Näin helpotat sako- tai umpikaivon tyhjennystä talvella

Talven haastavat sää- ja keliolosuhteet voivat vaikuttaa pientalojen sako- ja umpikaivojen sekä muiden jätevesijärjestelmien lietesäiliöiden tyhjennyksiin. Omalla toiminnalla voi helpottaa ja jouduttaa tyhjennyksiä merkittävästi.

Haasteita lietekuljetusautoille aiheuttavat erityisesti mäet sekä lumi ja jää. Tyhjennysten tilaukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin.

– Moni mäki voi olla painavalle lietekuljetusautolle hankala, vaikka se ei aiheuttaisikaan tavalliselle henkilöautolle ongelmia. Siksi toivomme jo tilausvaiheessa tiedon siitä, johtaako kaivolle mäkeä tai onko paikalle kiertotietä. Talvella mäkien riittävä hiekoittaminen on tärkeää, muistuttaa HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Lumiset ja jäiset kelit voivat myös hankaloittaa lietekuljetusautojen perillepääsyä. Lumen alla olevien teiden kantavuutta on vaikea arvioida, ja tämä voi johtaa painaumiin tai jopa tieltä suistumisiin. Siksi tien kaivolle tulisi olla aurattu ja hiekoitettu. Kaivon paikka on hyvä merkitä esimerkiksi aurauskepillä, ja lumessakin kaivon luo tulisi olla polku. Kaikki kaivonkannet tulee olla kaivettuna esiin lumesta.

Hyvät vinkit lietekuljetusauton tuloon varautumiseen löydät videoltamme Sako- ja umpikaivon tyhjennys – näin tilaat ja varaudut tyhjennykseen. Saostuskaivojen tyhjennykset kannattaa yrittää ajoittaa keväisiin ja syksyihin, jotta voidaan välttyä putkistojen jäätymisriskiltä.

www.hsy.fi/sakokaivot

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 040 087 7254, johanna.rusanen@hsy.fi

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 040 087 7254, johanna.rusanen@hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 25.5.201825.5.2018 10:16Tiedote