Naantalin vesihuoltolaitos löysi Digitan IoT-verkosta ratkaisun haasteisiinsa – yhteistyö jatkuu monivuotisella sopimuksella

Naantalin vesihuoltolaitos ja Digita ovat solmineet viiden vuoden sopimuksen vesihuoltolaitoksen palveluiden digitalisoinnista Digitan tarjoaman LoRaWAN-verkon avulla. Yhteistyö saa jatkoa hyvin onnistuneen pilottivaiheen jälkeen, ja tarkoituksena onkin yhtenäistää mittarikantaa uusilla LoRa-mittareilla.

Naantalin alueen kuntaliitosten myötä Naantalin vesihuoltolaitoksen jakelualueet ovat laajentuneet merkittävästi. Vettä jaeltiin vuonna 2018 3971 käyttöpaikkaan, joista osa sijaitsee haja-asutusalueilla tai saaristossa pidemmän matkan päässä.

Naantalilla on ollut haasteita toivottujen veden digitalisointiin liittyvien uudistusten osalta, sillä kannattavan vaihtoehdon löytyminen esimerkiksi veden etäluennalle ja kaukovalvonnalle on ollut vaikeaa. Erilaiset kokeilut ovat kaatuneet siihen, että haja-asutusalueilla ei ole ollut toimivaa verkkoa tai se olisi pitänyt rakentaa itse.

”Haja-asutusalueiden mittaroinneissa ja verkostonvalvonnassa Digitan IoT-verkko on ollut kuin lottovoitto meille”, kertoo Naantalin vesihuoltolaitoksen erikoisammattimies Matti Hiltunen. Hiltusen mukaan Digita oli ainoa toimija, joka rakensi nopealla aikataululla toimivan IoT-verkon alueille, mistä se on ennen puuttunut kokonaan. ”Digitan IoT-verkon avulla olemme pystyneet tehostamaan vesilaskutustamme ja verkoston seurantaa, olemme jopa havainneet muutaman vuodon seurantatietoja tarkastelemalla”, kertoo Hiltunen.

”Pääsimme esittelemään Digitan IoT-palveluita Naantaliin ja melko pian tapaamisen jälkeen olikin pilottivaihe käynnistetty. Pystyimme tarjoamaan verkon rakennuksen nopealla aikataululla ja onnistuneen pilottivaiheen myötä yhteistyömme jatkuu Naantalin vesihuoltolaitoksen digitalisoinnin parissa”, kertoo Digitan IoT-myyntipäällikkö Mona Miettinen.

”Naantalin vesihuoltolaitoksen ennakkoluuloton ja rohkea lähestymistapa on edesauttanut oman palvelumme kehittämistä ja olemme onnistuneesti pystyneet kehittämään rajapintojamme laskutusjärjestelmiin. Heillä on ollut hyviä ideoita uusista käyttötavoista myös etäluettavien mittareiden käyttökohteissa”, lisää Digitan IoT-projektipäällikkö Tuomo Hörkkö.

”Digitan IoT-verkon ja LoRa-mittareiden avulla olemme pystyneet laskuttamaan asiakkaita kuukausikulutuksen mukaisesti. Tämä on laskutettavien kannalta selkeämpää ja sekä laskuttaja että laskutettavat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun. On erittäin tärkeää, että on oikeanlainen yhteistyökumppani takaamassa vesihuollon toimintavarmuutta”, jatkaa Hiltunen.

Median yhteystiedot

Naantalin vesihuoltolaitos, erikoisammattimies Matti Hiltunen, p. 050 339 0528, matti.hiltunen(a)naantali.fi

Digita Oy, myyntipäällikkö Mona Miettinen, p. 0400 721 700, mona.miettinen(a)digita.fi

Naantalin vesihuoltolaitos huolehtii käyttöveden toimittamisesta kiinteistöille, vesijohto- ja viemäriverkostojen kunnossapidosta sekä jäte- ja sadevesien poisjohtamisesta. Vesihuoltolaitos tekee sopimukset kiinteistön liittämisestä yleiseen vesi- ja viemäriverkostoon sekä valvoo liittyvien kiinteistöjen vesi- ja viemärijohtojen asennustöitä. Naantali hankkii vetensä Turun Seudun Vesi Oy:ltä. Jätevedet käsitellään Turun seudun puhdistamo Oy:n Kakolanmäen puhdistamolla.

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.