Naantalin Unikeonpäivät 60 vuotta

Naantalin Unikeonpäiviä vietetään ensi kesänä juhlatunnelmissa. Vuorossa on 60. Unikeko, joka saa perinteiseen tyyliin heinäkuun 27. päivän aamuna virkistävän herätyksen. Unikeonpäivän vietto on Naantalissa alkanut jo 1800 -luvun puolella. Nykyinen Unikeon historia alkaa kuitenkin vuodesta 1959, tuolloin Unikeoksi valittiin vahtimestari Jaakko Sajo.

Unikeonpäivän 60 v. juhlavuonna myös Unikeon markkinat uudistuvat. Markkinoiden vetovastuu on siirtynyt Naantalin Venemessujenkin taustalla olevalle Active Expo Oy:lle. Markkinat kestävät tänä vuonna Naantalin rannassa 3 päivää perjantaista sunnuntaihin.

-Olemme todella innoissamme järjestämässä Naantalin Unikeonpäivän markkinoita. Unikeonpäivä on iloinen tapahtuma, jossa on ohjelmaa koko perheelle. Markkinatapahtuman pitää tukea tätä kokonaisuutta, kertoo Active Expo Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Levanto

- Tavoitteenamme on luonnollisesti kasvattaa markkinatapahtumaa Unikeonpäivän yhteydessä. Markkinat ovat perinteisesti olleet laadukkaat ja käsityöläisten määrä on ollut aina suuri. Tällä linjalla jatkamme edelleen. Tarkoituksena on tuoda markkinoille myös uusia teemoja, näistä kerromme lisää lähempänä tapahtumaa, Levanto jatkaa

Myös Unikeonpäivien ohjelmiin tulee uudistuksia, vaikka vanhat tutut ohjelmanumerot ovat tutuilla paikoillaan; Lasten pukukilpailu aamulla, kakkukisa, runsas ohjelmatarjonta varsinaisena Unikeonpäivänä ja Unikeko-konsertti kuuluu tietysti ohjelmistoon, kertoo Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.

Mutta miten Unikeko tullaan tiputtamaan mereen ja kuka juontaa aamun ensi tunnit pidetään yllätyksenä. Sunnuntai on Unikeko-Piknik -päivä; Kirkkopuistossa onerilaisia musiikkiohjelmia ja yhteislaulua, jonka lomassa on mukava nauttia kesäisestä päivästä omien herkkujen kera.

Lisätiedot:

Tuomas Levanto, 040 413 4143 toimitusjohtaja, Active Expo Oy Ville

Vuorio, 0400 932 235, tiedottaja, Active Expo Oy

Tarja Rautiainen, 040 7478847, Visit Naantali

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua19.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Artesaaniruoan mestaruutta Raisiossa tavoittelee 66 yritystä 130 tuotteella6.10.2020 13:19:10 EESTTiedote

Raisiossa lokakuun 14. – 16. päivä järjestettävään Artesaaniruoka SM 2020 -kilpailuun on ilmoittautunut 66 yritystä yli 130 tuotteella. – Kilpailu järjestetään nyt viidennen kerran ja tällä kertaa osallistujia on kaikkialta Suomesta, iloitsee Suomen Artesaaniruoka ry:n puheenjohtaja Eija Lamsijärvi. – Kaikki tuotteet ovat käyneet läpi esikarsintaseulan, jossa on tarkastettu, että ne täyttävät artesaaniruoan kriteerit. Niitä ovat mm. se, että tuote on valmistettu paikallisista raaka-aineista ilman keinotekoisia aromeja tai säilöntä- ja väriaineita. Samalla on myös varmisteltu, että tekijän kädenjälki näkyy tuotantoketjussa, Lamsijärvi jatkaa.

LUONTOKOKOUKSET SAARISTOSSA KOETAAN EDELLEEN TURVALLISIKSI3.9.2020 08:10:00 EESTTiedote

Yritystilaisuuksien varaustilanne saariston kokouskohteissa näyttää positiiviselta koronapandemiasta huolimatta, vaikkakin ryhmäkoot ovat pienentyneet. Fyysisen yhdessäolon ja tiimiytymisen merkitys on edelleen suuri, ja kun tarve yhteen kokoontumiselle tulee, koetaan turvalliseksi lähteä kokoustamaan ja virkistäytymään ulos luontoon, missä on tilaa. Esimerkiksi Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron lähes viiden hehtaarin alueella riittää luonnollisia turvavälejä ja yritystilaisuuksia on syksylle varattu lähes saman verran kuin viime vuonna.