Naisia ennätysmäärä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina

Naisten määrä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajana on noussut uuteen ennätykseensä, kun jo 11 pörssiyhtiössä toimitusjohtaja on nainen. Naisten osuus johtoryhmän jäsenistä kasvaa vauhdilla suurissa pörssiyhtiöissä: 36 prosenttia tänä vuonna nimitetyistä suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä oli naisia. Uudesta ennätyksestä huolimatta naistoimitusjohtajien määrä pörssiyhtiöissä on edelleen pieni.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin torstaina julkaisemasta naisjohtajakatsauksesta.

Lähes yhdeksässä prosentissa suomalaisista pörssiyhtiöistä on nainen toimitusjohtajana. Naisia on eniten toimitusjohtajina kulutustavarat ja palvelut -toimialalla. Viime vuosina naisia on kuitenkin valittu toimitusjohtajiksi myös perinteisimmillä teollisuustoimialoilla

Uudesta ennätyksestä huolimatta naistoimitusjohtajien määrä pörssiyhtiöissä on edelleen pieni. Tulevaisuuden kehityksen kannalta on hyvä, että naisten osuus sekä liiketoimintojen johdossa että talousjohdossa on kasvanut tasaisesti, sillä toimitusjohtajaksi edetään yleensä sitä kautta. Myös tulevaisuuden hallitusosaajat löytyvät tämän päivän toimitusjohtajista ja johtoryhmien jäsenistä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

Keskuskauppakamarin naisjohtajakatsauksessa on selvitetty naisten määrää pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina ja pörssiyhtiöiden johtoryhmissä. Naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä on tällä hetkellä 24 prosenttiaOsuus on alentunut viime vuodesta yhdellä prosenttiyksiköllä, mikä johtusiitä, että pienissä pörssiyhtiöissä naisten osuus johtoryhmien jäsenistä putosi selvästi edellisvuoteen verrattuna.

Suurissa ja keskisuurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus johtoryhmissä sen sijaan jatkoi kasvuaan. Peräti 36 prosenttia vuonna 2019 nimitetyistä suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmien uusista jäsenistä oli naisia. Suomessa on kuitenkin edelleen 22 pörssiyhtiötä, jonka johtoryhmässä ei ole yhtään naista.

Selvästi suurin osa johtoryhmien naisjäsenistä johtaa niin sanottuja tukitoimintoja, kuten henkilöstö-, viestintä- tai lakiasioita. Jos tarkastellaan ainoastaan johtoryhmissä toimivia liiketoimintajohtajia, heistä ainoastaan yksi kahdeksasta on nainen. Naisten osuus liiketoimintajohdossa on tänä vuonna kasvanut vahvimmin suurissa pörssiyhtiöissä: joka viides suuren pörssiyhtiön liiketoimintajohtoon tänä vuonna nimetty henkilö on nainen.

Keskuskauppakamari on edistänyt naisjohtajuutta pitkään ja menestyksekkäästi itsesääntelyn keinoin. Tavoitteemme on, että suomalaisten yritysten johtoon valitaan parhaat henkilöt sukupuolesta riippumatta. Naisjohtajakatsauksella tuomme faktatietoa julkiseen keskusteluun, jotta johtamisen kehittäminen ja politiikkatoimet perustuisivat tietoon eikä tunteisiin”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Naisjohtajuutta edistääkseen Keskuskauppakamari on vuodesta 2012 lähtien järjestänyt Naisjohtajien mentorointiohjelmaa. Ohjelman järjestyksessään viides vuosikurssi käynnistyy vuoden 2020 alussa.

Lisätietoja:

Kauppakamarin naisjohtajakatsaus - toimitusjohtajat ja johtoryhmät pörssiyhtiöissä

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.
Yhtiöoikeudesta ja arvopaperimarkkinaoikeudesta vastaava johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva: Liisa Takala

Kauppakamarit vauhdittavat vientiä kansainvälisellä harjoittelijaohjelmalla23.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamari on käynnistänyt kansainvälisen harjoittelijaohjelman, jonka kautta suomalaiset opiskelijat pääsevät tutustumaan ympäri maailmaa toimiviin suomalaisiin vientiyrityksiin. Harjoittelu tehdään FinnChameissa, jotka ovat suomalaisia kauppakamareita tai kauppakiltoja viidellä eri mantereella. Keskuskauppakamari koordinoi ja alueelliset kauppakamarit valitsevat ja lähettävät suomalaisharjoittelijat FinnCham-toimipisteisiin.

Työttömien määrä kasvanut selvästi - “Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa on huolestuttavaa”22.9.2020 08:51:33 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän runsaasta kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Toimia työllisyyden nostamiseksi olisi tarvittu budjettiriihessä, jonka työllisyyspäätökset olivat pettymys. Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa tulevaisuudesta on huolestuttavaa.

Keskuskauppakamari: Maakuntien lennot turvattava pysyvästi17.9.2020 15:01:59 EESTTiedote

Maakuntakenttien lentojen turvaamiseksi esitetty ostopalvelumalli on tervetullut teko alueiden elinvoiman ja kilpailukyvyn tukemiseksi. Juuri tulleen esityksen mukaan valtio sitoutuu vuoden 2021 loppuun saakka turvaamaan lennot, jotka ovat olleet koronaepidemian takia keskeytyksissä viidelle maakuntakentälle. Keskuskauppakamari perää kuitenkin pysyvää ratkaisua maakuntalennoille myös vuoden 2021 jälkeen.