Nämä suomalaiset ratkaisut auttavat vähentämään globaaleja ilmastopäästöjä

Suomella on aito mahdollisuus kehittyä ilmastoratkaisujen johtavaksi maaksi, mikäli ensi viikolla alkavassa Puolan ilmastokokouksessa saavutetaan sopu sopimuksen toimeenpanon säännöistä. Sitran asiantuntijat seuraavat ja kommentoivat ilmastokokousta paikan päällä Katowicessa.

Kuva: Topias Dean, Sitra

Maallamme on tarjota useita ratkaisuja, joilla voidaan edistää merkittävästi Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista – maapallon lämpenemisen rajoittamista huomattavasti alle kahden celsiusasteen ja pyrkimystä rajaamaan lämpeneminen 1,5 asteeseen.

Sitra on viime vuosina yhteistyökumppaneidensa kanssa etsinyt ja luonut yhdessä ratkaisuja niin asukkaiden, yritysten kuin hallinnonkin tarpeisiin. Aikamme suurin haaste edellyttää kaikilta toimia. Tarvitsemme politiikan ja yritysten ratkaisuja niin arkeen, paikalliseen ja kansalliseen päätöksentekoon kuin kansainvälisillekin areenoille. Ratkaisut on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa maissa joko sellaisenaan tai sovellettuna paikallisiin olosuhteisiin.

Välittömille, päästöt nopeasti laskuun kääntäville ratkaisuille on suuri tarve. Muun muassa Euroopan komissio on tuoreessa ilmastostrategian päivityksessään alleviivannut, kuinka kokonaisvaltainen muutos yhteiskunnissa tarvitaan. Sitra on osoittanut, että Suomen on mahdollista vähentää päästöjään kustannustehokkaasti 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Samaan aikaan on huolehdittava, että yhteiskuntiemme peruspilarit tukevat pitkällä aikavälillä kestävää, maapallon kantokyvyn puitteet huomioonottavaa elämäntapaa. Sitra on kannustanut suomalaisia valitsemaan heille itselleen sopivia päästövähennyskeinoja sekä kirittänyt suomalaista yhteiskuntaa siirtymään strategiseen ja kustannustehokkaaseen ilmastopolitiikkaan ja kiertotalouteen, jossa hyvinvoinnin kasvu ei perustu luonnonvarojen ylikulutukseen ja tuotteiden määrälliseen myyntiin. Sitran selvityksen mukaan Pariisin ilmastosopimuksen globaaleja tavoitteita ei voida saavuttaa ilman neljän eniten päästöjä aiheuttavan materiaalin kiertotaloutta.

Sitran ilmastoratkaisuja:

Arki

Elämäntapatesti: Pikatestin tuloksena saat räätälöityjä vinkkejä, joilla säästät aikaa, rahaa ja ympäristöä sekä parannat elämänlaatuasi. Jo yli 500 000 kertaa tehty testi!

100 fiksua arjen tekoa: Listalta löytyy 100 keinoa hyvään elämään maapallon kantokyvyn rajoissa.

Kunnat

Kuntien kiinnostavimmat kiertotalousteot: Listalla esitellään kuntien inspiroivimmat kiertotalouden toimet, jotka voidaan ottaa käyttöön myös muualla Suomessa.

Julkiset ja yksityiset liikkumispalvelut samalle tarjottimelle: Voisiko esimerkiksi kunnan tukemaan sote-kyytiin myydä samaan autoon paikkoja itse maksaville matkustajille?

Järjestöt

Maailman ensimmäinen hiilijalanjälkilaskuri järjestöille: Ratkaisu auttaa järjestöjä päästöjen todentamisessa ja vähentämisessä.

Yritykset

Kiertotalouden kiinnostavimmat: Listalla esitellään Suomen inspiroivimmat kiertotalouden yritysesimerkit.

Kiertotalouden työkalut valmistavalle teollisuudelle: Käsikirja ja käytännön työkaluja yrityksille siihen, kuinka siirtyä kiertotalouteen.

Fiksu Arki -yrityskilpailu: Kilpailu pienyrityksille, joiden tuote tai palvelu auttaa kuluttajia tekemään kestäviä arjen valintoja.

Valtiot

Kustannustehokkain päästöjen vähentämisen polku Suomelle: Päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä.

Kiertotalouden kansallinen tiekartta: Maailman ensimmäinen kansallinen tiekartta kiertotalouteen määrittelee niitä askeleita, joita tarvitaan Suomen kansantalouden systeemiseen muutokseen.

Green to Scale: Päästöjen vähentämisessä päästään pitkälle jo hyödyntämällä olemassa olevia vähäpäästöisiä ratkaisuja, kun niitä otetaan laajemmin käyttöön.

Exponential climate action road map: Selvitys kartoittaa globaalisti eri sektoreilla tarvittavat toimet kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä.

World Circular Economy Forum (WCEF): Kiertotalouden huipputapahtuma tuo esiin maailman parhaita kiertotalousratkaisuja. Foorumi edistää kansainvälistä yhteistyötä yritysten, päättäjien ja asiantuntijoiden välillä.

”Edellä luetelluiden ratkaisujen kysyntä maailmalla voi nousta vielä voimakkaammalle kasvu-uralle, jos Puolan ilmastoneuvotteluissa onnistutaan sopimaan Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanon säännöistä”, arvioi Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar.

”Suomi voi siten olla ilmastoratkaisujen johtava maa, mutta se vaatii meiltä voimakkaampia toimia myös kotimaassa. Suomella on myös tulevana EU-puheenjohtajamaana aito mahdollisuus nostaa maanosamme kunnianhimoa ilmastonsuojelussa”, hän sanoo.

Sitra seuraa Puolan ilmastoneuvotteluja paikan päällä Katowicessa 2.-14.12. Koko neuvotteluiden ajan paikan päällä haastateltavissa on Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen, oras.tynkkynen@sitra.fi, puh. +358 (50) 512 1584. Toisella neuvotteluviikolla 10.-15.12. paikalla on myös asiantuntija Tuuli Hietaniemi Ilmastoratkaisut-tiimistä, tuuli.hietaniemi@sitra.fi, puh. +358 (50) 516 8115.

Ajantasaiset tiedot Sitran toimista Puolan ilmastokokouksessa löytyvät tapahtuman verkkosivulta https://www.sitra.fi/tapahtumat/sitra-seuraa-ykn-ilmastoneuvotteluja-puolassa/

Lisätietoa Sitran ilmastotyöstä ja asiantuntijoista

Median yhteyshenkilöt:

Viestinnän asiantuntija Sanna Autere, puh. +358 50 331 7510, sanna.autere@sitra.fi
Viestinnän asiantuntija Samuli Laita, puh. +358 40 536 8650, samuli.laita@sitra.fi

Helsingissä ilmastokokousta seuraavat Sitran ilmastoasiantuntijat:

Mari Pantsar
kiertotalous ilmastonmuutoksen ratkaisijana
Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja, puh. +358 50 382 0755, mari.pantsar@sitra.fi

Janne Peljo
ilmastoratkaisut ja investoinnit
Sitran Ilmastoratkaisut-projektin johtaja, puh. +358 40 528 5754, janne.peljo@sitra.fi

Saara Tamminen
taloudelliset ohjauskeinot, ekologinen verouudistus ja kilpailukyky
puh. +358 50 516 8135, saara.tamminen@sitra.fi

Outi Haanperä
taloudelliset ohjauskeinot, päästökauppa
puh. +358 50 572 2169, outi.haanpera@sitra.fi

Mariko Landström
päästövähennyskeinot ja teknologiset ratkaisut
puh. +358 45 845 0075, mariko.landstrom@sitra.fi

Kuva: Topias Dean, Sitra

Över 2 000 påverkare inom cirkulär ekonomi och tiotals utländska journalister kommer till Helsingfors29.5.2019 08:30:00 EESTTiedote

Det finländska toppforumet inom cirkulär ekonomi, World Circular Economy Forum (WCEF), samlar innovatörer inom världsekonomin från cirka hundra länder i Finlandia-huset den 3 till 5 juni. Sitra ordnar evenemanget i samarbete med bland andra Världsbanken, Europeiska investeringsbanken, EU-kommissionen och flera ministerier. WCEF2019 presenterar och skapar metoder för att bygga en ny, effektivare ekonomi som utgår från jordens bärkraft.

Yli 2000 kiertotalousvaikuttajaa ja kymmeniä ulkomaisia toimittajia saapuu Helsinkiin29.5.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen kiertotalouden huippufoorumi World Circular Economy Forum (WCEF) kokoaa maailman talouden uudistajat noin sadasta maasta Finlandia-talolle 3.–5. kesäkuuta. Sitra järjestää tapahtuman yhteistyössä muun muassa Maailmanpankin, Euroopan investointipankin, Euroopan komission ja useiden ministeriöiden kanssa. WCEF2019 esittelee ja luo keinoja rakentaa uutta, tehokkaampaa taloutta, joka perustuu maapallon kantokykyyn.