Naantalin Vierassatama Oy:n yrittäjät vuoden 2020 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi

Vuoden 2020 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Naantalin Vierassatama Oy:n yrittäjät, Anna-Maija ja Miska Pekkola sekä Satu ja Petri Silvo perheineen. Yli kuusikymmenvuotisen ja arvostetun perinteen mukaisesti Naantalin Vierassataman valinta julkistettiin tällä kertaa - ei heittämällä, vaan kippaamalla yrittäjä Petri Silvo mereen Unikeonpäivänä maanantaina 27.7.2020 klo 7.00 Naantalin Muumimaailman edustalla. Tuoreen Unikeon kippaamisen mereen mahdollisti Markku Jussilan kaunis Stor Båt – puuvene.

Valtakunnan Virallinen Unikeko 2019 Markku Tuuna

Molemmat perheet ovat olleet kesänaantalilaisia ja vierassataman vakiokausipaikkalaisia kauan. Pikku hiljaa ajatus uusista työkuvioista ja varsinkin mukavasta kesätyöstä alkoi kiinnostamaan. Muutamien vaiheiden ja neuvotteluiden jälkeen Naantalin Vierassataman yrittäjyys lankesi eteen eikä tarjouksen tekemistä tarvinnut kauaa miettiä. Nyt jo kuudetta vilkasta kauttaan pyörittävä perhepoppoo työllistää perheensä lisäksi 14 ulkopuolista. Näistä ehdottomasti innokkaimmat merimiehet ovat naantalilaiset, kaikkien tuntemat pojat Elmeri ja Niilo, jotka ovat kasvaneet Vierassataman mukana ja kuuluvat erottamattomasti kesäkalustoon.

Yrittäjien alkutaipaleella Vierassatama toimi Tuulensuojan rakennuksessa, jossa olivat veneilijöiden suihku- ja saunatilat, satamatoimisto oli kuitenkin kauempana pienessä sinisessä rakennuksessa. Vieraslaiturit taas sijaitsivat hajalla pitkin satama-aluetta, ja näin ollen toimintaa oli vaikea hallinnoida. Neljä vuotta sitten, vuonna 2016 avattiinkin lopulta Vierassataman uusi ja moderni satamarakennus vanhan satamatoimiston paikalla. Rakennuksen toisessa kerroksessa sijaitsee varmasti Suomen parhaat näköalat omaava sauna; näköala saunanlauteilta on suoraan kohti Kultarannan puutarhaa. Satamatoimiston lisäksi veneilijöitä ja myös kaikkia muitakin asiakkaita palvelee Ravintola After Sail 714. Suuren suosion saavuttanut ravintola houkuttelee viinille, kahville, ruokailemaan tai muuten vain nauttimaan Naantalin upeasta merellisestä tunnelmasta.

Miskan taidot savustajana tunnetaan ja tunnustetaan ja herkut viedään käsistä; parempaa ja lähempänä tuotettua paikallista ruokaa ei taida löytyä.

Naantalin vierassatama palkittiin vuoden 2018 Vuoden Vierassatamaksi, jota tunnustusta yrittäjät arvostavat yli kaiken; onhan se suoraan asiakkailta tullut kiitos erittäin hyvin hoidetusta työstä. Heti ensimmäisenä kautena veneilijät yllätettiin vastaanottamalla heidät kumiveneellä ja osoittamalla laituripaikka. Sekalainen laituriviidakko selkeni ja veneilijöiden on nyt helppo rantautua Naantaliin.

Sama hyvä palvelu on jatkunut ja varmasti tulee jatkumaan.  Meidän asiakkaamme ovat sataprosenttisesti hyvällä tuulella ja heitä on ilo palvella, toteavat molemmat pariskunnat. Jos tulee haastavia tilanteita ja ainahan niitä voi tulla, kun yli 3000 yöpymistä kirjataan kaudessa, hoidetaan ne aina puhumalla ja saatetaan asiat loppuun asti, jatkavat pariskuntien miehet. Kausipaikkalaisista osa on viettänyt kesiään Naantalissa jopa lähes 30 vuoden ajan – heitä voi kutsua jo kanta-asiakkaiksi, nauravat perheen vaimot. On helppo uskoa, että palvelu pelaa kaikille, niin sujuvasti kaikki toimii.

Kauden päätyttyä palaavat Anna-Maija ja Miska Espanjan auringon alle – talvikauden kotiinsa. Satu ja Petri jatkavat perheyrityksen pyörittämistä Forssassa. Mutta samalla molemmat pariskunnat miettivät koko ajan uudistuksia Vierassatamaan, toiminnan kehittäminen on selvästi heille tärkeää.

Naantalin vierassatamassa on noin 150 vierassatamapaikkaa ja 195 kotisatamapaikkaa. Vierassatama pystyy nykyään tarjoamaan kylkipaikkoja suurille jahdeille, jopa 90 jalkaisia on vieraillut Naantalissa.

Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy

Tarja Rautiainen, p. 040 7478847,

tarja.rautiainen@visitnaantali.com

Valtakunnan Virallinen Unikeko 2019 Markku Tuuna

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden yhteinen digitaalinen varausalusta valmiina julkaistavaksi14.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Syksyllä 2020 alkanut hanke on edennyt odotetusti. Yleisölle ja alueen yrittäjille hanke konkretisoituu digitaalisen varaus- ja myyntialustan käyttöönotolla. Yhteinen haaveilusta myyntiin mahdollistava digitaalinen varausalustan pilotti, Elämysgroupin Koko Travel Planner julkaistaan 14.6. Varausalusta löytyy www.finnisharchipelagoroutes.fi ja sosiaalisen median kanavat @finnisharchipelagoroutes.

Tervetuloa Smakuilemaan Naantaliin jälleen 28.6.-10.7.20214.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Smaku-ruokatapahtuma järjestetään jo kolmatta kertaa Naantalissa ja mukana on tänä vuonna seitsemän upeaa paikallista ravintolaa ja kahvilaa. Smakussa voi kierrellä omassa tahdissa maistelemassa Naantalin ravintoloiden ja kahviloiden Smaku-annoksia 5 ja 7 euron annoshintaan. Kukin mukana olevista ravintoloista ja kahviloista toteuttaa Smakua varten omaleimaisen maisteluversion vähintään yhdestä alku-, pää- tai jälkiruoka-annoksesta.

Save the date ruokatoimittajille - tervetuloa mukaan maistuvaan kesäpäivään ja Smaku-matkalle Naantaliin tiistaina 1.6.20216.5.2021 08:05:00 EEST | Kutsu

Smaku -ruokatapahtuma järjestettiin Naantalissa ensimmäisen kerran vuonna 2019. Tämän vuoden Smaku Naantali järjestetään ravintoloissa ja kahviloissa 28.6.-10.7.2021. Smaku-tapahtumassa kierrellään maistelemassa paikallisten ravintoloiden ja kahviloiden herkullisia maisteluannoksia kahden viikon ajan ja tutustua paikallisiin yrittäjävetoisiin ravintoloihin omaan tahtiin yhdessä ystävien kanssa.

Veneala toivoo Naantalin Venemessujen järjestämistä2.2.2021 08:16:00 EET | Tiedote

Hankalasta koronatilanteesta huolimatta Naantalin Venemessujen organisaatio työskentelee sen eteen, että toukokuun viimeisenä viikonloppuna messuveneet olisivat jälleen esillä Naantalin rannassa. -Venealalle tulevasta keväästä on tulossa haasteellinen, kun perinteiset sisähalleissa tapahtuvat messut on peruttu. Kevään messut ovat aina olleet alalle tärkeä kanava asiakkuuksien hankinnassa ja kaupantekemisessä. Moni kauppias toivookin nyt, että Naantalissa messut saataisiin kuitenkin järjestettyä koronasta huolimatta. Usko tähän on vahva, koska ulkoilmatapahtuma voisi olla mahdollista järjestää turvallisesti näissäkin olosuhteissa, miettii messujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.