Naistenpäivän manifesti

Kansainvälinen naistenpäivä on tänään ja aina tehdessämme työtä naisten ihmisoikeuksien ja tasa-arvon toteutumisen eteen.

Naiset ovat korvaamaton osa yhteiskuntaa. Arjen, ammattitaidon, työelämän ja tutkimustiedon asiantuntijuuttamme tarvitaan kaikessa päätöksenteossa. Emme hyväksy syrjintää, vähättelyä emmekä tytöttelyä!

Naiset eivät ole nynnyjä. Yli sadan vuoden ajan naiset ovat olleet olleet oivia vallankäyttäjinä.  Valtaa ei anneta, se otetaan. Askel askeleelta naiset ovat raivanneet tiensä kohti politiikan kovaa ydintä. Demarinaiset ovat halki vuosisadan rikkoneet tasa-arvon esteenä olleita lasikattoja, kuten ensimmäinen naisministeri Miina Sillanpää, ensimmäinen naispresidentti Tarja Halonen sekä ensimmäinen naispuolinen valtionvarainministeri Jutta Urpilainen.

SDP on feministinen puolue. SDP on naisten puolue. Kaksissa edellisissä vaaleissa SDP:n eduskuntaryhmään on valittu 2/3 naisia. Nykyisen eduskunnan naiskansanedustajista joka neljäs on Demarinainen. Meillä on valtaa ja meihin luotetaan. Tulevissa vaaleissa näytämme voimamme ja pidämme yllä tätä jatkumoa. Eduskuntavaalit pidetään 14.huhtikuuta. SDP:n listoilla on yhteensä 216 ehdokasta, joista naisia on puolet!

Valppautta siskot! Eduskuntaan valitaan 200 kansanedustajaa. Nyt tehdään historiaa. Äänestetään 100 naista eduskuntaan!

Voimaannuttavaa naistenpäivää kaikille

Valuvika naisten palkkakehityksessä korjattava21.3.2019 13:30:07 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattiliitto Tehy ovat yhdessä laatineet ohjelman, jolla saavutetaan palkkatasa-arvo sekä varmistetaan työvoiman saatavuus ja pysyvyys. Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja Superin toiminnanjohtaja Arja Niittynen painottivat ohjelman julkistamisessa, että koulutustasoa vastaavissa ammateissa terveystyöntekijänaisten palkka on 595 euroa pienempi.