Naisten palkkapäivä on ohitettu: STTK kiirehtii hallituksen palkkatasa-arvoon liittyviä konkreettisia toimia

Naisten palkkapäivällä STTK havainnollistaa naisten ja miesten välistä perusteetonta palkkaeroa. Tänä vuonna naisten palkkapäivä osui eiliseen päivään 3. marraskuuta. Se merkitsee, että laskennallisesti tästä maanantaista vuoden loppuun naiset työskentelevät ilman palkkaa.

Viime vuonna naisten palkkapäivä oli 2. marraskuuta. Palkkaero on siten kaventunut vuoden aikana 0,3 prosenttiyksikköä. Viime vuonna naisten palkat olivat keskimäärin 83,9 prosenttia ja tänä vuonna 84,2 prosenttia miesten palkoista.

- Suunta on oikea, mutta vauhti surullisen hidas. Monin tavoin tasa-arvoisen työelämämme sitkeä vitsaus on naisten ja miesten välinen perusteeton palkkaero, joka on saatava kaventumaan paljon nykyistä nopeammin ja tehokkaammin, STTK:n lakimies Anja Lahermaa vaatii.

Naisten palkkapäivä lasketaan Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin perusteella. STTK on viettänyt Naisten palkkapäivää vuodesta 2011 havainnollistaakseen palkkaepätasa-arvoa.

STTK on tyytyväinen nykyisen hallituksen ohjelmaan sisältyviin kirjauksiin, joilla samapalkkaisuutta ja yleensä tasa-arvoa työelämässä halutaan edistää.
 - Tavoite nostaa Suomi tasa-arvon kärkimaaksi on oikea. Siihen päästään lisäämällä palkka-avoimuutta, täsmentämällä tasa-arvolakia, kolmikantaisella samapalkkaohjelmalla ja perhevapaauudistuksella. Seuraavaksi tarvitaan konkreettisia toimia, Lahermaa huomauttaa.

STTK on huolissaan siitä, että ainoastaan perhevapaauudistusta koskeva valmistelu on käynnissä.
 - Samapalkkaisuusohjelman uuden kauden aloittaminen ei saa venyä enää yhtään pidempään ja jatkokausi on saatava käyntiin tämän vuoden aikana. Myös palkka-avoimuutta ja tasa-arvolain täsmentämistä koskevien lakimuutosten kolmikantaista valmistelua on vauhditettava.

Suomessa jo useat edelliset hallitukset ovat hallitusohjelman lisäksi tehneet erityisen tasa-arvo-ohjelman. STTK kiirehtii myös nykyhallitusta tasa-arvo-ohjelman aikaansaamiseksi.

Lisätietoja:

Anja Lahermaa, lakimies, STTK, puh: 040 828 6845

STTK:n laskimies, työlainsäädäntö, Anja Lahermaa p. 040 828 6845

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Hallituksen vauhditettava tasa-arvotoimia21.1.2020 06:45:00 EETTiedote

Hallitusohjelman tavoitteena on nostaa Suomi tasa-arvon kärkimaaksi. Hallitus haluaa kunnianhimoisesti parantaa tasa-arvoa yhteiskunnan eri osa-alueilla, ja erityinen huomio kiinnitetään työelämän ja perheiden tasa-arvon parantamiseen. STTK pitää erittäin myönteisenä tasa-arvon edistämistä yhteiskunnassa, työpaikoilla ja perheissä. - Hallituksen tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta toteutuakseen ne tarvitsevat ripeitä toimenpiteitä. Nyt on korkea aika aloittaa hallitusohjelman mukaisesti tasa-arvoa edistäviä konkreettisia toimia, johtaja Katarina Murto sanoo. Kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman jatkaminen on tärkeää sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Tässä tarvitaan työmarkkinajärjestöjen yhteistyötä ja jokaisen osapuolen sitoutumista. - Samapalkkaisuusohjelman sisällön valmistelu on edennyt tarpeettoman hitaasti. Vaalikautta on kulunut lähes vuosi, ja edes ohjelman sisältö ei ole valmis. STTK:n mielestä ohjelmassa on muun muassa sitouduttava numeraaliseen tavoitteeseen

STTK:n hallitus: Työnantajien asenne rapauttaa luottamusta koko sopimusjärjestelmään13.1.2020 13:59:36 EETTiedote

STTK:n hallitus keskusteli vuoden ensimmäisessä kokouksessa ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta. Päänavaus on työmarkkinapöydässä tehty, mutta muilta osin neuvottelut näyttävät olevan pahasti jumissa. Syntyy vaikutelma, että työnantajapuolella ovat nuotit hukassa. - Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) luopui itse keskitetyistä sopimuksista eikä vientimallista ole sovittu. Neuvottelut ovat nyt toimialakohtaisia ja jokainen liitto asettaa tavoitteensa omista lähtökohdistaan. Päänavaus on tärkeä, mutta se ei sido muita aloja. Tämä tuntuu työnantajilta unohtuneen, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Koska keskusjärjestöt eivät enää istu neuvottelupöydissä, STTK:n hallitus toivoo liitoille työrauhaa. - Palkankorotusten ohella työnantajien puolella eniten kiivailua tuntuu aiheuttavan kilpailukykysopimuksessa eri tavoin sovittu vuosityöajan pidentäminen 24 tunnilla. Missään ei silti ole sovittu, että kiky-tunnit olisivat voimassa ”maailman tappiin”. Neuvotteluissa ovat kaikki sopimuksen osat