Näin varaudut ulkoiluretkelle talven pakkasilla

Kaunis pakkassää ja hiihtolomat houkuttelevat ihmiset retkelle luontoon. Pakkasella eksyminen voi kuitenkin olla vaarallista. Miten ulkoiluretkelle kannattaa varautua, ja mitä kaikkea reppuun on fiksua pakata kaiken varalta ennen ulos astumista? Näillä käytännön ohjeilla pärjäät pitkälle päivän pakkasretkellä.
Kuva: Joonas Brandt, Suomen Punainen Risti

Kerro kaverille

Riippumatta siitä, lähdetkö retkelle yksin tai porukassa, kerro jollekin, minne olet menossa ja milloin olet suunnitellut palaavasi takaisin.

Pakkaa reppuun muutakin kuin eväät

Pakkaa reppuun mukaan tulitikut, tarkoitukseen sopiva kartta ja kompassi. Puukon tai monitoimityökalun, lämpimien varavaatteiden ja eväiden lisäksi myös pieni ensiapupakkaus on järkevää pitää mukana. Hyvä kikka on pakata matkaan muutamat kädenlämmittimet – niillä lämpenevät niin kylmettyneet kädet kuin akutkin.

Muista ladata puhelin – ja 112 Suomi -mobiilisovellus

Lataa puhelimen akku täyteen, sillä pakkasella akun varaus laskee nopeasti. Varavirtalähde tai vara-akku voivat olla hyvä idea. Sijoita puhelin ja akut aina mahdollisimman lämpimään paikkaan, jotta ne pysyvät käyttövalmiina tarpeen vaatiessa. Muista myös ladata älypuhelimeesi 112 Suomi -mobiilisovellus, joka on tarkoitettu hätänumeroon soittamiseen ja hätäpaikannukseen. Sovellus välittää hätäkeskukseen tarkat sijaintitiedot ja avun saapuminen nopeutuu, kun autettavan sijainti on tiedossa.

Kerrospukeutuminen kunniaan

Pukeudu sään edellyttämällä tavalla kerroksiin ja laita pipo päähän. Suosi alus- ja välikerroksessa materiaaleja, jotka siirtävät kosteutta eivätkä kastu helposti. Uloimman kuorikerroksen tarkoitus on puolestaan suojata alla olevia kerroksia kosteudelta. Pidemmillä retkillä voi mukaan pakata myös erilliset taukovaatteet.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) on 53 järjestön muodostama vapaaehtoisten auttajien verkosto, jota koordinoi Suomen Punainen Risti. Vapepan hälytysryhmät tukevat viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Useimmiten Vapepa hälytetään kadonneen etsintään, mutta vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi ensihuollossa, antamaan henkistä tukea, muonituksessa ja evakuoinneissa. Vapepan hälytysryhmiä toimii ympäri maata.

Lisätietoa aiheesta:

Kuva: Joonas Brandt, Suomen Punainen Risti