Naisia ennätysmäärä pörssiyhtiöiden hallituksissa - osuus ylitti ensimmäistä kertaa 30 prosenttia

Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenissä on noussut uuteen ennätykseensä, kun osuus ylitti ensimmäistä kertaa 30 prosenttia. Täysin tasapuolinen sukupuolijakauma on jo 31 pörssiyhtiössä, kun pörssiyhtiöiden kokonaismäärä on 122. Naisia on kuitenkin vähän hallitusten nimityksiä valmistelevissa toimielimissä.

Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta, jossa on selvitetty naisten osuuksia pörssiyhtiöiden hallituksissa, hallitusten valiokunnissa sekä osakkeenomistajien nimitystoimikunnissa.

Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituksissa nousi tänä vuonna ensimmäistä kertaa 30 prosenttiin. Ennätykselliset tasot saavutettiin kaiken kokoisissa pörssiyhtiöissä. Suurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus hallitusten jäsenistä on 34 prosenttia. Täysin tasapuolinen sukupuolijakauma on 31 pörssiyhtiössä, kun vuotta aiemmin tällaisia yhtiöitä oli 26.

”Naisten osuus pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä on viime vuosina kasvanut melko tasaisesti 1–2 prosenttiyksikköä vuodessa. Maaliskuussa tekemämme selvitys osoittaa, että suomalaiset yhtiöt sijoittuvat edelleen kärkikastiin muihin EU- ja ETA-maihin verrattuna. Työtä talouselämän päätöksenteon tasa-arvon edistämiseksi on jatkettava. Elinkeinoelämän itsesääntely tarjoaa tähän parhaat puitteet”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Hallituksen eri valiokuntien sukupuolijakaumassa on selviä eroja. Suhteellisesti eniten naisia on tarkastusvaliokunnissa, 37 prosenttia. Lisäksi puolet tarkastusvaliokuntien puheenjohtajista on naisia. Palkitsemisvaliokunnissa, joiden tehtävänä on yleensä valmistella toimitusjohtajan ja johtoryhmän palkitsemista ja nimityksiä koskevat ehdotukset, naisten osuus on 32 prosenttia.

Sen sijaan hallituskokoonpanoa koskevaa ehdotusta valmistelevissa toimielimissä naisten osuus on pieni. Naisia on hallitusten nimitysvaliokuntien jäsenistä 17 prosenttia ja osakkeenomistajien nimitystoimikuntien jäsenistä vain 14 prosenttia. Suurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus osakkeenomistajien nimitystoimikuntien jäsenistä oli vielä tätäkin pienempi, seitsemän prosenttia.

”Naisten vähäinen osuus osakkeenomistajien nimitystoimikunnissa selittyy osin sillä, että pörssiyhtiöiden suurimmat henkilöomistajat ovat tyypillisesti miehiä. Institutionaaliset sijoittajat puolestaan nimeävät erityisesti suurimpien pörssiyhtiöiden nimitystoimikuntiin edustajakseen toimitusjohtajansa, joka on usein mies”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

”On kuitenkin silmiinpistävää, että naisten osuus hallituskokoonpanoa koskevaa ehdotusta valmistelevassa toimielimessä on alhainen riippumatta siitä, valmistellaanko nimitysehdotus hallituksen nimitysvaliokunnassa vai osakkeenomistajien nimitystoimikunnassa”, Kajala sanoo.

Keskuskauppakamari on edistänyt naisjohtajuutta pitkään ja menestyksekkäästi itsesääntelyn keinoin. Keskuskauppakamari on vuodesta 2012 lähtien järjestänyt Naisjohtajien mentorointiohjelmaa. Mentorointiohjelmaan on osallistunut jo yli 200 naisjohtajaa. Ohjelman järjestyksessään viides vuosikurssi käynnistyi helmikuussa 2020.

Liite:

Naisjohtajakatsaus kesäkuu 2020 - Naiset pörssiyhtiöiden hallituksissa

Keskuskauppakamari tukee EU:n tavoitetta pääomamarkkinoiden kehittämisestä – myös kansallisia toimenpiteitä tarvitaan24.9.2020 15:10:21 EESTTiedote

Keskuskauppakamari tukee komission tavoitetta kehittää EU:n pääomamarkkinoita. Nykyistä paremmin toimivia pääomamarkkinoita tarvitaan kanavoimaan yksityisiä pääomia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtääviin investointeihin ja uudelle kasvu-uralle pääsemiseen koronakriisin jäljiltä. EU-tason toimenpiteiden lisäksi tarvitaan kansallisia toimia houkuttelevan, kasvuhakuisen ja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseksi.

Kauppakamarit vauhdittavat vientiä kansainvälisellä harjoittelijaohjelmalla23.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamari on käynnistänyt kansainvälisen harjoittelijaohjelman, jonka kautta suomalaiset opiskelijat pääsevät tutustumaan ympäri maailmaa toimiviin suomalaisiin vientiyrityksiin. Harjoittelu tehdään FinnChameissa, jotka ovat suomalaisia kauppakamareita tai kauppakiltoja viidellä eri mantereella. Keskuskauppakamari koordinoi ja alueelliset kauppakamarit valitsevat ja lähettävät suomalaisharjoittelijat FinnCham-toimipisteisiin.

Työttömien määrä kasvanut selvästi - “Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa on huolestuttavaa”22.9.2020 08:51:33 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän runsaasta kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Toimia työllisyyden nostamiseksi olisi tarvittu budjettiriihessä, jonka työllisyyspäätökset olivat pettymys. Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa tulevaisuudesta on huolestuttavaa.