Näistä teknisistä laitteista suomalaiset haaveilevat juuri nyt
CCS-tutkimuksessa kysyttiin 15-74-vuotiailta suomalaisilta (N = +5 300) minkälaisia teknisiä laitteita he harkitsevat ostettaviksi seuraavan 12 kuukauden aikana.
Suosituimpia haaveilun kohteita ovat puhelimet, tietokoneet ja tabletit. Tabletit ovat kokeneet muutamassa vuodessa suuren muutoksen.
- Tabletti on muotoutunut vanhemman ikäryhmän laitteeksi. Sen ostamista harkitsevat erityisesti 55-64-vuotiaat suomalaiset. Uudesta tietokoneesta haaveillaan myös useissa ikäryhmissä, kuten 25-34-vuotiaissa ja 55-64-vuotiaissa. Kaikkein nuorimmat keskittyvät hoitamaan asioitaan älypuhelimillaan, Dentsu Aegis Networkin tutkimuspäällikkö Maria Riala kertoo.
Mobiililaitteissa suomalaisten suosikkina säilyvät Android-laitteet, joista Samsung on suosituin puhelinmerkki. 31 % suomalaisista käyttää Samsungia, kakkosena tulee Applen iPhone 19 prosentilla.
Uudesta älypuhelimesta haaveilevat erityisesti nuorimmat, 15-24-vuotiaat, mutta myös 35-44-vuotiaat. Nuorille miehille uusimman puhelinmallin omistaminen on kaikkein tärkeintä.
Uudet älylaitteet kiehtovat suomalaisia
Virtuaaliset assistentit, kuten Amazon Echo ja Google Home, ovat myös löytäneet tiensä suomalaisten koteihin pikkuhiljaa. Vaikka vain kolmella prosentilla suomalaisista on laite tällä hetkellä, sen ostamisesta seuraavan vuoden aikana haaveilee 4 prosenttia väestöstä.
Virtuaalitodellisuuslaitteissa, eli VR-laseissa on hieman suurempi ostopotentiaali: viidellä prosentilla suomalaisista on tällainen laite ja 6 prosenttia harkitsee niiden ostamista.
Muita puettavia älylaitteita, kuten Apple Watch -kelloja ja Fitbit-tyyppisiä aktiivisuusmittareita, suomalaiset käyttävät selvästi enemmän. 11 % käyttää jo jonkinlaista puettavaa älylaitetta. Eniten laitteesta haaveilevat kaksi hyvin erilaista ikäryhmää: 15-24-vuotiaat (10 % harkitsee ostoa) ja 55-64-vuotiaat (8 % harkitsee ostoa). Suurin käyttäjäporukka löytyy 35-44-vuotiaista, joista 17 % käyttää jonkinlaista puettavaa älylaitetta.
- Yleisimmin suomalaiset käyttävät elektroniikkaan vuodessa 251-500 euroa. Miehet ja 35-44-vuotiaat käyttävät hieman enemmän rahaa elektroniikkaan. Miehet ja alle 45-vuotiaat ovat myös ylipäätään kaikkein kiinnostuneimpia teknologiasta, Riala kertoo.
Miehet pitävät itseään teknologia-asiantuntijoina 3 kertaa naisia enemmän
Inspiraatiota teknologian ostamiseen suomalaiset saavat internetistä. Tietokonetta ostaessaan peräti 63 % väestöstä käyttää internettiä tiedonhakuun, miehistä jopa 69 prosenttia. Älypuhelinta ostaessa 58 % haki tietoa internetistä.
Kodinkoneiden hankinnassa internetistä käydään tarkastamassa tarjontaa ja vertailemassa hintoja, mutta ostot tapahtuvat kuitenkin useimmiten kivijalkaliikkeessä. Tietokoneen ostopolku on taas selvästi useammin kokonaan verkossa.
CCS-tutkimuksessa tutkitaan myös suhtautumista sisältömarkkinointiin. Teknologiaan liittyviä sisältöjä kulutetaan mieluiten TV:ssä, online-videoina tai internetissä. Internetissä teknologiasisältöjä kulutetaan muualla kuin sosiaalisessa mediassa tai lehtien nettisivuilla. Aikakauslehdet ovat sanomalehtiä suositumpia, radio kaikkein vähiten suosittu kanava teknologiasisältöihin.
Autohaaveilu korostuu yli 50-vuotiailla hyvätuloisilla miehillä, erityisesti sähkö- tai hybridiauto alkaa kiinnostaa 45-ikävuoden jälkeen. Myös ylipäätään teknologia-asiat ovat edelleen hyvin sukupuolittuneita: naisista 10,4 % pitää itseään teknologia-eksperttinä, miehistä 30,6 prosenttia.
Teknologia ei ole kuitenkaan kaikille suomalaisille itsetarkoitus, ja 25-34-vuotiaat kokevat vahvimmin tarvetta irtautua joskus teknologiasta: ikäryhmästä peräti 61 % kokee tämän tärkeäksi. Naisille tämä on hieman tärkeämpää kuin miehille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Tutkimuspäällikkö Maria Riala
Dentsu Aegis Network, Dentsu Data Services
+358 40 835 1366
maria.riala@dentsuaegis.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Dentsu Aegis Network on globaali markkinointialan konserni. Toimimme 145 maassa yli 40 000 asiantuntijan voimin. Suomessa Dentsu Aegis Network koostuu Suomen monipuolisimmasta ja analyyttisimmästä markkinointiviestinnän toimistoperheestä. Laajasta palvelutarjonnasta pitävät huolen yli 200 osaajaa yhdeksässä eri toimistossa, joita ovat mediatoimistot Carat ja Vizeum, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, luova digitoimisto Isobar, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet sekä asiakasymmärrykseen, dataan ja analytiikkaan erikoistunut Dentsu Data Services.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Dentsu Aegis Network Oy
Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan11.4.2019 08:30:00 EEST | Tiedote
Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.
Dentsu Aegis Networkin tutkimus: Suomalaisyritysten tulisi valjastaa ihmisten digitaidot käyttöön9.4.2019 07:00:00 EEST | Tiedote
Markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Network on julkaissut Digital Society Index 2019 -tutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset eivät usko omien digitaalisten taitojensa olevan työnantajien käytössä täysimääräisesti.
”Nuoria ei kiinnosta ahdas uraputki” – Haaga-Helia valitsi Isobar Finlandin28.3.2019 08:00:00 EET | Uutinen
Ammattikorkeakoulu Haaga-Helia on valinnut mainostoimistokumppanikseen Isobar Finlandin. Kevään 2019 suurin panostus on yhteishakukampanja, joka on kattavasti esillä digitaalisissa ulkomainospinnoissa sekä verkossa. Luo itsesi -hakukampanja kuvaa oppimisen tuomaa muutosta.
John Brown lanseeraa Pohjoismaihin – Helsingin kansainvälinen tiimi hakee kasvua12.2.2019 07:05:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media hakee kasvua Suomessa. Helsingin-toimisto tekee moninkertaisesti palkittua strategista sisältömarkkinointia kansainvälisen tiimin voimin.
KUTSU: Tapaa kansainvälisiä sisältömarkkinointiasiantuntijoita Marmoripihassa 12.2.24.1.2019 07:05:00 EET | Kutsu
Tervetuloa ennakoimaan kanssamme tulevaisuuden markkinointitrendejä ja lanseeraamaan kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media Suomeen.