Näin huomioit kallioelinympäristöt metsänkäsittelyssä — kivenkova raportti julkaistu

Metsätalouskäytännöt ovat ratkaisevassa asemassa kallioiden luontotyyppien ja lajiston turvaamisessa. HardRock-hankkeen tuore "Kallioelinympäristöt metsänkäsittelyssä" -raportti kokoaa olemassa olevan tiedon kallioelinympäristöjen tilasta, tunnistamisesta ja käsittelystä. Raportti auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä sekä metsäluonnon monimuotoisuuden että metsänomistajan talouden kannalta.

Kuva: Tytti Kontula, Suomen ympäristökeskus

HardRock-hankkeen 31.8.2022 julkaistu metsänkäsittelyraportti on koostettu yhteistyössä Tapion, Suomen ympäristökeskuksen ja Suomen metsäkeskuksen asiantuntijoiden kanssa. HardRock-hanke kuuluu METSO-ohjelman kehittämishankkeisiin.

Tunnista arvokkaimmat kohteet

Oikeiden kohteiden tunnistamiseen ja menetelmien valintaan tulee kiinnittää riittävää huomioita, koska vain pieni määrä Suomen kallioelinympäristöistä on monimuotoisuuden kannalta merkittäviä. Erityisarvoja omaavia elinympäristöjä ovat esimerkiksi uhanalaisten lajien kasvupaikat, eliöyhteisöiltään rikkaat sekä keskiravinteiset/lehtomaiset jyrkänteet, kalkkikalliot ja serpentiinikalliot.

Kallioelinympäristöissä täytyy tietää mitä tekee

Kun arvokas kohde on tunnistettu, tulee miettiä myös oikeaa metsänkäsittelytapaa. Raportissa käydään tätä läpi kalliojyrkänteiden ja kalliometsien osalta.

– Esimerkiksi kalliometsämosaiikeissa säästöpuustoa on suositeltavaa kohdentaa kallioalueille. Luonnonhoidon menetelmien oikea kohdentaminen hyödyttää silloin myös metsänomistajan kukkaroa, kertoo luonnonhoidon johtava asiantuntija Lauri Saaristo Tapiosta.

Tieto siirtyy Metsänhoidon suosituksiin

HardRock-hankkeen metsänkäsittelyohjeita hyödynnetään Metsänhoidon suositusten päivittämisessä. Suositusten kautta kallioelinympäristöjen monipuolinen huomioon ottaminen saadaan osaksi hyvän metsänhoidon kokonaisuutta.

Lisätietoja

Tiina Törmänen, metsänhoidon ilmastoasiantuntija, Tapio, tiina.tormanen@tapio.fi, puh. 029 432 6510
Lauri Saaristo, johtava asiantuntija, Tapio, lauri.saaristo@tapio.fi, puh. 029 432 6055

Raportti löytyy HarRock-hankkeen verkkosivuilta.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tapio.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Kuva: Tytti Kontula, Suomen ympäristökeskus
Kuva: Lauri Saaristo, Tapio

Mitä merkitsee olla metsäntuntija? – Asiantuntijuus metsäalalla vaatii avoimuutta, uudistusmieltä ja yhteistyötä7.2.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tapion Metsäntuntijat-podcastin 8. jaksossa Tapion metsäntuntijat pohtivat, mitä heille merkitsee toimia asiantuntijana metsäalalla. Aiheeseen pureutuvat Tapion asiantuntijaliiketoiminnan johtaja Olli Äijälä, johtava luontoasiantuntija Lauri Saaristo, ennallistamistiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Kati Kontinen sekä asiakkuusasiantuntija Sini Miettinen. Keskustelua käydään myös suomalaisen metsäosaamisen tasosta, metsien historiasta ja tulevaisuudesta, vallitsevasta metsäkeskustelusta, metsänomistajan roolista ja tavoitteista sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutuksesta metsiin ja metsäalan kehitykseen.

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.