Näin helpotat sako- tai umpikaivon tyhjennystä talvella

Talven haastavat sää- ja keliolosuhteet voivat vaikuttaa pientalojen sako- ja umpikaivojen sekä muiden jätevesijärjestelmien lietesäiliöiden tyhjennyksiin. Omalla toiminnalla voi helpottaa ja jouduttaa tyhjennyksiä merkittävästi.

Haasteita lietekuljetusautoille aiheuttavat erityisesti mäet sekä lumi ja jää. Tyhjennysten tilaukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin.

– Moni mäki voi olla painavalle lietekuljetusautolle hankala, vaikka se ei aiheuttaisikaan tavalliselle henkilöautolle ongelmia. Siksi toivomme jo tilausvaiheessa tiedon siitä, johtaako kaivolle mäkeä tai onko paikalle kiertotietä. Talvella mäkien riittävä hiekoittaminen on tärkeää, muistuttaa HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Lumiset ja jäiset kelit voivat myös hankaloittaa lietekuljetusautojen perillepääsyä. Lumen alla olevien teiden kantavuutta on vaikea arvioida, ja tämä voi johtaa painaumiin tai jopa tieltä suistumisiin. Siksi tien kaivolle tulisi olla aurattu ja hiekoitettu. Kaivon paikka on hyvä merkitä esimerkiksi aurauskepillä, ja lumessakin kaivon luo tulisi olla polku. Kaikki kaivonkannet tulee olla kaivettuna esiin lumesta.

Hyvät vinkit lietekuljetusauton tuloon varautumiseen löydät videoltamme Sako- ja umpikaivon tyhjennys – näin tilaat ja varaudut tyhjennykseen. Saostuskaivojen tyhjennykset kannattaa yrittää ajoittaa keväisiin ja syksyihin, jotta voidaan välttyä putkistojen jäätymisriskiltä.

www.hsy.fi/sakokaivot

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 040 087 7254, johanna.rusanen@hsy.fi

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 040 087 7254, johanna.rusanen@hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 16.2.201816.2.2018 10:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 16.2.2018 Hallitus päätti muun muassa valita Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijaksi Sähköarina Oy:n. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 09 1561 2412, 040 593 6346 www.hsy.fi

HSY palkitsi Hilton Helsinki Strandin ja erityisopettaja Jukka-Pekka Anttisen jätteen vähentämisestä15.2.2018 13:58Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on jakanut Vuoden Petraaja 2017 -palkinnon Hilton Helsinki Strandille. Lisäksi Käpylän peruskoulun erityisopettaja Jukka-Pekka Anttiselle myönnettiin kunniamaininta. Palkinto myönnetään toimijalle, joka on vähentänyt merkittävästi jätemääräänsä ja edistänyt materiaalitehokkuutta ja siten osallistunut vähähiilisen yhteiskunnan rakentamiseen. HSY jakoi palkinnon torstaina 15. helmikuuta pidetyssä Helsingin seudun ilmastoseminaarissa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.2.201814.2.2018 07:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.2.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijan valinnasta ja saa tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 16.2.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi