Näistä teknisistä laitteista suomalaiset haaveilevat juuri nyt

Suomalaisten innostus tuoreimpaan teknologiaan nousee esiin Dentsu Aegis Networkin Consumer Connection System (CCS) -tutkimuksessa. Black Friday ja joululahjaostoksilla kannattaa suomalaisille tarjota nyt myös puettavia älylaitteita sekä jopa virtuaalisia assistentteja.

CCS-tutkimuksessa kysyttiin 15-74-vuotiailta suomalaisilta (N = +5 300) minkälaisia teknisiä laitteita he harkitsevat ostettaviksi seuraavan 12 kuukauden aikana.

Suosituimpia haaveilun kohteita ovat puhelimet, tietokoneet ja tabletit. Tabletit ovat kokeneet muutamassa vuodessa suuren muutoksen.

- Tabletti on muotoutunut vanhemman ikäryhmän laitteeksi. Sen ostamista harkitsevat erityisesti 55-64-vuotiaat suomalaiset. Uudesta tietokoneesta haaveillaan myös useissa ikäryhmissä, kuten 25-34-vuotiaissa ja 55-64-vuotiaissa. Kaikkein nuorimmat keskittyvät hoitamaan asioitaan älypuhelimillaan, Dentsu Aegis Networkin tutkimuspäällikkö Maria Riala kertoo.

Mobiililaitteissa suomalaisten suosikkina säilyvät Android-laitteet, joista Samsung on suosituin puhelinmerkki. 31 % suomalaisista käyttää Samsungia, kakkosena tulee Applen iPhone 19 prosentilla.

Uudesta älypuhelimesta haaveilevat erityisesti nuorimmat, 15-24-vuotiaat, mutta myös 35-44-vuotiaat. Nuorille miehille uusimman puhelinmallin omistaminen on kaikkein tärkeintä.

Uudet älylaitteet kiehtovat suomalaisia

Virtuaaliset assistentit, kuten Amazon Echo ja Google Home, ovat myös löytäneet tiensä suomalaisten koteihin pikkuhiljaa. Vaikka vain kolmella prosentilla suomalaisista on laite tällä hetkellä, sen ostamisesta seuraavan vuoden aikana haaveilee 4 prosenttia väestöstä.

Virtuaalitodellisuuslaitteissa, eli VR-laseissa on hieman suurempi ostopotentiaali: viidellä prosentilla suomalaisista on tällainen laite ja 6 prosenttia harkitsee niiden ostamista.

Muita puettavia älylaitteita, kuten Apple Watch -kelloja ja Fitbit-tyyppisiä aktiivisuusmittareita, suomalaiset käyttävät selvästi enemmän. 11 % käyttää jo jonkinlaista puettavaa älylaitetta. Eniten laitteesta haaveilevat kaksi hyvin erilaista ikäryhmää: 15-24-vuotiaat (10 % harkitsee ostoa) ja 55-64-vuotiaat (8 % harkitsee ostoa). Suurin käyttäjäporukka löytyy 35-44-vuotiaista, joista 17 % käyttää jonkinlaista puettavaa älylaitetta.

- Yleisimmin suomalaiset käyttävät elektroniikkaan vuodessa 251-500 euroa. Miehet ja 35-44-vuotiaat käyttävät hieman enemmän rahaa elektroniikkaan. Miehet ja alle 45-vuotiaat ovat myös ylipäätään kaikkein kiinnostuneimpia teknologiasta, Riala kertoo.

Miehet pitävät itseään teknologia-asiantuntijoina 3 kertaa naisia enemmän

Inspiraatiota teknologian ostamiseen suomalaiset saavat internetistä. Tietokonetta ostaessaan peräti 63 % väestöstä käyttää internettiä tiedonhakuun, miehistä jopa 69 prosenttia. Älypuhelinta ostaessa 58 % haki tietoa internetistä.

Kodinkoneiden hankinnassa internetistä käydään tarkastamassa tarjontaa ja vertailemassa hintoja, mutta ostot tapahtuvat kuitenkin useimmiten kivijalkaliikkeessä. Tietokoneen ostopolku on taas selvästi useammin kokonaan verkossa.

CCS-tutkimuksessa tutkitaan myös suhtautumista sisältömarkkinointiin. Teknologiaan liittyviä sisältöjä kulutetaan mieluiten TV:ssä, online-videoina tai internetissä. Internetissä teknologiasisältöjä kulutetaan muualla kuin sosiaalisessa mediassa tai lehtien nettisivuilla. Aikakauslehdet ovat sanomalehtiä suositumpia, radio kaikkein vähiten suosittu kanava teknologiasisältöihin.

Autohaaveilu korostuu yli 50-vuotiailla hyvätuloisilla miehillä, erityisesti sähkö- tai hybridiauto alkaa kiinnostaa 45-ikävuoden jälkeen. Myös ylipäätään teknologia-asiat ovat edelleen hyvin sukupuolittuneita: naisista 10,4 % pitää itseään teknologia-eksperttinä, miehistä 30,6 prosenttia.

Teknologia ei ole kuitenkaan kaikille suomalaisille itsetarkoitus, ja 25-34-vuotiaat kokevat vahvimmin tarvetta irtautua joskus teknologiasta: ikäryhmästä peräti 61 % kokee tämän tärkeäksi. Naisille tämä on hieman tärkeämpää kuin miehille.

Lisätiedot:
Tutkimuspäällikkö Maria Riala
Dentsu Aegis Network, Dentsu Data Services
maria.riala@dentsuaegis.com

Stockmannin sisältömarkkinointi palkittiin kansainvälisessä kilpailussa4.12.2018 08:05Tiedote

Stockmannin sisältömarkkinointi voitti kaksi palkintoa arvostetussa, kansainvälisessä CMA eli International Content Marketing Awards -kilpailussa. Menestystä International Content Marketing Awardseissa tänä vuonna keräsivät innovatiiviset, monikanavaiset ratkaisut, joihin kuluttajat aidosti ihastuivat. Kaksi palkintoa kilpailussa sai Stockmann ja sen vuonna 2017 lanseerattu monikanavainen sisältöohjelma, jonka osa on oma lifestyle-lehti Stockmann Magazine. Markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkin sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media on tuottanut sisältökokonaisuutta sen alusta saakka. Lontoossa 27 marraskuuta 2018 järjestetyssä kilpailussa hopealla palkittiin lehden creative director Simon Robinson. - Hienoa työtä ikonisen brändin modernisoinnissa, tuomariston perustelut kuuluivat. - Asiakkaamme arvostavat Simonin kunnianhimoa. Hänen työtapoihinsa kuuluu ottaa hyvä idea haasteena ja luoda siitä jotain aidosti loistavaa. Tässä auttaa hänen pitkä kokemuksensa sekä k