Näkymättömät sankarit – Suomalaisten diplomaattien sankaritarinat julki

Heikki Hiilamon tietokirja Näkymättömät sankarit – Suomalaisten salainen apu Chilen vallankaappauksen uhreille kertoo suomalaisdiplomaateista, jotka onnistuivat pelastamaan jopa 2500 chileläisen hengen kenraali Pinochetin vallankaappauksen aikana. Nyt vuoden 1973 tapahtumista on tehty draamasarja Invisible Heroes, joka käynnistyy ensi sunnuntaina 21.4. TV1:ssä. Näkymättömät sankarit -kirja julkistetaan torstaina 25.4. Tiedekulmassa, tervetuloa!

Heikki Hiilamo johdattaa Näkymättömät sankarit -kirjassaan lukijan ”Suomen Schindlereiden” saappaisiin Chilen verisissä vainoissa vuoden 1973 sotilasvallankaappauksessa. Suomalaisdiplomaatit Tapani ja Lysa Brotherus sekä Ilkka Jaamala pelastivat tuhansia ihmisiä sotilasjuntan vainolta. Kirja julkistetaan torstaina 25.4. kello 14 Helsingin yliopiston Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4). Keskustelussa Heikki HiilamoTapani Brotherus, Santiagon La Faenan slummissa Pinochetin vallankaappauksen aikaan työskennellyt Orlando Molinas ja Maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen.

Nyt vuoden 1973 tapahtumista on tehty draamasarja Invisible Heroes, joka käynnistyy ensi sunnuntaina 21.4. TV1:ssä. Sarjan käsikirjoitus perustuu Heikki Hiilamon kirjaan.

Suomalaiset kävivät vastarintaa kahdella rintamalla: toisaalta vastoin kenraali Pinochetin julmuuksia, toisaalta vastoin Suomen ulkoministeriön ohjeita. Diplomaateille käy selväksi, että vastarinnalla on korkea hinta. Hiilamo onnistuu mukaansatempaavasti kertomaan suomalaisten sankareiden tarinan, joka kytkeytyy myös nykyiseen pakolaiskeskusteluun kiehtovalla tavalla.

Heikki Hiilamo (s. 1964) on tunnettu ja arvostettu yhteiskunnallinen keskustelija. Hän on myös Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori, joka teoksissaan keskittyy muun muassa tupakkateollisuuden, politiikan ja köyhyyden kysymyksiin. Hiilamo on toiminut myös sote-uudistuksen valmistelussa asiantuntijana kolmessa keskeisessä työryhmässä.

Ylen aamu-tv haastattelu

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Into Kustannus on tieto- ja kaunokirjoja julkaiseva kustantamo, joka julkaisee uutta avaavaa ja näkökulmia avartavaa laadukasta kirjallisuutta yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Innon toiminta on rohkeaa, kunnianhimoista ja tavoitteellista.

Into Kustannuksen kirjalistalla hätkähdyttävää kaunoa ja yllättävää tietoa – myös lapsille16.4.2019 11:10:28 EESTTiedote

Innon muhkean syyslistan kirjoista osa ilmestyy jo kesäksi. Eveliina Talvitien esikoisromaani Kovakuorinen tutkii naisten välistä ystävyyttä, jossa uskollisuuden ja petollisuuden rajat hämärtyvät. Humoristisista tietokirjoistaan tunnettu Antto Terras johdattelee true crime -kirjassaan Tallinnan tappajat juuri itsenäistyneen Viron kriminaaleihin kulisseihin. Kirjailija Risto Isomäen Miten Suomi pysäyttää ilmastomuutoksen on konkreettinen opas ilmastonmuutoksen torjuntaan. Elokuun avaukseksi ilmestyy Nina Honkasen odotettu romaani Pohjakosketus, joka on mustan huumorin ja elämänilon maustama selviytymistarina parisuhdehelvetistä. Syyskauden yllätyksiä ovat valmentajalegenda Alpo Suhosen tietokirja huuhkajaluotsi Markku Kanervasta ja Mauri Paasilinnan jatkosodan rangaistuspataljoonan vaiheisiin pohjautuva romaani Mustan nuolen miehet.

Mulkerot, työstäkieltäytyjät ja koordinaatiokaaos13.3.2019 09:47:06 EETTiedote

Tietokirjailija Ari Turusen tänään ilmestyvä kirja Mulkerot – Patsaalle korotettujen suurmiesten elämäkertoja kertoo avartavan tarinan historian suurmiesten saavutuksista. Mitä enemmän yksittäinen ihminen on valloittanut, alistanut ja tappanut, sitä todennäköisemmin hänelle pystytetään patsas. Esimerkiksi Martti Luther kehotti kristittyjä heittämään siansontaa juutalaisten päälle, ja Iivana Julmalla oli torilla kiehuva pata, jossa hän keitti vastustajiaan. Turuselle merkkihenkilöt eivät ole sankareita vaan pahoja poikia, joita kaikkia yhdisti yksi sama piirre: heidän kanssaan ei kannattanut olla eri mieltä. Ari Turunen on juuri julkaissut toisenkin tietoteoksen yhdessä Ran Nymanin ja Ari Tikan kanssa: uutuuskirja Koordinaatiokaaos – Ja miten se kellistetään pelottomalla johtajuudella tarjoaa tuoreita ratkaisuja organisoinnin ja koordinoinnin nykyhaasteisiin. Miksi monet hyvin alkaneet ja kilpailukykyiset yritykset kasvavat sekaviksi ja kankeiksi byrokratioiksi? Byrokratiaa syntyy helpo

Maailman tunnetuin korruptiomittari on korruptoitunut28.2.2019 09:25:48 EETTiedote

Suomalainen uutuuskirja selvittää, kuinka Transparency International -järjestön vuosittain julkaisema korruptiomittari Corruption Perception Index (CPI) mittaa korruptiota hyvin kapeasti sivuuttaen rikkaille maille tyypillisen rakenteellisen korruption. Indeksin luoma virheellinen käsitys Suomesta korruptoitumattomana maana uhkaa ehkäistä tehokkaita toimia korruption kitkemiseksi. Kirja listaa kymmenen suositusta, joilla suomalaista korruptiota voitaisiin kitkeä. Salla Nazarenkon toimittama Korruptio Suomessa julkaistaan Keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa tiistaina 5.3. klo 17.