Näin vältät salakavalan kansantaudin - yllättävän vaarallisen ientulehduksen

Iensairaudet, kansankielellä puhutaan ientulehduksesta, ovat merkittävä hammashoidollinen kansanterveysongelma 30 vuotta täyttäneillä suomalaisilla. Terveys 2000 tutkimuksen mukaan ientulehdusta esiintyy peräti 74 %:lla suomalaisista.

Säännöllinen hampaiden puhdistaminen ehkäisee salakavalan iensairauden syntyä.

Suussa piilevä tulehdus voi vaikuttaa koko ihmiseen. Hoitamattomana ientulehdus etenee kiinnityskudossairaudeksi ja vaarantaa yleisterveyden: se lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, se voi vaikeuttaa tekonivelleikkauksia, laskea hedelmällisyyttä ja nostaa riskiä ennenaikaisiin synnytyksiin.

Näillä vinkeillä vältät iensairauden kehittymisen riskiä:

- On tärkeää puhdistaa hampaat, ienrajat ja hammasvälit huolellisesti päivittäin. Harjaa hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla, jossa on sykkivää edestakaista kiertoliikettä tekevä harjaspää.

- Harjan lisäksi tarvitaan hammasväliharjaa tai hammaslankaa, jolla plakki saadaan pois myös hampaiden ahtaista väleistä. Puhdista hammasvälit kerran päivässä.

- Käytä antiseptisia suuvesiä mekaanisen puhdistuksen lisäksi ehkäisemään bakteeripeitteiden syntymistä.

- Lopeta tupakointi. Tupakointi lisää merkittävästi hampaiden kiinnityskudossairauden riskiä. Tupakan sisältämät myrkyt itsessään ovat haitallisia ikenille. Tupakointi myös supistaa ikenien verisuonia ja vähentää siten hampaan kiinnityskudosten hapensaantia. Tupakoitsijan ientulehdus voikin jäädä helposti huomaamatta, koska supistuneiden verisuonten vuoksi verenvuotoa ei välttämättä tule.

- Käy tarkastuksessa hammaslääkärillä ja suuhygienistillä puhdistuttamassa suu säännöllisesti. Ammattilaisen tekemä puhdistus on eri asia kuin kotona tehty jokailtainen hoito. Vain ammattilainen pystyy poistamaan kertyneen hammaskiven samoin kuin plakin hampaan pinnalta ikenen alta.

- Lisäksi voit hoitokäynnillä teettää testin, joka tunnistaa iensairauden jo ennen näkyviä oireita.

Näin tunnistat iensairauden

Aina huolellinenkaan hoito ja terveet elämäntavat eivät auta, ja suussa itää salakavala iensairaus. ientulehduksen yleisiä oireita ovat verenvuoto ikenistä, ikenen punoitus, turvotus ja kipu. pahanhajuinen hengitys ja hampaiden liikkuvuus saattavat kieliä jo edenneestä iensairaudesta. Toimi silloin näin:

- Jos ikenet vuotavat verta, niiden harjaamista ei tulisi välttää - päinvastoin. Tulehtunutta kohtaa pitäisi harjata ja langata entistä ahkerammin, jotta bakteerit saataisiin pois.

- Syvemmälle edennyttä tulehdusta ei kuitenkaan pysty poistamaan pelkällä harjalla vaan siihen tarvitaan ammattilaisen apua.

Jos epäilet ientulehdusta tai kiinnityskudossairautta, kannattaa käydä hammaslääkärissä. Hammaslääkäri tekee hoidon tarpeen arvion ja laatii hoitosuunnitelman tulehduksen taltuttamiseksi. Vaikeissa tapauksissa saatetaan turvautua antibiootteihin ja leikkaushoitoihin.

Vinkit antoi Oral Hammaslääkäreiden lääketieteellinen johtaja, erikoishammaslääkäri Eva Sirén.

Faktaa: suomalainen innovaatio havaitsee hampaiden kiinnityskudoksen tulehduksen jo ennen näkyviä oireita

Periosafe-testi on suomalainen hammaslääketieteen innovaatio, jolla voidaan todeta jo varhaisessa vaiheessa sairastaako potilas iensairautta, eli hampaiden kiinnityskudossairauden aiheuttamaa kudostuhoa.

Uuden Periosafe-testin avulla voi testata helposti ja nopeasti, onko hampaiden kiinnityskudoskatoa tapahtumassa. Tarkan testin avulla voidaan myös tarkistaa, onko hoito riittävää.

viestintä- ja markkinointijohtaja

Säännöllinen hampaiden puhdistaminen ehkäisee salakavalan iensairauden syntyä.

Itätuulenkuja 10 A

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj siirtyy CapMan Buyoutin hallinnoimien rahastojen ja muiden sijoittajien omistuksesta Colosseum Dental Groupin omistukseen6.10.2017 11:00Tiedote

Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral") omistus siirtyy CapMan Buyoutin hallinnoimien rahastojen ja muiden sijoittajien omistuksesta 5.10. allekirjoitetulla sopimuksella Colosseum Dental Groupin (”Colosseum”) omistukseen. Colosseum on sveitsiläispohjainen suunterveyden ja hammashoidon palveluihin keskittyvä yritys. Yrityskaupan ehtoja ei ole julkistettu.

Oral Hammaslääkärit Abp övergår från fonder förvaltade av CapMan Buyout samt andra investerarna till Colosseum Dental Groups ägo6.10.2017 11:00Tiedote

Oral Hammaslääkärit Abp (”Oral”) övergår från de fonder som förvaltas av CapMan Buyout samt andra investerarna till Colosseum Dental Groups (”Colosseum”) ägo genom ett avtal som undertecknats den 5 oktober. Colosseum är ett Schweizbaserat företag som fokuserar på tjänster inom munhälsa och tandvård. Villkoren för företagsaffären har inte offentliggjorts.