Optiicat Oy

Näillä tiedoilla valitset hyvät aurinkolasit?

Aurinkolaseissa on paljon ominaisuuksia, joita ei tule heti ajatelleeksi. Mitä tarkoittaa polarointi tai takapintasuojaus? Tiesitkö, että aurinkolasien yksilöllinen linssi korostuu erityisesti ikääntyessä ja harrastuksissa?

Miksi ihmiset tarvitsevat aurinkolaseja?
– Siksi, että eivät häikäisty auringon valossa. Aurinkolasilinssi suojaa silmään UV-säteilyltä, sanoo optikko Tuula Boren Optiicatista Erottajalta Helsingistä.

Auringon paistaessa silmään kohdistuu paljon UV-säteilyä. Heijasteita tulee erilaisista kiiltävistä pinnoista, vaaleasta hiekasta, vedestä sekä talvella hangesta ja jäästä.

Tavallinen ihminen ei voi mistään päätellä onko linssi UV-suojattu vai ei. Linssin tummuusaste ei kerro ultraviolettisäteilysuojasta yhtään mitään, eli UV-suojaus ei ole automaatio. Ostaja on täysin myyjän informaation varassa UV-asian suhteen. Siksi vastuullisen myyjän rooli on tärkeä.

Aurinkolasien tummuus

Aurinkolasin tummuus on eri asia kuin UV-säteiden läpäisevyys linssissä.

– Normaalikäytössä aurinkolasin tummuus on noin 85 %. Aurinkolasin tummuuden voi halutessaan saada myös vaaleammaksi esim. 75 % tai 65 %, kertoo Boren.

Ääriolosuhteissa kuten vuoristossa voidaan käyttää tummuusastetta 90 %. Niin tummia aurinkolaseja ei saa käyttää esimerkiksi autoillessa.

Ikänäkö ja aurinkolasit

Jos tarvitaan arjessa vahvuuksilla olevat silmälasit, niin tarvitaan myös aurinkolaseihin vahvuudet. Näkeminen heikkenee entisestään, jos aurinkolaseista puuttuu voimakkuus.

– Aurinkolasilinssiin on mahdollista saada moniteho- tai yksiteho-ominaisuus. Silmälasireseptin mukaan valmistettuihin aurinkolaseihin valitaan linssinväri ja linssin tummuusaste asiakkaan toiveiden mukaan, kertoo optikko Boren.

Silmälasilinsseihin puolestaan on mahdollista saada auringossa tummuva eli fototrooppinen ominaisuus. Tuolloin silmälasilinssi tummuu, kun siihen kohdistuu UV-säteilyä, mutta sisätiloissa linssi on kirkas. Tämä on tärkeä tieto, jos ei haluta hankkia kaksia eri laseja tai silmät ovat hyvin valonarat.

On nykypäivää, että lasit tummuvat tilanteen mukaan. On myös saatavana linssejä, jotka osittain tummuvat autossa. Aiemmin näin ei ollut, koska auton ikkunat on suojattu UV-säteilyltä.

Laadukas aurinkolasin linssi

– Laadukas aurinkolasilinssi suojaa silmää haitalliselta UV-säteilyltä. Tiesitkö, että silmä altistuu haitalliselle UV-säteilylle myös pilvisellä säällä? UV-suodatusominaisuus linssissä suojaa harmaakaihilta ja muilta silmäsairauksilta, selvittää Boren Optiicatistä.

Hyvän ja huonon linssin ero on suuri. Huonolaatuinen linssi vääristää kuvaa. Näkeminen ei ole selkeää.

Liiallisesta auringonvalosta voi seurata väliaikainen lumisokeus. UV-säteily voi myös lisätä riskiä saada harmaakaihi tai silmänpohjarappeuma.

– Moni keski-ikäinen miettii myös silmäryppyjään, koska auringonvalo vanhentaa ihoa. Ihminen siristelee silmiään automaattisesti häikäistyessään tai jos ei näe selkeästi, tietää Boren.

Tyyli, imago ja tarkoitus

Aurinkolasit ovat myös tyyli- ja imagoasioita. Merkillä ja ominaisuuksilla on väliä. Tyyli- ja laatutietoiset valitsevat merkkikehyksiä.
– Laadukasta brändiä arvostavat suosivat muun muassa Matsudaa ja Lindbergiä. Ne ovat varsinaisia terassien People watch -luksuslaseja, sanoo Boren.

Harrastukset ja muu tekeminen vaikuttavat pitkälti aurinkolasivalintaan. Esimerkiksi pyöräilijöille on tärkeäälinssin sävy ja rakenne, jos ne valmistetaan omilla voimakkuuksilla. Vaikkapa Oakley:lla on sporttimalleja ja linssejä vaativaan käyttöön.

Mikä on nyt muotia aurinkolaseissa?
– Kookkaat, isot kehykset peilipinnoin. Peilipinnat voivat olla eri värisiä kuten sinisiä, hopeisia ja kultasia. Liukuväri on taas uudestaan muodikasta. Isotkaan aurinkolasit eivät saa painaa poskia. Jos painavat, niin tarvitaan erilliset nenätyynyt. Ne voidaan asentaa jälkikäteen, selvittää Boren.

Silmälasien vai aurinkolasien pokat?

Monasti asiakas astelee liikkeeseen upeiden aurinkolasirivistöjen eteen ja löytää toinen toistaa mieleisempiä kehyksiä. Herää kysymys, voiko niihin saada omat vahvuudet?
– Lähes kaikkiin myymiimme aurinkolaseihin saa vahvuudet ja silmälasikehyksiin voidaan valmistaa aurinkolasilinssit, jotka optikko määrittää näöntarkastuksessa, kertoo Boren Erottajalla Optiicatista.

_______________________KAINALOON 1____________________

Nämä ominaisuudet saa aurinkolaseihin

Polaroitu linssi estää vaakapinnoilta tulevia heijasteita. Tämä on tärkeää etenkin merellä, mutta myös märällä tiellä autoillessa tai pyöräillessä.

Takapintaheijastuksenesto-ominaisuutta tarvitaan, kun heijastusta on paljon erityisesti merellä, jossa heijastusta tulee monelta suunnalta. Se tarkoittaa, että sivusta tuleva auringonvalo ei heijasta silmään auringon säteitä.

Purjehtijat ja surffarit erityisesti arvostavat kaareutuvia aurinkolaseja, jotka estävät veden ja tuulen vaikutuksen silmiin, sekä sivusta tulevia auringonsäteitä.

Linssiin voi valita joko tasa- tai liukuvärin. Liukuvärissä alaosa on vaaleampi kuin yläosa. Tummuusasteen voi yksilöllisesti määritellä.

Peilipinnoite linssissä on vain katsojasta pois päin näkyvä ominaisuus. Sisäpuolelta katsottaessa peilipintaa ei huomaa. Ulkopuolelta silmä ei näy läpi.

Saatavana on myös valon mukaan tummuvat linssit. Valon mukaan tummuvat linssit ovat erityisen hyvät, jos on valonarat silmät, koska linssit tummuvat automaattisesti valon ja UV-säteilyn vaikutuksesta.

_________________________________________________________________________

Muistathan nämä

Kesällä aurinkolasin pitää suojata. Linssin on oltava riittävän suuri, silloin se suojaa hyvin silmää ja sen ohutta ympärysihoa.

Linssin ominaisuudet korostuvat eri käyttötarkoituksissa. Golf-viheriöllä tarvitaan erilaiset lasit kuin vesillä.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Optikko Tuula Borenin tärppi:

Innokas lukija voi hankkia lukuaurinkolasit, joiden ansiosta lukeminen auringossa on miellyttävää.

Optiicat Oy
Erottajankatu 9

045-1129451https://www.optiicat.fi/

Optiicat on palveluun, laatuun ja tyyliin panostava optikkoliike Helsingin Erottajalla.