Visit NaantaliVisit NaantaliVisit Naantali

Naantalin Venemessuilla yritetään Guinnessin ennätystenkirjaan

Naantalin Venemessuilla yritetään tänä vuonna huimaa maailmanennätystä, kun suomalaiset extreme-tähdet Lauri Keränen ja Matias Kivisaari saapuvat Naantaliin vedenpäällä ajettavien moottoripyöriensä kanssa. Guinnessin ennätystenkirjaan on tarkoitus kirjoittaa nopeusennätys moottoripyörällä veden päällä ajossa. Tämän hetkinen epävirallinen nopeusennätys on italialaisen Luca Colombon 80 km/h.

Maailmassa on vain kourallinen veden päällä ajoon soveltuvia moottoripyöriä ja näiden kuljettajia. Italilaisen Luca Colombon ohella yksi tunnetuimmista lajin taitajista on australialainen Robbie “Maddo”

Maddison, jonka matka-ajon maailmanennätyksen Matias Kivisaari rikkoi syyskuussa 2017. Viikkoa myöhemmin Lauri Keränen paranteli matka-ajon maailmanennätyksen vielä nykyisiin lukemiin; 50,2 km.

-Olisihan se mahtava olla sekä matka-ajossa että nopeudessa ME-tuloksen haltija. Olemme kehittäneet kalustoa eteenpäin koko talven ja uskon, että ennätys menee rikki Naantalissa. Helppoa se ei silti tule olemaan, Colombon 80km/h on kova tulos. Ennätyksen rikkominen on mahdollista jos pyörä, mies ja keli ovat kunnossa, Lauri Keränen miettii.

Maailmanennätysyritys tapahtuu Naantalin Venemessuilla sunnuntaina 27.5. klo 15.00. Sääennusteesta riippuen kellonaikaa voidaan muuttaa vielä viikonlopun aikana ja siitä tiedotetaan Venemessujen nettisivuilla ja Facebookissa. Tarkoituksena on ajoittaa ME-yritys siten, ettei aallokko ja tuuli häiritse ajamista. ME-yritys ajetaan Naantalin Vierasvenesataman edustalla ja virallisen nopeuden tulee mittaamaan venepoliisin partio. Lisäksi paikalla ovat Guinnessin ennätystenkirjan vaatimat 4 virallista valvojaa.

-Olemme pitkään miettineet jonkin Guinnessin ennätyksen tekemistä Venemessujen yhteydessä. Moottoripyörällä ajo veden päällä kuulosti sen verran hullulle touhulle, että se sopii meille todella hyvin.

Mahtava juttu, että Suomesta löytyy tämänkin vauhtilajin maailman huiput, toteaa Naantalin Venemessujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Keräsen ja Kivisaaren moottoripyörät ovat erikoisrakenteisia motocross-pyöriä. Miehet ovat itse rakentaneet pyöriin sukset jotka kannattelevat pyörää ajon aikana. Takapyörä on erikoisvalmisteinen, leveillä lavoilla varustettu rengas, jollaisia saa ostettua tällä hetkellä vain USA:sta. Pyörien moottorit ja polttoainetankit on tehty täysin tiiviiksi, jotta niistä ei pääse öljyä tai bensaa veteen missään tilanteessa.

-Lajin isoimmat riskit liittyvät tietenkin siihen, että teknisestä ongelmasta tai ajovirheestä johtuen pyörä uppoaa. Silloin pitää olla varuillaan, ettei itse takerru pyörään kiinni ja painu pohjaan saakka.

Tähän mennessä pyörä on uponnut 27 kertaa, mutta sukeltajakavereiden avulla se on aina saatu ylös, Matias Kivisaari kertoo.

Naantalin Venemessuilla nähdään tänä vuonna Keräsen ja Kivisaaren lisäksi myös muita Suomen extreme-huippuja. Flyboard-taituri Vadim Nekhaev on luvannut esitellä Venemessuilla selkään asennettavan jetpackin, jollaisia Suomessa on vain yksi kappale. Lisäksi viime vuoden messuilla katsojia kauhistuttanut vesijettien freestyle-show saa jatkoa uusien temppujen kera. Vesijetin sarvissa on tällä kertaa Påhl from Finland. Se kuka Påhl -taiteilijanimen takana on, jää tässä vaiheessa salaisuudeksi.

Kuvateksti: Naantalin venemessuilla yritetään moottoripyörällä veden päällä ajon nopeusennätystä Guinnessin ennätystenkirjaan.

Motocross-pyörien selässä nähdään extreme-tähdet Lauri Keränen ja Matias Kivisaari.

Kuvaaja: Mika Ala-Vesa

Lisätietoa ja materiaalia: Facebook Water MX ja Instagram @watermxofficial

LEHDISTÖLLE TIEDOKSI: Olemme varanneet rajallisen määrän paikkoja lehdistön edustajille katsojaveneestä sunnuntaina 27.5. Veneestä pääset seuraamaan ennätysyritystä lähietäisyydeltä. Mikäli haluat varata paikan katsojaveneestä, lähetä ilmoittautuminen osoitteeseen:

ville.vuorio@naantalinvenemessut.fi

Naantalin Venemessut 25.-27.5.2018

Yleisöllä vapaa sisäänpääsy

Venemessujen kanssa samana viikonloppuna Naantalissa järjestetään Saaristo Areena 26.-27.5.2018

Tuomas Levanto, toimitusjohtaja, 040 413 4143 Ville Vuorio, tiedottaja, 0400 932 235 www.naantalinvenemessut.fi www.saaristoareena.fi

Jokanaisen ja -miehen viihteellinen golf-turnauspäivä Naantalin saaristossa20.4.2018 08:20Tiedote

Varsinaisen golfkauden avautumisen kunniaksi Rymättylä Farmersgolf SPA ja Kultaranta Resort järjestävät lauantaina 5.5. Suomen ja koko maailman ensimmäisen monipeliturnauksen Naantalissa ja Rymättylässä. Turnaus alkaa klo 9.30 Kultaranta Resortissa Futisgolfilla ja jatkuu sen jälkeen Frisbeegolfilla. Lounaan jälkeen lähdetään Rymättylään pelaamaan kierros Farmersgolfia. Kaikki pelit pelataan 2-5 hengen joukkueissa ja yhteistulos ratkaisee sijoituksen. Pelit sopivat sekä oikean golfin harrastajille että myös niille, joilla ei ole mitään kokemusta golfista. Reipas mieli riittää. Pelien päätteeksi on lämmitetty savu- ja infrasauna sekä lämminvesialtaat. Päivä huipentuu Ribs- illalliseen ja palkintojenjakoon klo 18.00 Koko turnaus ruokailuineen maksaa vain EUR 55/hlö Ilmoittautumiset 27.4. mennessä info@farmersgolf.fi Lisätiedot: myyntijohtaja Tuomo Ranki, Kultaranta Resort puh 044 750 3899 isäntä Heikki Harismaa, Rymättylä Farmersgolf SPA puh 0400 520 576