Naisdekkaristien huippunimet palaavat taas!

Patricia Cornwell, Harriet Tyce, Ruth Ware ja Cara Hunter ovat naisdekkaristien aatelia. Heiltä löytää psykologista, kaunista ja mukaansatempaavaa jännitystä joka makuun.

Harriet Tyce: Keskiyöllä kaikki päättyy

Piinaava psykologinen jännitys ja oikeusdraama yhdistyvät jännärissä, jonka yhteenkään henkilöhahmoon ei voi luottaa.

Sylvien ura juristina on käännekohdassa. Samalla hän kamppailee syyllisyydentunnon kanssa, sillä ystävänsä Tessin painostuksesta hän joutuu yllättäen käsittelemään nuoruusvuosien tapahtumia, joiden unohtamiseen on koko aikuisikänsä käyttänyt.

Tess on kuolemansairas ja haluaa uusia häävalat aviomiehensä kanssa. Intiimi hääjuhla järjestetään uudenvuodenaattona: samppanja virtaa ja taivas täyttyy ilotulitteista. Täydellinen tilaisuus oikaista menneisyydessä tehdyt vääryydet ja siirtyä eteenpäin.

Joukossa on kuitenkin yksi, joka ei ole valmis hautaamaan menneitä sovinnolla.

Ruth Ware: Huonetoveri

Kaikki halusivat olla hän – joku halusi hänen henkensä.

Psykologisen trillerin mestarin uutuudessa selvitetään, kuka murhasi yliopiston suosituimman tytön.

April oli Hannahin ensimmäinen ystävä Oxfordissa. Ja millainen ystävä! Valovoimainen mutta teräväkielinen April keräsi ympärilleen tiiviin ystäväpiirin – ja sitten hän kuoli.

Kymmenen vuotta myöhemmin Hannah odottaa esikoistaan. Kun Aprilin murhasta tuomittu mies kuolee vankilassa, Hannah saa käsiinsä todisteita, joiden mukaan mies oli syytön. Hannah ei voi antaa asian olla. Jos syytön mies tuomittiin, täytyy murhaajan olla yhä vapaana – ja sen on oltava joku, jonka hän tuntee.

Patricia Cornwell: Ruumiinavaus

Huippupatologi Kay Scarpettan tutkimuksista kertova sarja tekee paluun!

Scarpetta palaa johtavaksi kuolinsyytutkijaksi Virginiaan ja joutuu ensitöikseen selvittämään edeltäjänsä sotkuja.

Väärinkäytösepäilyt jäävät kuitenkin pian taka-alalle, kun rautatieltä löytyy tunnistamaton ruumis.

Samaan aikaan yksityisellä avaruusasemalla kaksi miehistön jäsentä menehtyy epäselvissä olosuhteissa. Kun Scarpetta ohjaa ruumiinavausta etäyhteydellä, rautatiemurhaaja iskee uudelleen. Ensisilmäyksellä tapaukset eivät voisi olla kauempana toisistaan, mutta se ei ole koko totuus.

Pelkästään Suomessa lähes kaksi miljoonaa kappaletta myynyt Patricia Cornwell on modernin sarjamurhaajajännärin ikoni ja esikuva.

Ilmestyy 19.1.2023

Cara Hunter: Vimma

Yksi tämän hetken ylistetyimmistä dekkaristeista punoo juonenkäänteitä, jotka tuntuvat vatsanpohjassa asti.

Nuori nainen löytyy harhailemasta Oxfordin laitamilta. Hän on joutunut kaappauksen ja pahoinpitelyn kohteeksi, mutta ei kerro kokemastaan yksityiskohtaisesti tai halua tehdä rikosilmoitusta. Uhrin vaikeneminen tekee tapauksen tutkimisesta haastavaa, mutta kun pian toinenkin nuori tyttö katoaa, on komisario Adam Fawleyn kohdattava epäilynsä. Vuosia sitten hän saattoi oikeuden eteen sarjaraiskaajan, jonka rikokset muistuttavat häiritsevän paljon uusia tapauksia.

Onko kyseessä jäljittelijä, vai tuomittiinko aikoinaan väärä mies?

Ilmestyy 27.1.2023

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: ext-tuuli.penttila@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Eläinlääkäri Venla Jyrkisen ihana tietokirja koirista kattaa karvakuonojen koko elinkaaren26.1.2023 14:07:00 EET | Tiedote

Lappilaisen eläinlääkäri Venla Jyrkisen esikoiskirja “Kumppanina koira” on täynnä tietoutta nykyisille ja tuleville koiranomistajille. Se ulottuu aina koirarodun valitsemisesta pentuvaiheeseen, aikuisuuteen ja lemmikistä luopumiseen. Samalla se on Jyrkisen lämmin ja koskettava kertomus omasta kasvusta koiran omistajuuteen ja lopulta rakkaan lemmikin raastavaan poismenoon.