Naisjärjestöjen keskusliitto ja NYTKIS: Naisten moninaisuus on voimavara

Naisjärjestöjen Keskusliitto ja Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry painottavat, että tasa-arvoa edistetään parhaiten yhteisenä rintamana ketään syrjimättä. Nyt Pride-viikolla koemme erityisen tärkeänä sen, että transihmisten perusoikeudet tunnistetaan ihmisoikeuskysymyksinä.

Kannamme huolta laajemmasta liikehdinnästä, joka pyrkii edistämään syrjiviä, vihamielisiä asenteita sukupuolivähemmistöjä kohtaan ja kieltämään sukupuolen moninaisuuden. Naisten moninaisuus ei ole uhka, vaan voimavara.

Naisjärjestöjen Keskusliitto ja NYTKIS ry tukevat Oikeus olla -kansalaisaloitetta. Peräänkuulutamme itsemääräämisoikeuteen perustuvaa translakia, jossa sukupuolen juridinen vahvistaminen perustuu omalle ilmoitukselle lääketieteellisen prosessin sijaan, ei vaadi todistusta lisääntymiskyvyttömyydestä ja on mahdollista myös alle 18-vuotiaille. Voimassa oleva laki loukkaa ihmis- ja perusoikeuksia, ja jättää huomiotta transnuoret.

Vaadimme sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien oikeuksien turvaamista ja toimimme kaikkien naisiksi ja tytöiksi identifioituvien puolesta, juridisesta sukupuolesta riippumatta. Erityisen huolestuneita olemme transihmisiin kohdistuvasta väkivallasta, ja pidämme tärkeänä, että sukupuolen moninaisuus huomioidaan väkivallan kokijoille tarkoitetuissa palveluissa. On tärkeää, että myös henkinen väkivalta, kuten vihapuhe, tunnistetaan osana naisiin ja erityisesti vähemmistöihin kuuluviin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Ihmisoikeudet kuuluvat vuoden jokaiselle viikolle – sitoudumme edistämään sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeuksia toiminnassamme.

Naisjärjestöjen Keskusliitto - Kvinnoorganisationernas Centralförbund ry

Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry

Lisätietoja:

Saara-Sofia Sirén, puheenjohtaja, Naisjärjestöt Yhteistyössä - Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry, 050 5132051

Silla Kakkola, pääsihteeri, Naisjärjestöt Yhteistyössä - Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry, 050 469 6242, silla.kakkola@nytkis.org

Eva Biaudet, puheenjohtaja, Naisjärjestöjen Keskusliitto, 050 512 1846

Anniina Vainio, järjestöpäällikkö, Naisjärjestöjen Keskusliitto, 050 388 8868, anniina.vainio@naisjarjestot.fi

Tarvitsemme häshtägien lisäksi konkreettisia toimia turvallisiin katuihin ja koteihin26.3.2021 15:01:49 EET | Tiedote

Viimeisen viikon aikana sosiaalisessa mediassa on noussut esiin maailmanlaajuisesti tilanteita, joissa naiset ovat joutuneet ennakoimaan kotiinpaluunsa illanistujaisista, treffeiltä tai työpaikalta, jotta välttyisivät ahdistelulta, väkivallalta ja häirinnältä. Ilmiö on nähtävillä myös Suomessa, joka on edelleen naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa. Pelkät keskustelut, somekampanjat ja tietoisuuden lisääminen eivät riitä. Siksi Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry vaatii konkreettisia toimia. Jokaisen tulee voida kävellä rauhassa kotiinsa ilman pelkoa. ”Kaupunkiympäristön on oltava turvallinen meille kaikille ja siksi kaupunkisuunnitteluun on tärkeää osallistaa monenlaisia ihmisiä. Turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi valaistusta lisäämällä. Lisäksi seksuaalirikoslainsäädännön ja rikoslainsäädännön uudistushankkeita tulee vauhdittaa ja uhrin asemaa vahvistaa.” sanoo NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén. ”On aika siirtyä häshtägien herättämästä keskustelusta ko