Naisdiivat valtaavat Suomalaisen Klubin keittiön maaliskuussa Tampereella

Keittiöalan ammattilaisissa on huomattava määrä naisia, vaikka he eivät ole juurikaan esillä julkisuudessa. Tampereen Paistinkääntäjien 50-vuotisjuhlan kunniaksi Suomalaisella klubilla järjestetään maaliskuussa Kolmen diivan illallinen, jossa pääroolissa ovat alan naispuoliset ammattilaiset.

Kuvateksti: Mestaridiivat Päivi Jousmäki (vas.), Anette Mellin ja Teija Vainiola.

Mestarit kokkaavat kukin yhden alkuruoan, yhden pääruoan ja yhden jälkiruoan. Tuloksena on ainutlaatuinen yhdeksän ruokalajin juhlaillallinen. Keittiömestarit Päivi Jousmäki, Anette Mellin ja Teija Vainiola ovat valinneet menunsa teemaksi kalan, kasviksen ja lihan. Menukokonaisuus on yllätys ja paljastuu vasta illan aikana vieraille. Sommelier Christina Suominen valitsee kokonaisuuteen sointuvat juomat. Ruokalajien välissä kuullaan naisartistien musiikkiesityksiä.

Ammattilaisten ja harrastajien kansainvälinen gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs sai aluevoutikunnan Tampereelle vuonna 1968.

- Tampereella on 360 ruokaan ja ruokakulttuuriin vihkiytynyttä jäsentä, joista yli 100 on ammattilaisjäseniä, kertoo Tampereen vouti Mikko Reinikka. – Keittiöammattilaisista on puolet naisia, joten halusimme nostaa esiin myös naispuolisia huippuosaajiamme.

Kolmen Diivan illallinen on 24. maaliskuuta Tampereen Suomalaisessa Klubissa. Koko illan hinta juomineen ja ohjelmineen on 125 euroa.

Mikko Reinikka
mikko.reinikka@alberthall.fi

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kasvisruoka kiinnostaa koululaisia yhä enemmän – koululaistapahtuma kasvisruokateemalla Lahdessa12.4.2018 08:59Tiedote

Suomalainen koulutus on tunnustettua ja arvostettua maailmalla. Sen erityispiirteenä on samanlaiset mahdollisuudet kaikille oppilaille asuinpaikasta tai elintasosta riippumatta. Se tarjoaa ilmaisen opetuksen, materiaalit, matkat ja jo 80 vuoden ajan kouluruokailun jokaisena koululaisen työpäivänä. Nyt koululaiset pääsevät itse tekemään ruokaa läheisilleen koulun keittiössä yhdessä alan harrastajien ja ammattilaisten kanssa.

Suomen suurimman gastronomisen järjestön puheenjohtajaksi Johanna Hornborg-Ojala3.4.2018 08:00Tiedote

Suomen suurimman ja merkittävimmän gastronomisen järjestön Chaîne des Rôtisseurs -Suomen Paistinkääntäjien puheenjohtajaksi eli valtavoudiksi on nimitetty Johanna Hornborg-Ojala. Suomen Paistinkääntäjien toiminnan tarkoitus on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä alan ammattilaisten ja harrastajien kanssa. Hornborg-Ojala on jäsenenä harrastajataustainen.