Saaristomeripalkinto Rengastielle

Perinteinen Saaristomeripalkinto on tänä vuonna myönnetty Saariston rengastielle ja sen markkinoinnissa ansioituneen työn tehneille rengastien kuntien; Paraisten, Naantalin, Turun, Kustavin, Maskun, Taivassalon ja Kaarinan matkailumarkkinoinnista vastaaville tahoille. Palkinnon saaja julkistettiin perjantaina Naantalin Venemessujen avajaisten yhteydessä.

Tunnelmia Naantalin Venemessuilta 2019

Naantalin Venemessujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto kertoi palkinnon myöntämisen perusteluissa, että Rengastien pitkäaikainen kehittämistyö ja markkinointi on luonut vahvan ja tunnetun matkailutuotteen.

-Saariston rengastie mahdollistaa vuosittain kymmenilletuhansille matkailijoille ikimuistoisia kokemuksia maailman kauneimmassa saaristossa. Rengastie ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys, vaan kokonaisuus, minkä olemassaolo vaatii paljon töitä. Rengastien kehittäminen on tärkeää myös lukuisalle joukolle saariston yrittäjiä, Levanto totesi.

Palkinnonsaajien puolesta Paraisten matkailupäällikkö Benjamin Donner kertoo Saariston rengastien syntyneen vuonna 1996 kolmevuotisena yhteistyöhankkeena, jonka tarkoituksena oli edistää saaristoalueen matkailua sekä parantaa saariston sisäisiä ja mantereen välisiä yhteyksiä ja saavutettavuutta.

-Tässä olemme hyvässä yhteistyössä ELY-keskuksen ja reitin kuntien kanssa viime vuosina onnistuneet erittäin hyvin. Saariston rengastien pyöräilijämäärä on enemmän kuin tuplaantunut neljässä vuodessa ja Pienen Rengastien pyöräilijämäärä samana aikajaksona melkein kolmikertaistunut.

Rengasteiden kokonaiskävijämäärä vuonna 2021 oli 58 700. Ensimmäisinä vuosina reitin kiersi noin 5000 kävijää vuosittain, Donner kertoo.

Rengastiet ovat Donnerin mukaan saaristokaupunki Paraisille ja monelle muulle reitin varrella olevalle kunnalle tärkein ja tunnetuin matkailutuote. Donner pitää tärkeänä rengastiematkailun kasvattamista kestävällä tavalla, muun muassa pidentämällä sesonkia ja siten tasoittamalla kävijämääriä. Tänä vuonna rengastiereitit ovat kokonaisuudessaan avoinna viikon pidempään touko- ja syyskuussa, verrattuna edellisiin vuosiin.

- Toinen saaristolle erittäin tärkeä tavoite on edelleen parantaa rengasteiden turvallisuutta ja saavutettavuutta. Etenkin pyöräteiden rakentamisessa ja laivayhteyksien parantamisessa tarvitsemme kipeästi valtion ja politiikkojen tukea. Nämä investoinnit maksavat, mutta ovat ehdottoman tärkeitä, jotta nämä rengasteiden kunnille erittäin tärkeät reitit toimisivat myös tulevaisuudessa ja loisivat tarvittua elinvoimaa, Donner toteaa.

Saaristomeripalkinto myönnetään vuosittain taholle, joka omalla toiminnallaan on edesauttanut saariston olosuhteiden kehittymistä.

Aikaisemmin palkinto on myönnetty mm. Venepoliisille, Pidä Saaristo Siistinä ry:lle, Baltic Sea Action Groupille, Metsähallitukselle ja Facebookin Saariston Satamat -ryhmän ylläpidolle.

Naantalin Venemessut jatkuvat Naantalin rannassa sunnuntaihin 29.5.

saakka. Yleisöllä on messuille vapaa sisäänpääsy.

Naantalin Venemessut Naantalin vanhan kaupungin satamassa 27.-29.5.2022

www.naantalinvenemessut.fi

Lisätiedot:

Tuomas Levanto, Naantalin Venemessut, toimitusjohtaja, 040 413 41 43

Tunnelmia Naantalin Venemessuilta 2019
Vieraita Naantalin Venemessuilla 2019

Kutsu ruokatoimittajille - tervetuloa Smakun mediapäivään 15.6.12.5.2022 07:48:00 EEST | Kutsu

Meillä on ilo kutsua Sinut Naantaliin kokemaan Naantalin kesä ja sen upeat lähimaut! Tervetuloa makoisalle Smaku-matkalle 15.6. Päivän aikana liikumme Naantalissa ja saaristossa tutustuen Naantalin Smaku -tapahtumassa oleviin ravintoloihin ja kahviloihin, . Jokainen vierailukohde loihtii meille oman herkullisen Smaku-annoksensa ja samalla kuulemme muitakin ajankohtaisia uutisia. Sekä tietysti tutustumme muutenkin hurmaavaan Naantaliin. Lähdemme matkaan Helsingistä, Kiasman pysäkiltä klo 8.00 ja palaamme samaan paikkaan takaisin n. klo 20.00 Päivän ohjelmassa ovat mukana ainakin Ravintola Snickari, Ravintola Trappi, Cafe Akseli, Kultaranta Resort, Suomen Sillikonttori, Ravintola Rantamakasiini, Cafe Laituri, Ravintola Metsätähti ja Kuulas Garden Grill & Cafe. Ilmoittautuminen mediapäivään tästä Tulossa on kesäinen päivä, joka hemmottelee kaikkia aisteja - mukava, kun lähdet Naantaliin! Aurinkoisin tervetulotoivotuksin, Tarja Rautiainen/Visit Naantali, tarja.rautiainen@visitnaantlai.com,

Ett gemensamt digitalt projekt mellan turismorganisationer i Egentliga Finland och Satakunta skapade nya turismprodukter på en gemensam kommersiell plattform18.2.2022 11:30:00 EET | Tiedote

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden digihanke loi uusia matkailureittejä18.2.2022 11:30:00 EET | Tiedote

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostivat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka oli hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv. Hanke kuului työ- ja elinkeinoministeriön alueiden matkailuelinkeinon elpymistä edistäviin kehittämishankkeisiin ja se kanavoitiin Varsinais-Suomen liiton kautta.