Naantalissa juhlitaan kolmea maailman kantaesitystä, satavuotiasta Suomea ja Arto Norasta

Naantalin Musiikkijuhlat tunnelmoi 38. kertaa alkukesän maisemissa Naantalissa, Naantalin lähikunnissa ja saaristossa 6.–17.6.2017.

”Lipunmyynnissä on ollut kuhinaa, ja myynti on tässä vaiheessa ennätykselliset 17 prosenttia edellä viime vuodesta”, kertoo Naantalin Musiikkijuhlien toiminnanjohtaja Tiina Tunturi.

Tänä vuonna pääroolin saa satavuotias Suomi sekä 70 taiteilijavuottaan juhliva sellotaiteilija ja Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Arto Noras. Lumoavan avajaiskonsertin ohjelma johdattelee kuulijan suomalaisen musiikin tunnelmiin muun muassa Kaija Saariahon, Einojuhani Rautavaaran, Magnus Lindbergin ja Kalevi Ahon musiikin parissa tiistaina 6.6.

Arto Noraksen juhlakonsertti järjestetään Naantalin kirkossa perjantaina 9.6. Noras soittaa kolmessa eri kokoonpanossa yhdessä klarinetisti Michel Lethiecin, viulisti Elina Vähälän, pianisti Ralf Gothónin sekä sellistien Frans Helmersonin ja Ivan Monighettin kanssa. Konsertti huipentuu maestro Krzysztof Pendereckin konserttiin kolmelle sellolle ja orkesterille. Turun filharmonista orkesteriajohtavat kapellimestarit Penderecki ja Okko Kamu.

Naantalin Musiikkijuhlat saa arvokkaan päätöksen, kun lauantain 17.6. päätöskonsertin aluksi puheenvuoron rauhalle pitää 80 vuotta täyttävä rauhannobelisti, presidentti Martti Ahtisaari.

Kolme maailman kantaesitystä Olli Kortekankaalta ja Aulis Salliselta

Naantalin Musiikkijuhlilla on tänäkin vuonna mahdollisuus kuulla yhteensä kolme maailman kantaesitystä suomalaisilta säveltäjämestareilta. Viralliseen Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan kuuluva Olli Kortekankaan VIA-oratorio on sävelletty viidelle solistille, kahdelle kuorolle, uruille ja orkesterille. Oratorion esittävät sopraano Suvi Väyrynen, mezzosopraano Melis Jaatinen, tenori Tuomas Katajala, baritoni Ville Rusanen, basso Nicholas Söderlund, Emo Ensemble, Key Ensemble, urkuri Kari Vuola sekä Sinfonia Lahti Osmo Vänskän johdolla. Teos on Kirkkohallituksen sävellystilaus reformaation merkkivuoden kunniaksi.

Aulis Sallisen uutta tuotantoa kuullaan lauantain 17.6. päätöskonsertissa, jonka ohjelmassa on Sallisen klarinettikvartetto The Sea of Peace. Sallisen toinen uusi teos on laulusarja, joka perustuu Helvi Juvosen runoon ja sen kantaesittävät sopraano Johanna Rusanen-Kartano, baritoni Ville Rusanenja pianisti Pami Karvonen Kultarannan puistokonsertissa 15.6.

Naantalin Musiikkijuhlat on saanut eksklusiivisesti järjestää konsertteja Kultarannassa jokaisen presidentin toimikaudella presidentti Urho Kekkosesta lähtien. Tällä kertaa Kultarantakonsertissa kuullaan musiikin lisäksi myös suomalaista runoutta. Runot perustuvat Jenni Haukion huhtikuussa ilmestyneeseen suomalaisen runouden antologiaan Katso pohjoista taivasta. Tekstejä tulkitsee näyttelijälegenda Esko Salminen. Kultarannan konsertti on loppuunmyyty.

Kansainvälisiä orkesterivieraita ja huippuluokan resitaaleja

Naantalin Musiikkijuhlien parasta antia on monipuolinen kamarimusiikkitarjonta ja ohjelmasta voi tänä kesänä löytää tunnelmia Suomen lisäksi muistakin kulttuureista, kuten Ilta Pariisissa,Vapaudenpatsaan varjossa ja Wieniläinen ilta -konserttien nimet kertovat. Naantalin Musiikkijuhlilla vierailee ensimmäistä kertaa Ralf Gothónin johtama orkesteri Hamburger Camerata. Konsertin ohjelmassa on Bizet-Shchedrin Carmen-sarja sekä Felix Mendelssohnin Kaksoiskonsertto, jonka solisteina soittavat pianisti Ralf Gothóni ja viulisti Ju-Young Baek.

Juhlilla kuullaan kolmena perättäisenä päivänä kolme huippuresitaalia pianisti Grigori Sokolovilta, sopraano Soile Isokoskelta sekä viulisti Cho-Liang Linilta. Sunnuntain 11.6. viuluiltapäivässä Rymättylän kirkossa Lin esiintyy yhdessä Gothónin kanssa. Ohjelmistossa on W. A. Mozartia, Franz Schubertia ja Ludwig van Beethovenia. Maanantaina 12.6. Grigori Sokolovtaituroi Mozartin ja Beethovenin parissa. On suuri kunnia saada Sokolov Naantalin Musiikkijuhlille jo viidennen kerran. Sokolov on aloittanut uransa konsertoimalla Suomessa viisikymmentä vuotta sitten voitettuaan Tšaikovski-kilpailun vuonna 1966. Tiistaina 13.6. resitaalin antaa sopraanotähti Soile Isokoski, jonka ohjelmassa on muun muassa suomalaisten säveltäjien Toivo Kuulan, Yrjö Kilpisen ja Aulis Sallisen musiikkia. Konsertissa on jäljellä vain muutamia näkörajoitteisia paikkoja.

Juhlien kevyempää ohjelmistoa edustavat keskiviikon 7.6. ja torstain 8.6. Sting-konsertit Naantalin Kylpylän Ballroomissa ja illallisella Kaivohuoneella. Kylpylän Sting- konsertti on myös loppuunmyyty. Kaivohuoneella on muutakin ohjelmaa: Iltapäiväkonsertissa lauantaina 17.6. esiintyy sopraano Mari Palo yhdessä Total Cello Ensemblen kanssa.

Naantalin Musiikkijuhlien saaristomatka Örön linnakesaarelle, Vallis Gratiae -akatemia ja Naantalin Lasten Musiikkijuhlat

Naantalin Musiikkijuhlat järjestää yhteistyössä Matkapoikien kanssa elämyksellisen saaristomatkan ainutlaatuisen luonnon ja historian värittämälle Örön linnakesaarelle, jossa kuullaan kamarimusiikin mestariteoksia Naantalin Musiikkijuhlien huipputaiteilijoiden Arto Noraksen, Michel Lethiecin, Ilari Angervon, Jaakko Kuusiston ja Elina Vähälän esittäminä.

Naantalin Musiikkijuhlien yhteydessä järjestetään vuosittain Vallis Gratiae -akatemia lahjakkaille nuorille jousisoittajille. Musiikkijuhlien taiteilijat opettavat akatemian yhteydessä myös mestariluokkia. Leirin maksuton päätöskonsertti pidetään keskiviikkona 14.6. klo 22 Raision kirkossa, ja leiriläiset musisoivat lisäksi päivittäin 9.–14.6. klo 15 Naantalin Kylpylässä.

Naantalin Lasten Musiikkijuhlat järjestetään yhdessä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa 8.–11.6. jo neljättä kertaa, ja luvassa on monipuolista kulttuuriohjelmaa koko perheelle.

Tiina Tunturi, toiminnanjohtaja
p. 044 516 1718, tiina.tunturi@naantali.fi

Maailman kantaesitys, syntymäpäivät ja Linna vedessä tuovat kolme säveltäjää Naantaliin 39. Musiikkijuhlille4.6.2018 11:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlilla on kunnia aloittaa kesäfestivaalikausi jo 39. kerran. Konsertteja kuullaan Naantalissa, Rymättylässä, Raisiossa ja Seilin saarella 5.-16.6.2018. Jeajoon Ryun maailman kantaesityksen, Krzysztof Pendereckin 85-vuotissyntymäpäivän ja Aulis Sallisen Linna vedessä -kronikan ansiosta nämä kolme säveltäjää saapuvat henkilökohtaisesti Naantaliin.

Viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto avaa Naantalin Musiikkijuhlat3.6.2018 11:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien avajaiset järjestetään tiistaina 5. kesäkuuta. Tilaisuuden avajaispuheen pitää viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto. Vieraita on tervehtimässä myös Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras. Illan avajaiskonsertissa juhlitaan Naantalin 39. menestyksekästä musiikkijuhlavuotta. Konsertissa kuullaan Rautavaaran, Boccherinin, Schumannin, Rahmaninovin ja Prokofjevin teoksia, kaikki opusnumerolla 39. Lavalle nousee kolmetoista huipputaiteilijaa: sopraano Mari Palo, viulistit Jaakko Kuusisto ja Elina Vähälä, alttoviulisti Ilari Angervo, sellistit Samuli Peltonen ja Hannu Kiiski, kontrabasisti Teemu Kauppinen, huilisti Patric Gallois, oboisti Jean-Louis Capezzali, klarinetisti Michel Lethiec, pianistit Ralf Gothóni ja Juhani Lagerspetz sekä urkuri Kari Vuola. Naantalin Musiikkijuhlat jatkuu lauantaihin 16. kesäkuuta asti.

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien tiedotustilaisuuteen30.5.2018 09:00Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlien ensimmäiset sävelet soivat aurinkoisessa Naantalissa tiistaina 5.6.2018. Tänä vuonna jo 39. kertaa järjestettävää festivaalia vietetään 5.–16. kesäkuuta. Ohjelmassa on yhteensä lähes 30 konserttia, joissa esiintyy suuri joukko huipputaiteilijoita Suomesta ja ulkomailta. Ohjelmaa esittelee festivaalin taiteellinen johtaja Arto Noras, ja tilaisuudessa esiintyvät sopraano Mari Palo ja pianisti Ralf Gothóni. Paikka: Naantalin seurakuntakeskuksen juhlasali, Piispantie 2, Naantali Aika: Maanantai 4.6. klo 12.00 Toivotamme tiedotusvälineenne edustajan tervetulleeksi kuulemaan Naantalin Musiikkijuhlien monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Tilaisuus kestää runsaan tunnin sisältäen kevyen lounaan. Lämpimästi tervetuloa! Aurinkoisin terveisin, Naantalin Musiikkijuhlat Tiina Tunturi toimitusjohtaja