Näin rekrytoinnista voi tehdä reilumpaa – 15 merkittävää työnantajaa tarttunut haasteeseen

Työnantaja voi nyt lisätä työpaikkailmoituksiinsa Duunitorin kehittämän monimuotoisuuslupauksen, joka sitouttaa parantamaan yhdenvertaisuutta ja houkuttelee työnhakijoita erilaisista taustoista. Mukaan on jo lähtenyt runsas joukko suuryrityksistä julkisen puolen työllistäjiin. Duunitori haastaa kaikki työnantajat kehittämään reilumpaa rekrytointia.
Suomella ja työnantajilla ei ole varaa hukata ihmisten potentiaalia, joten on tärkeää houkutella monenlaisia osaajia.

Suomen suurimman työnhakupalvelun Duunitorin uusi ominaisuus monimuotoisuuslupaus on tapa ilmaista työnhakijoille, että työnantaja arvostaa henkilöstön monimuotoisuutta ja kannustaa ihmisiä erilaisista taustoista hakemaan avointa paikkaa.

Tietoliikenneyhtiö DNA lisäsi ensimmäisenä työnantajana Duunitorin monimuotoisuuslupauksen työpaikkailmoituksiinsa. Yritys työllistää noin 1 600 henkeä.

Nyt mukaan on lähtenyt 15 organisaatiota. Etujoukossa monimuotoisuutta sitoutuvat kehittämään DNA:n ja Duunitorin ohella Aalto-yliopisto, Accenture, Bolt.Works, Diakonissalaitos, EY, Gigantti, Helsingin kaupunki, IKEA Suomi, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma, Lindström, Mehiläinen, MPS Career ja Solita. Monimuotoisuuslupaus näkyy työnantajan kaikissa työpaikkailmoituksissa Duunitorilla.

Näin monimuotoisuuslupaus kuuluu:

Arvostamme työyhteisön monimuotoisuutta ja teemme töitä yhdenvertaisuuden eteen. Toivomme hakijoita erilaisista taustoista, kuten eri-ikäisiä, eri sukupuolia olevia, vammaisia ihmisiä sekä eri kieli-, kulttuuri- tai muihin väestöryhmiin kuuluvia.

Taustalla 16-vuotias nuori ja THL:n voitokas kokeilu

• Monimuotoisuuslupauksesta päätti 16-vuotias Vilma Hoviniemi, joka valtasi Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin paikan tyttöjen päivän alla.
  • Valtaus oli osa lastenoikeusjärjestö Plan Internationalin #GirlsTakeover-tempausta, joka nostaa esiin maailman tyttöjen kohtaaman syrjinnän ja heidän potentiaalinsa.
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on pilotoinut työpaikkailmoitusten monimuotoisuuslauseketta Moninaisesti parempi -hankkeessaan, jonka rekrytointikokeilu palkittiin juuri Rekrygaalassa.
  • Duunitori ja Hoviniemi muotoilivat lupauksen Työterveyslaitoksen ja THL:n esimerkin pohjalta yhdessä rekrytoinnin asiantuntijoiden ja Planin tasa-arvoasiantuntijoiden kanssa.

Miksi monimuotoisuuslupausta tarvitaan?

Aiemmin Duunitori on edistänyt työelämän tasa-arvoa muun muassa lanseeraamalla sukupuolineutraalit ammattinimikkeet ja yli sadan neutraalin nimikkeen listan yhdessä Kotimaisten kielten keskuksen kanssa.

Nyt työnhakupalvelu haluaa jatkaa reilumman rekrytoinnin kehittämistä ja haastaa kaikki Suomen työnantajat mukaan.

”Iän, sukupuolen tai syntyperän kaltainen tausta ei saa rajoittaa ihmisen mahdollisuuksia työelämässä. Lisäksi työnantajat tarvitsevat paitsi työvoimaa myös erilaisten ihmisten erilaisia näkökulmia, jos haluavat innovoida uutta ja menestyä”, sanoo Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen.

Monimuotoisuuslupaus viestii hakijoille työnantajan arvoista ja on samalla julkinen lupaus, joka sitouttaa niiden edistämiseen.

”Lupaus ei tietenkään yksinään riitä, vaan tarvitsee rinnalleen muita tekoja, kuten kielitaitovaatimusten kriittistä arvioimista, anonyymiä rekrytointia ja potentiaalisia hakijoita kutsuvaa aktiivista rekrytointimarkkinointia heille luontevissa kanavissa”, Salonen lisää.

”Lisäksi työnantajan pitää panostaa siihen, että erilaisista taustoista tulevat työntekijät tuntevat olonsa turvalliseksi työyhteisössä.”

Lue nuorten peräänkuuluttamista teoista monimuotoisuuden eteen ja Työterveyslaitoksen ohjeet monimuotoisuuden edistämiseen rekrytoinnissa.

Haaste kaikille työnantajille

Jokainen työnantaja voi nyt lisätä lupauksen työpaikkailmoituksiinsa Duunitorilla, suomeksi tai englanniksi.

Duunitorilla on tälläkin hetkellä yli 43 000 avointa työpaikkailmoitusta ja yli puoli miljoonaa viikkokävijää, joten lupauksille on tarjolla kattava yleisö.

Lue lisää monimuotoisuuslupauksesta ja ilmoittaudu mukaan.

16-vuotias Vilma Hoviniemi piti Rekrygaalassa puheen rekrytointialalle ja kertoi lanseeraamastaan työpaikkailmoitusten monimuotoisuuslupauksesta. Kuva: Petri Virkkunen
16-vuotias Vilma Hoviniemi piti Rekrygaalassa puheen rekrytointialalle ja kertoi lanseeraamastaan työpaikkailmoitusten monimuotoisuuslupauksesta. Kuva: Duunitori / Petri Virkkunen
16-vuotias Vilma Hoviniemi valtasi Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin paikan Planin #GirlsTakeoverissa. Kuva: Duunitori / Jarkko Relander
Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman