Jämerä Kivitalot Oy

Näin rakennat kotisi ekologisemmin

Uudesta omakotitalosta voi rakentaa ekologisemman huomioimalla muutamia rakennusprosessin aikaisia tekijöitä. Esimerkiksi valitsemalla puhtaita ja päästöttömiä rakennusmateriaaleja sekä rakentamalla talon energiatehokkaaksi ja pitkäikäiseksi, teet kodistasi kestävämmän ja ekologisemman.
Jos kevytbetonirakenne jostain syystä pääsisikin kastumaan, se myös tuulettuu ja kuivuu ja estää kosteusvaurioiden syntymisen, Jämerä Kivitalojen toimitusjohtaja Jouni Nieminen sanoo.

Ekologinen rakentaminen koostuu monista erilaisista osatekijöistä aina suunnitteluvaiheesta rakennuksen käyttöön. Kuitenkin jo muutamalla ympäristöystävällisemmällä valinnalla voit vähentää luonnolle aiheutuvaa rasitetta.

Suunnitteluvaiheessa yksi tärkeä tekijä on rakennuksen materiaalivalinnat. Valinnoissa kannattaa suosia puhtaita ja päästöttömiä materiaaleja. Suomen RTS-rakennusmateriaalien päästöluokitusta voi hyödyntää eri materiaalien päästöjen vertailussa. Parhaimmat tuotteet tunnistaa M1-luokituksesta.

- Ekologinen valinta on esimerkiksi M1-luokitellut karkaistut kevytbetonituotteet, jotka valmistetaan täysin puhtaista ja epäorgaanisista kiviaineksista ja ovat päästöttömiä. Tuotannosta ei synny lainkaan jätteitä, sillä kaikki tuotannossa syntyvä ylijäämä kierrätetään takaisin valmistusprosessiin, kertoo Jämerä Kivitalot Oy:n toimitusjohtaja Jouni Nieminen.

Energiatehokkuus avainasemassa

Yksi tärkeä ekologisen rakentamisen tekijä on energiatehokkuus. Rakennuksen elinkaaren aikaisesta energian kulutuksesta käyttövaiheen osuus on jopa 80–90 prosenttia. Käyttövaiheen energiatehokkuuteen vaikuttavat rakenteen U-arvon lisäksi muun muassa tiiveys, lämmitys- ja ilmanvaihtotekniikka sekä työn laatu.

Jouni Nieminen muistuttaa, että talon lisälämmöneristämisen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Monikerroksisissa rakenneratkaisuissa lisälämmöneristäminen voi johtaa kosteuden tiivistymiseen rakenteen sisällä aiheuttaen mahdollisen homeongelman, jos rakenteen kosteusteknisiä ominaisuuksia ei ole riittävästi tarkasteltu.

- Kun valitaan yksiaineinen rakennusmateriaali kuten kevytbetoni, sitä voidaan käyttää ulkoseinissä ilman lisälämmöneristettä ja höyrynsulkumuovia, jolloin se hengittää, vaikka on äärimmäisen tiivis. Jos kevytbetonirakenne jostain syystä pääsisikin kastumaan, se myös tuulettuu ja kuivuu ja estää kosteusvaurioiden syntymisen, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan yksiaineisesta materiaalista rakennetun täyskivitalon seinä kerää auringonenergiaa myös talvikuukausina. Aurinkoenergian lämpö varastoituu seinärakenteeseen ja massiivinen rakenne luovuttaa sen yön aikana sisätiloihin. Tämän johdosta tällaisen talon todellinen lämmönenergian kulutus on laskennallista kulutusta

- Massiivisuutensa ansiosta täyskivitalo reagoi hitaasti lämpötilan muutoksiin ja kesähelteellä huonetilat pysyvät viileinä. Myös jäähdyttämiseen tarvittava energiamäärä pienenee, hän lisää.

Pitkä käyttöikä lisää ekologisuutta

Kestävillä materiaaleilla rakennetuilla taloilla on pitkä elinkaari, mikä on myös ympäristölle ystävällisin vaihtoehto.

Niemisen mukaan laadukkaasti rakennettu kivitalo säilyy helposti sukupolvilta toiselle, jopa yli 100 vuotta.

- Karkaistua kevytbetonia on käytetty suomalaisessa rakentamisessa jo 1930-luvulta asti, ja se on alun perin suomalainen keksintö. Ensimmäinen kevytbetonista valmistunut rakennus on Malmin lentokenttärakennus, joka valmistui vuonna 1936, hän lisää.

Jämerä Kivitalot Oy:n toimitusjohtaja Jouni Nieminen,
Puh. 040 705 5380, sähköposti: jouni.nieminen@jamera.fi

Kuvat

Jämerä Kivitalot Oy
Fallåker 1

Jämerä Kivitalot Oy on suomalainen, Bauroc International AS konsernin itsenäinen tytäryhtiö.

Jämerä on Suomen vanhimpia talomerkkejä. Jämerä-tuotenimi on otettu käyttöön vuonna 1974 ja jo sitä ennen täyskivitaloja on myyty LK-pientalot (Lohjan Kalkki) nimellä. Jämerän on omistanut vuosien varrella Oy Lohja Ab, Suomen Siporex Oy, tanskalainen H+H-konserni ja viimeisimpänä vuodesta 2012 virolainen Bauroc International AS -konserni.

Bauroc on Pohjois-Euroopan suurin karkaistun kevytbetonin valmistaja. Bauroc valmistaa tuotteita asunto- ja toimitilarakentamiseen sekä teollisuudelle. Baurocin kevytbetonin vuosituotanto on 350.000 m3, joka vastaa keskimäärin 2100 täyskivitalon rakentamisessa tarvittavaa runkomateriaalimäärää.

Bauroc on eurooppalaisen kevytbetoniyhdistyksen EAACA jäsen. EAACA:n jäsenet toimivat yli 17 maassa ja niillä on 100 tuotantolaitosta Euroopassa. Tehtaiden yhteenlaskettu vuosituotanto on noin 16 miljoonaa kuutiometriä kevytbetonia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jämerä Kivitalot Oy