Näin nopeaa lomautusaaltoa ei ole aikaisemmin koettu

Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvonta on ollut viimepäivinä ennen näkemättömän tilanteen edessä. Sadat yritykset tarvitsevat apua maailmanlaajuisen markkinahäiriön kohtaamiseen. Ylivoimaisesti eniten jäsenyritykset kysyvät henkilöstön lomauttamisesta. Näin nopeaa lomautusaaltoa ei ole aikaisemmin koettu.

"Lomautuskyselyjä tulee kaikilta toimialoilta. Tämä tulee tarkoittamaan yritystoiminnan pysähtymistä monilla toimialoilla ja kuluttajien ostovoiman vähenemistä", toteaa Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvonnasta vastaava johtaja Marko Silen.

Keskuskauppakamarin tänään julkistetussa valtakunnallisessa kyselyssä neljännes yrityksistä on aloittamassa YT-neuvottelut tai antamassa lomautusvaroituksia. Lomautusten osalta valtakunnalliset ja Helsingin seudun näkymät eivät poikkea toisistaan, mutta Uudellamaalla yritysten kokema konkurssiuhka on muuta maata suurempi.

"Nyt tarvitaan nopeita valtion ja työmarkkinajärjestöjen päätöksiä, jotka antavat yrityksille keinoja vastata kysyntähäiriöön ilman turhia konkursseja ja työpaikkojen menetyksiä", painottaa johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Jotta vältetään likviditeettikonkurssit, on lomautusaikojen lyhentämisestä sovittava välittömästi.

"Tämän lisäksi on mahdollistettava verojen ja muiden työnantajamaksujen lykkääminen yrityksen omalla ilmoituksella", jatkaa Silen.

Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvonta on jäsenten käytössä maksutta. Neuvonnassa työskentelee 10 lakimiestä ja talousasioiden asiantuntijaa. Kauppakamarin kaikille avoimille internet-sivulle on koottu jatkuvasti päivitettävä korona-info, josta löytyy vastauksia muun muassa lomautuskysymyksiin, työaikajärjestelyihin ja force majoure -tilanteisiin.

Johtaja Marko Silen

Johtaja Markku Lahtinen
p. 050 571 35 64

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.

Helsingin seudun kauppakamari: Yritysten tilanne vaikeutuu – suorat yritystuet nopeasti käyttöön6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Yli puolet Uudenmaan yrityksistä odottaa koronan vähentävän liikevaihtoa paljon seuraavan kahden kuukauden aikana. 54 % yrityksistä on pystynyt pitämään tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää, mutta työllisyysnäkymien odotetaan heikkenevän tulevina kuukausina. Hallituksen toimia talouskriisin hoitamisessa peräti yli puolet vastaajista pitää huonona tai erittäin huonona. Kriittisimpiä ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa, selviää kauppakamareiden kyselystä.

Helsingin seudun kauppakamari: Hallituksen elvytystoimille Uudenmaan yrityksissä suuria odotuksia21.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kuudesosa Uudenmaan yritysvastaajista ilmoittaa, että liikevaihto on vähentynyt 75-100 prosenttia. Neljäsosa vastaajista ilmoittaa, että korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yritystoimintaan merkittävästi. Yritykset toivovat hallitukselta ja viranomaisilta nykyistä yksiselitteisempää viestintää ja selkeää suunnitelmaa rajoitusten purkamiseksi, selviää kauppakamareiden yhteisestä koronakyselystä.