Naisten osuus johtoryhmissä säilyi ennätystasolla – toimitusjohtajia kuitenkin edelleen vähän

Keskuskauppakamarin naisjohtajakatsauksesta selviää, että naisten osuus pörssiyhtiöiden johtoryhmissä säilyi ennätystasolla 27 prosentissa. Toimitusjohtajina naisia on yhä vähän, mutta Keskuskauppakamari uskoo osuuden kasvavan tulevaisuudessa.

Keskuskauppakamarin johtava yhtiöoikeudesta ja arvopaperimarkkinaoikeudesta vastaava asiantuntija Ville Kajala  Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin johtava yhtiöoikeudesta ja arvopaperimarkkinaoikeudesta vastaava asiantuntija Ville Kajala Kuva: Liisa Takala.

Naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajista pysyi ennallaan kahdeksassa prosentissa. Pörssiyhtiöiden johtoryhmissä naisten osuus säilyi vuoden 2020 ennätystasolla 27 prosentissa, kun vuonna 2019 osuus oli vielä 24 prosenttia. Erityisesti suurissa ja keskisuurissa pörssiyhtiöissä tilanne on parempi naisten osuuden johtoryhmien jäsenistä ollessa 29 ja 30 prosenttia.

”34 prosenttia vuonna 2021 nimitetyistä johtoryhmien jäsenistä on naisia. Vaikka kehitys onkin oikeansuuntaista, naisten vastuualueet johtoryhmissä eivät valitettavasti kovinkaan usein tue urapolkua kohti toimitusjohtajan tehtävää”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

Toimitusjohtajaksi edetään usein talous- tai liiketoimintajohdosta. Selvityksen mukaan 14 prosenttia suomalaisten pörssiyhtiöiden liiketoimintojen johtajista on naisia ja uusissa nimityksissä liiketoimintojen johtoon naisten osuus on vuonna 2021 ollut 16 prosenttia. Naisten osuus liiketoimintojen johdossa on erityisen suurta terveydenhuollon alalla (64 %) sekä rahoitusalalla (28 %). Vastaavasti teollisuudessa ja it-alalla naisten osuus on hyvin matala.

”Erityisesti teollisuudessa ja it-alalla naisten vähäistä osuutta liiketoimintajohtajista selittävät koulutusvalinnat. Viime vuosien aikana naisten osuus tekniikan- ja it-alan opiskelijoista on kasvanut merkittävästi, ja tämä tulee varmasti näkymään tulevaisuudessa myös näiden alojen naisjohtajien määrän kasvuna”, sanoo Kajala.

Tukitoimintojen johdon uusissa nimityksissä naisten osuus 55 prosenttia

Tukitoimintojen johdossa naisten osuus on kasvanut prosenttiyksiköllä 44 prosenttiin ja uusista nimityksistä naisten osuus vuonna 2021 on 55 prosenttia. Tukitoimintojen välillä on selviä eroja. Esimerkiksi henkilöstöjohtajista naisten osuus on 81 prosenttia ja viestinnästä tai markkinoinnista vastaavina johtajina osuus on 75 prosenttia. Vähiten naisia toimii myynnin johdossa (13 %) ja talousjohtajina (23 %).

”Muutos on hidasta, sillä pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenillä ja erityisesti toimitusjohtajilla on usein taustalla kymmenien vuosien työura vaativissa tehtävissä. Muutos lähtee jo koulutusvalinnoista – tämän päivän ylioppilas on toimitusjohtaja keskimäärin vasta 2050-luvulla”, sanoo Kajala.

Keskuskauppakamari on edistänyt naisjohtajuutta pitkään ja menestyksekkäästi itsesääntelyn keinoin. Keskuskauppakamari on vuodesta 2012 lähtien järjestänyt Naisjohtajien mentorointiohjelmaa, johon on osallistunut jo 275 naisjohtajaa. Seuraava naisjohtajien mentorointiohjelma alkaa syksyllä 2022.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.

Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu12.7.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.