Naantalin Unikeonpäivät 60 vuotta

Naantalin Unikeonpäiviä vietetään ensi kesänä juhlatunnelmissa. Vuorossa on 60. Unikeko, joka saa perinteiseen tyyliin heinäkuun 27. päivän aamuna virkistävän herätyksen. Unikeonpäivän vietto on Naantalissa alkanut jo 1800 -luvun puolella. Nykyinen Unikeon historia alkaa kuitenkin vuodesta 1959, tuolloin Unikeoksi valittiin vahtimestari Jaakko Sajo.

Unikeonpäivän 60 v. juhlavuonna myös Unikeon markkinat uudistuvat. Markkinoiden vetovastuu on siirtynyt Naantalin Venemessujenkin taustalla olevalle Active Expo Oy:lle. Markkinat kestävät tänä vuonna Naantalin rannassa 3 päivää perjantaista sunnuntaihin.

-Olemme todella innoissamme järjestämässä Naantalin Unikeonpäivän markkinoita. Unikeonpäivä on iloinen tapahtuma, jossa on ohjelmaa koko perheelle. Markkinatapahtuman pitää tukea tätä kokonaisuutta, kertoo Active Expo Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Levanto

- Tavoitteenamme on luonnollisesti kasvattaa markkinatapahtumaa Unikeonpäivän yhteydessä. Markkinat ovat perinteisesti olleet laadukkaat ja käsityöläisten määrä on ollut aina suuri. Tällä linjalla jatkamme edelleen. Tarkoituksena on tuoda markkinoille myös uusia teemoja, näistä kerromme lisää lähempänä tapahtumaa, Levanto jatkaa

Myös Unikeonpäivien ohjelmiin tulee uudistuksia, vaikka vanhat tutut ohjelmanumerot ovat tutuilla paikoillaan; Lasten pukukilpailu aamulla, kakkukisa, runsas ohjelmatarjonta varsinaisena Unikeonpäivänä ja Unikeko-konsertti kuuluu tietysti ohjelmistoon, kertoo Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.

Mutta miten Unikeko tullaan tiputtamaan mereen ja kuka juontaa aamun ensi tunnit pidetään yllätyksenä. Sunnuntai on Unikeko-Piknik -päivä; Kirkkopuistossa onerilaisia musiikkiohjelmia ja yhteislaulua, jonka lomassa on mukava nauttia kesäisestä päivästä omien herkkujen kera.

Lisätiedot:

Tuomas Levanto, 040 413 4143 toimitusjohtaja, Active Expo Oy Ville

Vuorio, 0400 932 235, tiedottaja, Active Expo Oy

Tarja Rautiainen, 040 7478847, Visit Naantali

Kuka heitetään mereen tänä vuonna ja saa kylmän kylvyn?19.7.2019 13:38:34 EESTKutsu

Naantali valmistautuu jälleen Valtakunnan Virallisen Unikeonpäivän ™ viettoon. Suomen ja Valtakunnan Virallinen Unikeko ™ 2019 heitetään mereen perinteitä noudattaen lauantaina 27.7.2019 klo 7.00 Naantalin vanhassa kaupungissa. Tervetuloa seuraamaan tuoreen Unikeon mereen heittämistä sekä sen jälkeen nauttimaan aamiaista Wanhan Kaivohuoneen terassille. Tuore Unikeko 2019 liittyy aamiaiselle noin klo 7.30. Unikeonpäivän vietto aloitetaan jo pe 26.7. jolloin markkinat avautuvat klo 15 ja klo 17 alkaen tanssitaan Kirkkopuistossa Sekahaku ry:n ja Semitesin johdolla. Kirkkopuistossa on tuttuun tapaan ohjelmaa non-stop la 27.7. ja päivä huipentuu Unikekokonserttiin, jossa Kimmo Blomin ja Miracle Bandin Queen Show. Liitteenä päivän ohjelma, Unikeon perinne ja Unikeot kautta aikojen Naantalissa. Unikeonpäivän lisätiedot, ilmoittautuminen aamiaiselle sekä Unikeon yksittäiset haastatteluajat: Tarja Rautiainen, p. 040 747 8847 Ystävällisin Unikekoterveisin Tarja Rautiainen

Smaku Tour rantautuu Naantaliin - herkullinen päätapahtuma 15.6.2019 Kaivohuoneella!6.6.2019 15:00:00 EESTTiedote

Jo kolmena kesänä Porvoossa toteutettu, huippusuosion saanut ruokatapahtuma Smaku saapuu kesäkuussa Naantaliin. Smakun aikana 6.-14.6.2019 on mahdollisuus kierrellä maistelemassa ravintoloiden ja kahviloiden smakuannoksia 7 euron hintaan. Jokainen ravintola toteuttaa Smakua varten maisteluversion vähintään yhdestä alku-, pää- tai jälkiruoka-annoksesta. Tervetuloa kiertelemään Naantalin sataman alueen ravintoloissa yhdessä herkutellen!

Missejä, meripelastusta ja Samuli Edelmann21.5.2019 12:15:35 EESTTiedote

Ohjusvene Naantaliin messuvierailla on mahdollisuus tutustua kaikkina kolmena messupäivänä rajattuina kellonaikoina. Messujen ohjelmalavalla nähdään jälleen Fashion Teamin muotinäytöksiä ja messujen päätteeksi kruunataan Miss Model of the World -osakilpailun voittaja. Messujen avajaisia vietetään perjantaina klo 16.00, jolloin messut avaa kansanedustaja Vilhelm Junnila. Messujen avauspäivää juhlistetaan klo 22.30 flyboard-taituri Vadim Nekhaevin led-valonäytöksellä.