron lahjoituksen. Lahjoitustekstiviesti maksetaan oman kännykkälaskun yhteydessä. Lahjoita 5 €, 10 € tai 40 €: lähetä tekstiviesti 1, 5 tai 40 SAARISTOMERI numeroon 16588

Tiina Tunturi, toimitusjohtaja, Naantalin Musiikkijuhlat, tiina.tunturi@naantali.fi, 044 5161718

Tove Holm, toiminnanjohtaja, Saaristomeren Suojelurahasto, tove.holm@centrumbalticum.org, 040 5565426

Maailman kantaesitys, syntymäpäivät ja Linna vedessä tuovat kolme säveltäjää Naantaliin 39. Musiikkijuhlille4.6.2018 11:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlilla on kunnia aloittaa kesäfestivaalikausi jo 39. kerran. Konsertteja kuullaan Naantalissa, Rymättylässä, Raisiossa ja Seilin saarella 5.-16.6.2018. Jeajoon Ryun maailman kantaesityksen, Krzysztof Pendereckin 85-vuotissyntymäpäivän ja Aulis Sallisen Linna vedessä -kronikan ansiosta nämä kolme säveltäjää saapuvat henkilökohtaisesti Naantaliin.

Viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto avaa Naantalin Musiikkijuhlat3.6.2018 11:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien avajaiset järjestetään tiistaina 5. kesäkuuta. Tilaisuuden avajaispuheen pitää viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto. Vieraita on tervehtimässä myös Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras. Illan avajaiskonsertissa juhlitaan Naantalin 39. menestyksekästä musiikkijuhlavuotta. Konsertissa kuullaan Rautavaaran, Boccherinin, Schumannin, Rahmaninovin ja Prokofjevin teoksia, kaikki opusnumerolla 39. Lavalle nousee kolmetoista huipputaiteilijaa: sopraano Mari Palo, viulistit Jaakko Kuusisto ja Elina Vähälä, alttoviulisti Ilari Angervo, sellistit Samuli Peltonen ja Hannu Kiiski, kontrabasisti Teemu Kauppinen, huilisti Patric Gallois, oboisti Jean-Louis Capezzali, klarinetisti Michel Lethiec, pianistit Ralf Gothóni ja Juhani Lagerspetz sekä urkuri Kari Vuola. Naantalin Musiikkijuhlat jatkuu lauantaihin 16. kesäkuuta asti.

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien tiedotustilaisuuteen30.5.2018 09:00Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlien ensimmäiset sävelet soivat aurinkoisessa Naantalissa tiistaina 5.6.2018. Tänä vuonna jo 39. kertaa järjestettävää festivaalia vietetään 5.–16. kesäkuuta. Ohjelmassa on yhteensä lähes 30 konserttia, joissa esiintyy suuri joukko huipputaiteilijoita Suomesta ja ulkomailta. Ohjelmaa esittelee festivaalin taiteellinen johtaja Arto Noras, ja tilaisuudessa esiintyvät sopraano Mari Palo ja pianisti Ralf Gothóni. Paikka: Naantalin seurakuntakeskuksen juhlasali, Piispantie 2, Naantali Aika: Maanantai 4.6. klo 12.00 Toivotamme tiedotusvälineenne edustajan tervetulleeksi kuulemaan Naantalin Musiikkijuhlien monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Tilaisuus kestää runsaan tunnin sisältäen kevyen lounaan. Lämpimästi tervetuloa! Aurinkoisin terveisin, Naantalin Musiikkijuhlat Tiina Tunturi toimitusjohtaja

Naantalin Musiikkijuhlien ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteistyö jatkuu Naantalin Lasten Musiikkijuhlat jo viidennen kerran kesällä 20189.4.2018 11:00Tiedote

Naantalin Lasten Musiikkijuhlat järjestetään 7.–10.6.2018 Naantalin Musiikkijuhlien ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteistyönä jo viidennen kerran. Tapahtuman esiintyjinä ilahduttavat Siina ja Taikaradio, Artsopan Eläinten karnevaali Afrikassa ja Pikku Kakkosesta tutut Närpiäiset. Naantalin Musiikkijuhlien yhteydessä järjestettävässä tapahtumassa kuullaan myös taidokas mestarikurssien iltapäiväsoitto ja vietetään perinteistä suurta lastenjuhlaa Kirkkopuistossa.