Naistenpäivän manifesti

Kansainvälinen naistenpäivä on tänään ja aina tehdessämme työtä naisten ihmisoikeuksien ja tasa-arvon toteutumisen eteen.

Naiset ovat korvaamaton osa yhteiskuntaa. Arjen, ammattitaidon, työelämän ja tutkimustiedon asiantuntijuuttamme tarvitaan kaikessa päätöksenteossa. Emme hyväksy syrjintää, vähättelyä emmekä tytöttelyä!

Naiset eivät ole nynnyjä. Yli sadan vuoden ajan naiset ovat olleet olleet oivia vallankäyttäjinä.  Valtaa ei anneta, se otetaan. Askel askeleelta naiset ovat raivanneet tiensä kohti politiikan kovaa ydintä. Demarinaiset ovat halki vuosisadan rikkoneet tasa-arvon esteenä olleita lasikattoja, kuten ensimmäinen naisministeri Miina Sillanpää, ensimmäinen naispresidentti Tarja Halonen sekä ensimmäinen naispuolinen valtionvarainministeri Jutta Urpilainen.

SDP on feministinen puolue. SDP on naisten puolue. Kaksissa edellisissä vaaleissa SDP:n eduskuntaryhmään on valittu 2/3 naisia. Nykyisen eduskunnan naiskansanedustajista joka neljäs on Demarinainen. Meillä on valtaa ja meihin luotetaan. Tulevissa vaaleissa näytämme voimamme ja pidämme yllä tätä jatkumoa. Eduskuntavaalit pidetään 14.huhtikuuta. SDP:n listoilla on yhteensä 216 ehdokasta, joista naisia on puolet!

Valppautta siskot! Eduskuntaan valitaan 200 kansanedustajaa. Nyt tehdään historiaa. Äänestetään 100 naista eduskuntaan!

Voimaannuttavaa naistenpäivää kaikille

Hallituksen on julistauduttava feministiseksi22.5.2019 10:00:00 EESTTiedote

Kuluneen kevään eduskuntavaalit ovat olleet tasa-arvon kannalta historialliset: eduskuntaan pääsi ensimmäisen kerran yli 90 naista ja naiskansanedustajien osuus nousi 47 prosenttiin. Kaiken kaikkiaan 94 naista sai äänestäjiltä valtakirjan toimia tulevan eduskuntakauden kansanedustajana. Tulos osoittaa selkeästi, että naisiin luotetaan ja tasa-arvon takapakki halutaan pysäyttää kääntämällä suunta kohti tasa-arvoista yhteiskuntaa.

Demarinaisten ja Kalevi Sorsa-säätiön pamfletti: EU:n tasa-arvopolitiikan U-käännös6.5.2019 09:32:17 EESTTiedote

Euroopan Unionin (EU) tasa-arvopolitiikka on ollut hukassa vuoden 2008 talous- ja eurokriisin jälkeen. Sitä ennen EU edisti vahvemmin sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta EU-jäsenmaissa, mutta tällä hetkellä tasa-arvo on jäänyt talouskuripolitiikan jalkoihin. Naiset ja EU -pamfletissa (Kalevi Sorsa -säätiö ja Demarinaiset) tasa-arvokysymyksiä EU:ssa analysoivat Anna Elomäki, Zita Gurmai, Teea Kortetmäki, Miapetra Kumpula-Natri, Kevät Nousiainen, Kaisa Penny (toim.) ja Outi Viitamaa-Tervonen.

Valuvika naisten palkkakehityksessä korjattava21.3.2019 13:30:07 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattiliitto Tehy ovat yhdessä laatineet ohjelman, jolla saavutetaan palkkatasa-arvo sekä varmistetaan työvoiman saatavuus ja pysyvyys. Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja Superin toiminnanjohtaja Arja Niittynen painottivat ohjelman julkistamisessa, että koulutustasoa vastaavissa ammateissa terveystyöntekijänaisten palkka on 595 euroa pienempi.