Nämä 15 toimialaa kiinnostavat työnhakijoita eniten

Töitä haetaan nyt erityisesti myynnin ja kaupan, asiakaspalvelun sekä ravintola- ja matkailualan tehtävistä, selviää Suomen suurimman työnhakupalvelun Duunitorin kävijätiedoista.
Duunitori haluaa kannustaa suomalaisia unelmoimaan uusista työmahdollisuuksista. Sivustolta löytyy tälläkin hetkellä kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkailmoituksia.

Suomen suosituimman työnhakupalvelun Duunitorin sivuilla vierailee viikoittain noin puoli miljoonaa kävijää, ja sivustolla on tällä hetkellä yli 38 000 avointa työpaikkailmoitusta.

Työpaikkoja on todellisuudessa auki huomattavasti enemmän kuin sivustolla on ilmoituksia, sillä moni työnantaja hakee yhdellä ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä.

Duunitori selvitti hiljattain toimialat, joilla on tällä hetkellä eniten avoimia työpaikkoja. Nyt työnhakupalvelu listaa alat, jotka kiinnostavat työnhakijoita eniten.

Seuraavien toimialojen avoimia työpaikkoja on haettu* Duunitorilla eniten viimeisen 30 päivän aikana:

15 alaa, joilta haetaan eniten työpaikkoja

1. Myynti ja kaupan ala
  2. Asiakaspalvelu
  3. Opiskelijoiden työpaikat
  4. Kesätyö
  5. Ravintola- ja matkailuala
  6. Asennus, huolto ja puhtaanapito
  7. Kuljetus, logistiikka ja liikenne
  8. Teollisuus ja teknologia
  9. Rakennusala
  10. Terveydenhuoltoala
  11. Asiantuntijatyöt ja konsultointi
  12. Julkinen sektori ja järjestöt
  13. Sosiaali- ja hoiva-ala
  14. Hallinto ja yleiset toimistotyöt
  15. Tieto- ja tietoliikennetekniikka

Alojen hakumääriin vaikuttavat myös muut tekijät kuin hakijoiden kiinnostus, kuten työpaikkailmoitusten määrä, alojen rekrytointikäytännöt tai sesonkiluontoisuus sekä työllisyystilanne.

Duunitori listasi toimialat myös sen perusteella, minkä alojen ilmoitukset ovat keränneet eniten hakuja suhteutettuna ilmoitusten määrään:

15 alaa, jotka keräävät eniten hakijoita ilmoitusta kohden

1. Myynti- ja kaupan ala
  2. Henkilöstöala
  3. Ravintola- ja matkailuala
  4. Markkinointi, mainonta, media ja viestintä
  5. Asiakaspalvelu
  6. Kuljetus, logistiikka ja liikenne
  7. Opiskelijoiden työpaikat
  8. Taloushallinto ja pankkiala
  9. Hallinto ja yleiset toimistotyöt
  10. Kesätyö
  11. Osto- ja hankinta-ala
  12. Lakiala
  13. Tieto- ja tietoliikennetekniikka
  14. Kulttuuri-, viihde- ja taidealat
  15. Asiantuntijatyöt ja konsultointi

Korona heijastuu työpaikkojen kysyntään

Miksi juuri nämä alat houkuttelevat työnhakijoita?

• Monilla listoilla nousseilla aloilla, kuten henkilöstö- ja markkinointi-, viestintä- ja media-aloilla, on runsaasti tarjontaa työntekijöistä.
  • Listoilla sijoittuvat alat, joilla työskentely ei usein vaadi pitkää koulutusta.
  • Ravintola- ja matkailuala sekä kulttuuriala näkyvät listoilla, koska niiden ammattilaiset ovat kärsineet koronakriisistä erityisen paljon.
  • Vilkkain kesätyönhakusesonki on jo takana, mutta kesätyöt ja opiskelijoiden työpaikat kiinnostavat edelleen.

Monen nuoren mahdollisuudet päästä kiinni työelämään ovat heikentyneet entisestään koronan vuoksi, joten suuri kiinnostus heille soveltuvia työpaikkoja kohtaan ei yllätä. Onneksi kesälle 2021 on ollut läpi kevään ja on edelleen tarjolla mukavasti kesätyömahdollisuuksia nuorille.

*Duunitorin tilastoissa työn hakemiseksi ei lasketa sivustolla vierailua tai työpaikkahaun käyttämistä. Kävijän lasketaan hakeneen työtä, kun hän klikkaa Hae työpaikkaa -linkkiä, joka löytyy jokaisesta Duunitorilla julkaistusta työpaikkailmoituksesta.

Haluatko tietää lisää työmarkkinoista tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm