Naantalissa juhlitaan kolmea maailman kantaesitystä, satavuotiasta Suomea ja Arto Norasta

5.6.2017 12:00 | Naantalin Musiikkijuhlat

Naantalin Musiikkijuhlat tunnelmoi 38. kertaa alkukesän maisemissa Naantalissa, Naantalin lähikunnissa ja saaristossa 6.–17.6.2017.

”Lipunmyynnissä on ollut kuhinaa, ja myynti on tässä vaiheessa ennätykselliset 17 prosenttia edellä viime vuodesta”, kertoo Naantalin Musiikkijuhlien toiminnanjohtaja Tiina Tunturi.

Tänä vuonna pääroolin saa satavuotias Suomi sekä 70 taiteilijavuottaan juhliva sellotaiteilija ja Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Arto Noras. Lumoavan avajaiskonsertin ohjelma johdattelee kuulijan suomalaisen musiikin tunnelmiin muun muassa Kaija Saariahon, Einojuhani Rautavaaran, Magnus Lindbergin ja Kalevi Ahon musiikin parissa tiistaina 6.6.

Arto Noraksen juhlakonsertti järjestetään Naantalin kirkossa perjantaina 9.6. Noras soittaa kolmessa eri kokoonpanossa yhdessä klarinetisti Michel Lethiecin, viulisti Elina Vähälän, pianisti Ralf Gothónin sekä sellistien Frans Helmersonin ja Ivan Monighettin kanssa. Konsertti huipentuu maestro Krzysztof Pendereckin konserttiin kolmelle sellolle ja orkesterille. Turun filharmonista orkesteriajohtavat kapellimestarit Penderecki ja Okko Kamu.

Naantalin Musiikkijuhlat saa arvokkaan päätöksen, kun lauantain 17.6. päätöskonsertin aluksi puheenvuoron rauhalle pitää 80 vuotta täyttävä rauhannobelisti, presidentti Martti Ahtisaari.

Kolme maailman kantaesitystä Olli Kortekankaalta ja Aulis Salliselta

Naantalin Musiikkijuhlilla on tänäkin vuonna mahdollisuus kuulla yhteensä kolme maailman kantaesitystä suomalaisilta säveltäjämestareilta. Viralliseen Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan kuuluva Olli Kortekankaan VIA-oratorio on sävelletty viidelle solistille, kahdelle kuorolle, uruille ja orkesterille. Oratorion esittävät sopraano Suvi Väyrynen, mezzosopraano Melis Jaatinen, tenori Tuomas Katajala, baritoni Ville Rusanen, basso Nicholas Söderlund, Emo Ensemble, Key Ensemble, urkuri Kari Vuola sekä Sinfonia Lahti Osmo Vänskän johdolla. Teos on Kirkkohallituksen sävellystilaus reformaation merkkivuoden kunniaksi.

Aulis Sallisen uutta tuotantoa kuullaan lauantain 17.6. päätöskonsertissa, jonka ohjelmassa on Sallisen klarinettikvartetto The Sea of Peace. Sallisen toinen uusi teos on laulusarja, joka perustuu Helvi Juvosen runoon ja sen kantaesittävät sopraano Johanna Rusanen-Kartano, baritoni Ville Rusanenja pianisti Pami Karvonen Kultarannan puistokonsertissa 15.6.

Naantalin Musiikkijuhlat on saanut eksklusiivisesti järjestää konsertteja Kultarannassa jokaisen presidentin toimikaudella presidentti Urho Kekkosesta lähtien. Tällä kertaa Kultarantakonsertissa kuullaan musiikin lisäksi myös suomalaista runoutta. Runot perustuvat Jenni Haukion huhtikuussa ilmestyneeseen suomalaisen runouden antologiaan Katso pohjoista taivasta. Tekstejä tulkitsee näyttelijälegenda Esko Salminen. Kultarannan konsertti on loppuunmyyty.

Kansainvälisiä orkesterivieraita ja huippuluokan resitaaleja

Naantalin Musiikkijuhlien parasta antia on monipuolinen kamarimusiikkitarjonta ja ohjelmasta voi tänä kesänä löytää tunnelmia Suomen lisäksi muistakin kulttuureista, kuten Ilta Pariisissa,Vapaudenpatsaan varjossa ja Wieniläinen ilta -konserttien nimet kertovat. Naantalin Musiikkijuhlilla vierailee ensimmäistä kertaa Ralf Gothónin johtama orkesteri Hamburger Camerata. Konsertin ohjelmassa on Bizet-Shchedrin Carmen-sarja sekä Felix Mendelssohnin Kaksoiskonsertto, jonka solisteina soittavat pianisti Ralf Gothóni ja viulisti Ju-Young Baek.

Juhlilla kuullaan kolmena perättäisenä päivänä kolme huippuresitaalia pianisti Grigori Sokolovilta, sopraano Soile Isokoskelta sekä viulisti Cho-Liang Linilta. Sunnuntain 11.6. viuluiltapäivässä Rymättylän kirkossa Lin esiintyy yhdessä Gothónin kanssa. Ohjelmistossa on W. A. Mozartia, Franz Schubertia ja Ludwig van Beethovenia. Maanantaina 12.6. Grigori Sokolovtaituroi Mozartin ja Beethovenin parissa. On suuri kunnia saada Sokolov Naantalin Musiikkijuhlille jo viidennen kerran. Sokolov on aloittanut uransa konsertoimalla Suomessa viisikymmentä vuotta sitten voitettuaan Tšaikovski-kilpailun vuonna 1966. Tiistaina 13.6. resitaalin antaa sopraanotähti Soile Isokoski, jonka ohjelmassa on muun muassa suomalaisten säveltäjien Toivo Kuulan, Yrjö Kilpisen ja Aulis Sallisen musiikkia. Konsertissa on jäljellä vain muutamia näkörajoitteisia paikkoja.

Juhlien kevyempää ohjelmistoa edustavat keskiviikon 7.6. ja torstain 8.6. Sting-konsertit Naantalin Kylpylän Ballroomissa ja illallisella Kaivohuoneella. Kylpylän Sting- konsertti on myös loppuunmyyty. Kaivohuoneella on muutakin ohjelmaa: Iltapäiväkonsertissa lauantaina 17.6. esiintyy sopraano Mari Palo yhdessä Total Cello Ensemblen kanssa.

Naantalin Musiikkijuhlien saaristomatka Örön linnakesaarelle, Vallis Gratiae -akatemia ja Naantalin Lasten Musiikkijuhlat

Naantalin Musiikkijuhlat järjestää yhteistyössä Matkapoikien kanssa elämyksellisen saaristomatkan ainutlaatuisen luonnon ja historian värittämälle Örön linnakesaarelle, jossa kuullaan kamarimusiikin mestariteoksia Naantalin Musiikkijuhlien huipputaiteilijoiden Arto Noraksen, Michel Lethiecin, Ilari Angervon, Jaakko Kuusiston ja Elina Vähälän esittäminä.

Naantalin Musiikkijuhlien yhteydessä järjestetään vuosittain Vallis Gratiae -akatemia lahjakkaille nuorille jousisoittajille. Musiikkijuhlien taiteilijat opettavat akatemian yhteydessä myös mestariluokkia. Leirin maksuton päätöskonsertti pidetään keskiviikkona 14.6. klo 22 Raision kirkossa, ja leiriläiset musisoivat lisäksi päivittäin 9.–14.6. klo 15 Naantalin Kylpylässä.

Naantalin Lasten Musiikkijuhlat järjestetään yhdessä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa 8.–11.6. jo neljättä kertaa, ja luvassa on monipuolista kulttuuriohjelmaa koko perheelle.

Tiina Tunturi, toiminnanjohtaja
p. 044 516 1718, tiina.tunturi@naantali.fi

VIA-oratorio, maailman kantaesitykset ja syntymäpäivät loivat Naantalin Musiikkijuhlille todellisen juhlan tunnun20.6.2017 10:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlat päättyi eilen upeaan musiikkijuhlaristeilyyn ainutlaatuiselle Örön linnakesaarelle. Festivaali ylitti tänä vuonna kävijätavoitteensa. Konserttivieraita on ollut vuosittain noin 16 000, ja tänä vuonna tuo määrä ylitettiin. Useat konsertit myytiin loppuun, kuten Soile Isokosken konsertti, Kultarannan puistokonsertti, VIA – oratorio sekä Sting-konsertti. Grigori Sokolovin konsertti oli myös lähes loppuunmyyty. VIA on Olli Kortekankaan viidelle solistille, kahdelle kuorolle, uruille ja orkesterille sävelletty teos, joka sai maailman kantaesityksensä Naantalin Musiikkijuhlilla. Teoksen oli tilannut Kirkkohallitus reformaation merkkivuoden kunniaksi. Kultarannassa järjestettyä puistokonserttia Katso pohjoista taivasta – runoja ja musiikkia Kultarannan puutarhassa saapuivat kuulemaan myös presidentti Sauli Niinistö sekä rouva Jenni Haukio, jonka toimittaman Katso pohjoista taivasta -runoantologian pohjalta konsertti suunniteltiin. Ville Rusanen, Johanna Rusanen-Kartan

Arkkipiispa Kari Mäkinen avaa Naantalin Musiikkijuhlat4.6.2017 19:25Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien avajaiset järjestetään tiistaina 6.6. Tilaisuuden avajaispuheen pitää arkkipiispa Kari Mäkinen. Tilaisuutta kunnioittaa läsnäolollaan myös kulttuuriministeri Sampo Terho. Illan avajaiskonsertti on omistettu satavuotiaalle Suomelle ja 38-vuotiaalle Naantalin Musiikkijuhlille. Konsertissa kuullaan suomalaisten säveltäjien Kaija Saariahon, Einojuhani Rautavaaran, Magnus Lindbergin, Joonas Kokkosen, Kalevi Ahon ja Aulis Sallisen sävellyksiä. Lavalle nousee muiden huipputaiteilijoiden lisäksi myös Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras. Naantalin Musiikkijuhlat jatkuu lauantaihin 17.6. asti.

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien tiedotustilaisuuteen31.5.2017 12:49Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlien ensimmäiset sävelet soivat aurinkoisessa Naantalissatiistaina 6.6. Tänä vuonna jo 38. kertaa järjestettävää festivaalia vietetään 6.–17.kesäkuuta. Ohjelmassa on yhteensä yli 30 konserttia, joissa esiintyy suuri joukkohuipputaiteilijoita Suomesta ja ulkomailta. Ohjelmaa esittelee festivaalin taiteellinen johtaja Arto Noras ja tilaisuuden vieraana ovat ainakin viulisti Jaakko Kuusisto ja sellisti Samuli Peltonen.   Paikka: Ravintola Snickari, Mannerheiminkatu 2, Naantali Aika: Maanantai 5.6. klo 12.00 Toivotamme tiedotusvälineenne edustajan tervetulleeksi kuulemaan Naantalin Musiikkijuhlien monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Tilaisuus sisältää kevyen lounaan.Lämpimästi tervetuloa!   Aurinkoisin terveisin Naantalin MusiikkijuhlatTiina Tunturitoiminnanjohtaja

Naantalin Musiikkijuhlat saa Euroopan parhaimpien festivaalien tunnustuksen vuosille 2017–201827.4.2017 12:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlille on myönnetty Euroopan parhaimpien festivaalien tunnustus, EFFE Label -laatuleima, vuosille 2017–2018. EFFE-järjestön (Europe for Festivals, Festivals for Europe) valtuuttamat kansalliset asiantuntijat ja kansainvälinen arviointilautakunta päättivät huhtikuussa 2017 antaa laatuleima-tunnustuksen festivaaleille, joka täyttivät korkean taiteellisen tason, paikallisen osallisuuden ja festivaalin kansainvälisen suuntautuneisuuden kriteerit. Suomesta palkinnon saivat myös muun muassa Kuhmon Kamarimusiikki, Helsingin juhlaviikot sekä Savonlinnan Oopperajuhlat.Laatuleiman perustelut: Naantalin Musiikkijuhlat on korkeatasoinen kamarimusiikkifestivaali, jossa esiintyvät huippumuusikot ja orkesterit sekä Suomesta että ulkomailta. Naantalin Musiikkijuhlat elävöittää nykyistä klassisen musiikin kenttää tilaamalla myös uusia teoksia nykysäveltäjiltä. Musiikkijuhlat on laajentanut toimintaansa sekä Naantalin lähialueille että maan rajojen ulkopuolelle järjestämällä tapahtum