Naisia ennätysmäärä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina

Naisten määrä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajana on noussut uuteen ennätykseensä, kun jo 11 pörssiyhtiössä toimitusjohtaja on nainen. Naisten osuus johtoryhmän jäsenistä kasvaa vauhdilla suurissa pörssiyhtiöissä: 36 prosenttia tänä vuonna nimitetyistä suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä oli naisia. Uudesta ennätyksestä huolimatta naistoimitusjohtajien määrä pörssiyhtiöissä on edelleen pieni.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin torstaina julkaisemasta naisjohtajakatsauksesta.

Lähes yhdeksässä prosentissa suomalaisista pörssiyhtiöistä on nainen toimitusjohtajana. Naisia on eniten toimitusjohtajina kulutustavarat ja palvelut -toimialalla. Viime vuosina naisia on kuitenkin valittu toimitusjohtajiksi myös perinteisimmillä teollisuustoimialoilla

Uudesta ennätyksestä huolimatta naistoimitusjohtajien määrä pörssiyhtiöissä on edelleen pieni. Tulevaisuuden kehityksen kannalta on hyvä, että naisten osuus sekä liiketoimintojen johdossa että talousjohdossa on kasvanut tasaisesti, sillä toimitusjohtajaksi edetään yleensä sitä kautta. Myös tulevaisuuden hallitusosaajat löytyvät tämän päivän toimitusjohtajista ja johtoryhmien jäsenistä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

Keskuskauppakamarin naisjohtajakatsauksessa on selvitetty naisten määrää pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina ja pörssiyhtiöiden johtoryhmissä. Naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä on tällä hetkellä 24 prosenttiaOsuus on alentunut viime vuodesta yhdellä prosenttiyksiköllä, mikä johtusiitä, että pienissä pörssiyhtiöissä naisten osuus johtoryhmien jäsenistä putosi selvästi edellisvuoteen verrattuna.

Suurissa ja keskisuurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus johtoryhmissä sen sijaan jatkoi kasvuaan. Peräti 36 prosenttia vuonna 2019 nimitetyistä suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmien uusista jäsenistä oli naisia. Suomessa on kuitenkin edelleen 22 pörssiyhtiötä, jonka johtoryhmässä ei ole yhtään naista.

Selvästi suurin osa johtoryhmien naisjäsenistä johtaa niin sanottuja tukitoimintoja, kuten henkilöstö-, viestintä- tai lakiasioita. Jos tarkastellaan ainoastaan johtoryhmissä toimivia liiketoimintajohtajia, heistä ainoastaan yksi kahdeksasta on nainen. Naisten osuus liiketoimintajohdossa on tänä vuonna kasvanut vahvimmin suurissa pörssiyhtiöissä: joka viides suuren pörssiyhtiön liiketoimintajohtoon tänä vuonna nimetty henkilö on nainen.

Keskuskauppakamari on edistänyt naisjohtajuutta pitkään ja menestyksekkäästi itsesääntelyn keinoin. Tavoitteemme on, että suomalaisten yritysten johtoon valitaan parhaat henkilöt sukupuolesta riippumatta. Naisjohtajakatsauksella tuomme faktatietoa julkiseen keskusteluun, jotta johtamisen kehittäminen ja politiikkatoimet perustuisivat tietoon eikä tunteisiin”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Naisjohtajuutta edistääkseen Keskuskauppakamari on vuodesta 2012 lähtien järjestänyt Naisjohtajien mentorointiohjelmaa. Ohjelman järjestyksessään viides vuosikurssi käynnistyy vuoden 2020 alussa.

Lisätietoja:

Kauppakamarin naisjohtajakatsaus - toimitusjohtajat ja johtoryhmät pörssiyhtiöissä

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.
Yhtiöoikeudesta ja arvopaperimarkkinaoikeudesta vastaava johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk