Näin vältät salakavalan kansantaudin - yllättävän vaarallisen ientulehduksen

Iensairaudet, kansankielellä puhutaan ientulehduksesta, ovat merkittävä hammashoidollinen kansanterveysongelma 30 vuotta täyttäneillä suomalaisilla. Terveys 2000 tutkimuksen mukaan ientulehdusta esiintyy peräti 74 %:lla suomalaisista.

Säännöllinen hampaiden puhdistaminen ehkäisee salakavalan iensairauden syntyä.

Suussa piilevä tulehdus voi vaikuttaa koko ihmiseen. Hoitamattomana ientulehdus etenee kiinnityskudossairaudeksi ja vaarantaa yleisterveyden: se lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, se voi vaikeuttaa tekonivelleikkauksia, laskea hedelmällisyyttä ja nostaa riskiä ennenaikaisiin synnytyksiin.

Näillä vinkeillä vältät iensairauden kehittymisen riskiä:

- On tärkeää puhdistaa hampaat, ienrajat ja hammasvälit huolellisesti päivittäin. Harjaa hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla, jossa on sykkivää edestakaista kiertoliikettä tekevä harjaspää.

- Harjan lisäksi tarvitaan hammasväliharjaa tai hammaslankaa, jolla plakki saadaan pois myös hampaiden ahtaista väleistä. Puhdista hammasvälit kerran päivässä.

- Käytä antiseptisia suuvesiä mekaanisen puhdistuksen lisäksi ehkäisemään bakteeripeitteiden syntymistä.

- Lopeta tupakointi. Tupakointi lisää merkittävästi hampaiden kiinnityskudossairauden riskiä. Tupakan sisältämät myrkyt itsessään ovat haitallisia ikenille. Tupakointi myös supistaa ikenien verisuonia ja vähentää siten hampaan kiinnityskudosten hapensaantia. Tupakoitsijan ientulehdus voikin jäädä helposti huomaamatta, koska supistuneiden verisuonten vuoksi verenvuotoa ei välttämättä tule.

- Käy tarkastuksessa hammaslääkärillä ja suuhygienistillä puhdistuttamassa suu säännöllisesti. Ammattilaisen tekemä puhdistus on eri asia kuin kotona tehty jokailtainen hoito. Vain ammattilainen pystyy poistamaan kertyneen hammaskiven samoin kuin plakin hampaan pinnalta ikenen alta.

- Lisäksi voit hoitokäynnillä teettää testin, joka tunnistaa iensairauden jo ennen näkyviä oireita.

Näin tunnistat iensairauden

Aina huolellinenkaan hoito ja terveet elämäntavat eivät auta, ja suussa itää salakavala iensairaus. ientulehduksen yleisiä oireita ovat verenvuoto ikenistä, ikenen punoitus, turvotus ja kipu. pahanhajuinen hengitys ja hampaiden liikkuvuus saattavat kieliä jo edenneestä iensairaudesta. Toimi silloin näin:

- Jos ikenet vuotavat verta, niiden harjaamista ei tulisi välttää - päinvastoin. Tulehtunutta kohtaa pitäisi harjata ja langata entistä ahkerammin, jotta bakteerit saataisiin pois.

- Syvemmälle edennyttä tulehdusta ei kuitenkaan pysty poistamaan pelkällä harjalla vaan siihen tarvitaan ammattilaisen apua.

Jos epäilet ientulehdusta tai kiinnityskudossairautta, kannattaa käydä hammaslääkärissä. Hammaslääkäri tekee hoidon tarpeen arvion ja laatii hoitosuunnitelman tulehduksen taltuttamiseksi. Vaikeissa tapauksissa saatetaan turvautua antibiootteihin ja leikkaushoitoihin.

Vinkit antoi Oral Hammaslääkäreiden lääketieteellinen johtaja, erikoishammaslääkäri Eva Sirén.

Faktaa: suomalainen innovaatio havaitsee hampaiden kiinnityskudoksen tulehduksen jo ennen näkyviä oireita

Periosafe-testi on suomalainen hammaslääketieteen innovaatio, jolla voidaan todeta jo varhaisessa vaiheessa sairastaako potilas iensairautta, eli hampaiden kiinnityskudossairauden aiheuttamaa kudostuhoa.

Uuden Periosafe-testin avulla voi testata helposti ja nopeasti, onko hampaiden kiinnityskudoskatoa tapahtumassa. Tarkan testin avulla voidaan myös tarkistaa, onko hoito riittävää.

viestintä- ja markkinointijohtaja

Säännöllinen hampaiden puhdistaminen ehkäisee salakavalan iensairauden syntyä.

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Vain joka kolmas käy säännöllisesti suuhygienistillä - miksi suuhygienistillä tulisi käydä?20.3.2018 09:56Tiedote

1. Miksi suuhygienistillä käydään? Mitä apua siitä on? Suuhygienisti keskittyy ennaltaehkäisevään hoitoon, kun hammaslääkärit tekevät usein korjaavaa hoitoa. Suuhygienisti toteuttaa hammaslääkärin tekemää hoitosuunnitelmaa. Hän opettaa esimerkiksi omahoitoa ja auttaa hoitamaan suun tilannetta niin, että suu paranee. Suuhygienistit pyrkivät ehkäisemään suun sairauksia, kuten iensairauksia ja kariesta, eli reikiintymistä. Osalle ammattiryhmä on täysin tuntematon, ja hammashoitajat ja suuhygienistit sekoitetaan helposti. 2. Minulla on hyvät hampaat, eivätkä ne reikiinny. Riittääkö, jos käyn hammaslääkärin sijaan vain suuhygienistillä? On hyvä käydä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Hammaslääkäri diagnosoi suun sairauksia ja voi ottaa röntgenkuvia - kumpaankaan näistä suuhygienistillä ei ole oikeuksia. Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuoden tai parin vuoden välein. Jo nuorena aikuisena olisi hyvä saada rutiini hammastarkastuksiin, sillä suusairaudet alkavat kehittyä jo varhain.