Nämä 15 yritystä ovat ratkaisemassa tulevaisuuden liikenteen haasteita

Yritysten kasvuohjelmaan Tulevaisuuden liikenne Kasvupolulle on valittu 15 potentiaalisinta kasvuyritystä 33 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on RoadCloud Oy, jonka innovaatio mahdollistaa sen, että ajoneuvot keräävät automaattisesti monipuolista dataa teihin liittyen. Tulevaisuuden liikenne Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.
Kuvituskuvaa. Denys Nevozhai / Unsplash

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Shareit.global Oy, Innofreaks Oy, Helsingin taksipalvelu Oy, Fleetonomy.ai Oy, Valpastin Oy, Aekraes Kodex Oy Helsingistä, Eximap Oy sekä Drive Good Oy Tampereelta, Berg &Sauso Oy Vaasasta, Xyzmode Lopelta, Katveturva Oy Vantaalta, RoadCloud Oy sekä Helpten Oy Espoosta, UDesignIt Oy sekä Vinka Oy Turusta.

Mukaan valitut yritykset ratkaisevat monipuolisesti muuttuvan liikenteen haasteita. Liikeideat liittyvät mm. tien kunnon etävalvontaan, ajoneuvojen ilmanvastusta pienentäviin ratkaisuihin, liikennemerkkien tehokkaampaan hyödyntämiseen digitaalista tietoa käyttäen, autojen tehokkaampaan “liisaukseen” sekä autoryhmittymien etäohjaamiseen.

Tuomaristo painotti kriteereissään tärkeysjärjestyksessä kasvun nälkää, kasvupotentiaalia, talouden realiteettien huomioimista ja skaalautuvuutta. Tuomariston edustaja ja alan pitkäaikainen asiantuntija Marko Forsblom ITS Finlandilta kommentoi, että liikenne-toimialana on muuttunut viime vuosina merkittävästi ja tämä näkyi selvästi myös hakeneissa yrityksissä.

“Aikaisemmin uudet yritykset toivat markkinoille uuden auton tai muun käsinkosketeltavan tuotteen, mutta nykyään uudet yritykset rakentuvat aika pitkälti datan päälle. Dataa kerätään, analysoidaan, siitä tehdään erilaisia johtopäätöksiä. Tieto-pohjan laajentuminen ja analyyttisen otteen omaksuminen on se suuri muutos. Ja tietysti sellainen ero on, että nykyään perustettavillakin yrityksillä lähtöajatuksena on kansainvälisille markkinoille tähtääminen,” Forsblom kertoo.

Tuomaristoon kuuluvat Forsblomin lisäksi Timo Räikkönen YIT:ltä, Jukka Lehtinen Keski-Suomen ELY-Keskuksesta, Noora Lähde Trafilta, Peter Molin Rambollilta, Harri Hakala Nordeasta, Niko Päivärinta Inline Marketista, Teemu Nikkilä Tieto:sta sekä Tero Blomqvist Tampereen kaupungilta.

RoadCloud Oy Espoosta on yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä. Sen innovaatio on tehdä hyötyajoneuvoista ikään kuin liikkuvia tieasemia. Toimitusjohtaja Ari Tuononen kertoo palvelun toimivan siten, että autoihin asennetaan antureita, jotka mittaavati monipuolisesti tieolosuhteisiin liittyvää dataa, joka sitten anonymisoidaan ja lähetetään edelleen asiakkaille. Asiakkaita voivat olla esimerkiksi teiden kunnosta vastaavat viranomaiset, jotka haluavat tehdä huollosta tehokkaampaa ja kohdennetumpaa.

"Datan avulla on mahdollista esimerkiksi suolata vain jäätyvä tienosuus, eikä koko urakka-aluetta, mikä säästää luontoa. Sen avulla voi myös nähdä kun kuoppa alkaa vasta muodostua tiellä, jolloin huolto voidaan tehdä ennakoivasti ja tehokkaasti," Tuononen kertoo.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 3.5. Tampereella ja 5.6.2018 Helsingissä. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee Kasvupolun semifinaalissa 5.9. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Matti Härkönen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu*, p. 040 578 2688, matti@kasvunroihu.fi

Marko Forsblom, ITS Finland, p. 040 514 5100, marko.forsblom@its-finland.fi

Ari Tuononen, toimitusjohtaja, RoadCloud Oy, p. 050 560 4702, ari@roadcloud.fi

Kuvituskuvaa. Denys Nevozhai / Unsplash

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat ITS Finland, YIT, Tieto, Tampereen kaupunki, ELY-keskus, Trafi ja Ramboll ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava & Bang Oy.